Groeien op school

Sporenbeleid

Bij ons op school bieden we een dynamische leeromgeving waar je niet alleen de basisleerstof krijgt, maar ook extra ondersteuning (remediëring) als je dat nodig hebt. Daarnaast dagen we je uit met verrijkende lesstof om jouw leerervaring nog boeiender en uitdagender te maken.

In de klas wordt er daarom gewerkt met een sporenbeleid om het groeigericht onderwijs vorm te geven:

  • Spoor 1: remediëring en herhaling
  • Spoor 2: basisverwerking vanuit het leerplan
  • Spoor 3: verrijking, verdieping en verbreding
  • Spoor 4: individueel traject


In spoor 1 bieden we ondersteuning aan in de vorm van extra oefeningen en herhaling.

Spoor 2 biedt de leerstof vanuit het leerplan aan.

Spoor 3 stimuleert je om meer uitdaging aan te gaan als de basisleerstof voor jou onvoldoende uitdagend is.

Als je naast de aangeboden verrijkende leerstof in de klas (spoor 3) nog wat extra uitdaging kan gebruiken, kunnen we spoor 4 opstarten. Dit traject wordt individueel afgestemd en dat in samenspraak met jezelf, je ouders en een begeleider. De inhoud van dit traject varieert dan ook naargelang jouw noden om nog verder te kunnen groeien. Spoor 4 wordt, in tegenstelling tot de andere sporen, buiten de klas ingericht.

Ontdek het zelf en groei met ons mee!

Breinboost

Leren gaat niet vanzelf, maar je kan het wel leren. Tijdens de lessen breinboost gaan we samen aan de slag om je planning te verbeteren, we leren je doelen te stellen en we zetten in op aandacht bij het leren. Daarnaast verkennen we met jou de studierichtingen van het volgende jaar zodat je een goede studiekeuze kan maken.

Evaluatiebeleid

We vinden het belangrijk om jouw persoonlijke ontwikkeling te ondersteunen en te focussen op hoe jij groeit. Je wordt beoordeeld op je eigen vooruitgang. We gebruiken verschillende manieren om te kijken hoe goed je bent in verschillende dingen en om te zien hoe je groeit.
Tijdens het schooljaar willen we dat je altijd weet hoe goed je bent in de dingen die je moet leren en wat de volgende uitdagingen zijn. We rapporteren over je prestaties in de basisleerstof, verrijkende leerstof en leervaardigheden. Zo krijg je een duidelijk beeld van je groei en kunnen we samen werken aan verdere ontwikkeling tijdens het schooljaar.

Middagclubs

Heb je geen zin om tijdens de middagpauze op de speelplaats te vertoeven? Sluit je dan aan bij een van onze middagclubs of stap vrijblijvend binnen in onze bib of op ons sportveld. Voor elk wat wils! Hieronder vind je ons aanbod aan middagclubs terug.

MUZISCHE CLUB
In de muzische club kan je zingen, musiceren, muziek componeren, een initiatie ukelele volgen en meedoen aan stars@school. De sfeer zit er altijd in!

CREACLUB
Heb jij zin om je hoofd even helemaal leeg te maken? Kom dan even ontsnappen en ga helemaal op in een creatieve opdracht! Nadien kan je met extra energie weer verder naar de orde van de dag.

STEM-CLUB
Zit je graag achter je scherm en probeer je graag nieuwe dingen uit? Ga in de STEM-club aan de slag met het maken van kleine programma’s, het ontwikkelen van computerspelletjes, het maken van een website of het besturen van een robot.

SPAANSE CLUB
Zou je Spaanse liedjesteksten willen begrijpen?
Zou je graag kennismaken met een Spaanse jongen of meisje als je op vakantie bent?
Zou je graag iets over je familie willen vertellen in het Spaans?
Schrijf je dan zeker in voor onze Spaanse club!

HAPPY@SCHOOL
In de Happy@school-club kan je elke week iets leuk doen dat jou gelukkig kan maken en je beter in je vel kan doen voelen. De club past zich aan aan jou en je bent vrij om te zijn wie je bent.

SPORT&SPEL
Leef je bij mooi weer tijdens de middagpauze uit op ons grote sportveld!
Je kan er voetballen, honkballen, kubben, trefballen… voor ieder wat wils! Slecht weer? Niet getreurd… ons sport en spel gaat gewoon binnen door. Wij hebben een lokaal vol met de leukste gezelschapsspellen waarin je kan kiezen uit dammen, schaken, Uno, Rummikub, Jungle speed, vier op’n rij… Gezelligheid troef!

BIB
Zoek jij graag even de rust op tijdens de middagpauze?
Verdwaal je graag met je gedachten in een (ont)spannend boek?
Wij stellen onze schoolbib elke middag ter beschikking om een boek of stripverhaal te lezen.
Ook bieden we de mogelijkheid om een boek te lenen dat je dan thuis kan (verder) lezen.

Leerlingenraad

“Samen school maken.”, dat vinden we belangrijk. Daarom betrekken we onze leerlingen via de leerlingenraad bij het dagelijkse schoolgebeuren. Echt meedenken en zo invloed hebben, maakt dat leerlingen verantwoordelijkheid nemen, zich beter in hun vel voelen en echt een plekje hebben in onze school om zo uit te groeien tot hun beste ik.

Studie na school

Hier creëren we een stille werkplek waar jij kan studeren en huiswerk kan maken, onder begeleiding van een studiemeester.

Zorgbeleid

In het zorgcontinuüm staat centraal: “Wat heeft deze leerling nodig?”

Fase 0 – Brede basiszorg

De school zorgt voor een goede leeromgeving waarin zoveel mogelijk leerlingen op hun best kunnen leren. Alle leerlingen kunnen hiervan profiteren zonder dat er speciale overlegmomenten nodig zijn. Stimulerende, differentiërende en remediërende maatregelen maken dit mogelijk.

Fase 1 – Verhoogde zorg

De klassenraad bepaalt welke maatregelen nodig zijn binnen het reguliere curriculum. Stimulerende, differentiërende, remediërende, lichte compenserende en dispenserende maatregelen worden vastgelegd in een individueel begeleidingsplan dat met de leerling en ouders wordt besproken.

Fase 2 – Uitgebreide zorg

In samenwerking met het CLB wordt bepaald welke maatregelen nodig zijn binnen het reguliere curriculum. Als dit niet haalbaar is, kan een individueel aangepast curriculum een optie zijn. Maatregelen worden vastgelegd in een individueel handelingsplan dat met de leerling en ouders wordt besproken.

Fase 3 – School op maat

Als een individueel aangepast curriculum niet mogelijk is, of de geboden ondersteuning niet voldoende is, kan de leerling toegang krijgen tot buitengewoon onderwijs op basis van een verslag opgesteld door het CLB.

Faalangsttraining

Blokkeer jij soms op school? Weet je dat je het eigenlijk wel kan, maar loop je vast bij een leer- of evaluatiemoment?
Na advies van de klassenraad, gaat de faalangsttrainer met jou aan de slag in een aantal (kleine) groepssessies. Je krijgt hier specifieke tools aangereikt waarmee je na de sessies zelf aan de slag kan gaan om beter om te gaan met faalangst.

Internationalisering

European Talent School

Als middenschool zijn we trots om bij de eerste drie “EUROPEAN TALENTPOINTS” in België te mogen behoren.
We zijn blij dat we onze aanpak met jongeren met een cognitief sterk(er) vermogen kunnen delen met andere onderwijsverstrekkers.

Onder het motto: “Wie niet kan delen, kan ook niet vermenigvuldigen.”

As a school we believe that every pupil has certain capabilities or a potential. From our vision on education, the school supports the growth of this potential of every pupil to make them shine and to make sure they can deliver maximum achievements.
The potential of every pupil is unique and can be seen in many different fields such as the practical, the social, the artistic, the intellectual and the sporty.
To make sure that this potential transfers to visible achievements there has to be a sustainable growth process. This process is under the influence of many different factors. Personality and environmental factors can make a contribution to a positive and constant growth. On the other hand, these can also have a negative influence that can hold back or reduce growth.
Our school offers her pupils the support they need to deal with their qualities and chances, but also with challenges and obstacles. We offer the pupils the possibility to gain insight in their individuality and how personality factors and environment can influence their growth process. When the pupils have acquired this insight, they can make more substantiated choices and invest in the growth of their potential.
The support offered by our school to make a positive contribution to the growth of every pupil’s potential focuses on four domains.

  • Identification and recognition: Our school uses clear guidelines and tools to get an insight on the specific educational needs of every pupil.
  • Pedagogical and didactic support: This enables the school team to apply learning strategies that are most suited to a specific pupil to stimulate the pupils on the cognitive, communicative, creative, physical and moral field.
  • Differentiated approach: This allows the school team to respond to the individual (learning) needs of every pupil. By teaching in a challenging way, the school creates an environment where pupils can grow constantly.
  • Social and emotional support: As a school, we invest in student counseling to guarantee the social and emotional wellbeing of every pupil.

Taaluitwisseling Leuze

Wij willen dat onze leerlingen sociaal contact met anderstaligen maken en kennismaken met andere culturen. Daarom organiseren we elk jaar een taaluitwisseling met onze Waalse partnerschool – Centre Éducatif Saint-Pierre in Leuze, Henegouwen.
Ongeveer 30 leerlingen van het 2de jaar A-stroom kunnen meedoen aan deze superleuke taalactiviteit. Als je meedoet, leer je niet alleen een nieuwe taal, maar ontwikkel je ook belangrijke houdingen, zoals openheid om te communiceren, nieuwsgierigheid naar andere culturen, kritisch denken en respect voor verschillen.
Gewoonlijk hebben we een 4-daags programma voor de Waalse leerlingen net voor de krokusvakantie, en dan gaan onze leerlingen op een spannend tegenbezoek in de eerste week na de paasvakantie. Het is een geweldige kans om anderstalige vrienden te maken en je wereld groter te maken!

Hoe ons contacteren?

Wij zijn elke schooldag telefonisch bereikbaar van 8.00 uur tot 16.30 uur. Op woensdag zijn we bereikbaar tot 12.00 uur.
Je kan ons tussen deze tijdstippen zowel telefonisch als via WhatsApp bereiken.
Via mail kan je ons ook steeds contacteren. We zorgen dan zo snel mogelijk voor een gepast antwoord op uw vraag.

 

 

Middenschool Heilig Hart
Sint-Jacobstraat 10, 3960 Bree