Het tweede trimester staat voor onze tweedejaars bij geschiedenis traditioneel in het teken van de Romeinen. Naast de klassikale lessen over het sociale, economische en politieke leven van de Romeinen moeten onze leerlingen vooral zelf de handen uit de mouwen steken. In groepjes werken de leerlingen rond verschillende thema’s over de cultuur bij de Romeinen (het dagelijkse leven, bouwkunst, godsdienst…). Daarna moeten ze aan de slag om een presentatie in elkaar te boksen om de rest van de klas wegwijs te maken in één specifiek onderdeel. Natuurlijk willen we dit op een zo origineel mogelijke manier doen. Zo kregen we een heuse rondleiding door het oude Rome door drie gidsen. Een andere groep nam thuis een video op waarin het verschil tussen rijke en arme Romeinen duidelijk werd. Nog andere groepen sloten af met een kahootquiz, een vragenronde waarin koekjes waren te verdienen of een spelletje ‘wie ben ik?’. Zo’n project neemt natuurlijk heel wat tijd in beslag. Gelukkig waren de leerlingen bereid om een deel van hun middagpauze hieraan op te offeren.

Gerelateerde berichten