Basisoptie 2A: Moderne talen

Filosofie in de buitenklas Voor de eerste les moderne talen hebben de leerlingen de eerste twee hoofdstukken van ‘De wereld van Sofie’ gelezen. Onze jonge filosofen-in-spé hielden daarna een groepsgesprek over vragen zoals: “Hoe is het universum ontstaan?”, “Bestaat er een leven na de dood?”, “Heeft alles een doel?”... Allemaal vragen waarvan je hoofd gaat tollen of zoals een leerling zei “Ik heb nog nooit zo hard nagedacht tijdens een les”. Gelukkig waren de weergoden ons goed gezind en konden we buiten op het gras zitten in plaats van in een warm klaslokaal. Waarom doen we dit? Omdat dit de ideale opstap is naar de lessen van de volgende weken: een inleiding over de geschiedenis van de wetenschap. Op deze manier brengen we taal én wetenschap dichter bij elkaar. De basisoptie die zij hebben gekozen is immers “moderne talen en wetenschappen”.

We zijn er helemaal klaar voor.

Het hele team van leerkrachten, ondersteunend personeel en directie kijkt er heel erg naar uit om jullie (opnieuw) te mogen verwelkomen in onze school. Hoe dat zal verlopen kunnen jullie lezen in onderstaande brieven.

-brief 1A en 1B

-brief 2A en 2B

-brief coronamaatregelen

Gezinnen ontvangen de schooltoeslag automatisch als ze er recht op hebben via het groeipakket, je moet de toeslag niet apart aanvragen. Hier vind je meer info.

Gezinnen die het financieel moeilijk hebben wegens een inkomensverlies door de coronacrisis, kunnen eenmalig een toeslag aanvragen. Hier vind je meer info.

Een minuut stilte is een mooi gebruik dat al heel lang bestaat. Er zou voor het eerst officieel een minuut stilte bewaard zijn om de oorlogsslachtoffers te gedenken na WO1. De oorlog ligt dus aan de basis van dit soort uiting van respect en rouw.

Ook wij nemen vandaag een minuut stilte in acht, een minuut stilte voor al die mensen die getroffen zijn door Corona en voor zovele anderen. Misschien bewaar jij de stilte gedurende een minuut voor iemand die ziek is, alleen is, voor iemand die verdrietig of angstig is. Voor iemand die het heel moeilijk heeft of voor iemand die diep ontgoocheld is om dingen die niet zijn kunnen doorgaan. Voor iemand die geen afscheid heeft kunnen nemen van een geliefde, of tenslotte voor een familielid die in de afgelopen maanden gestorven is.

Voel dankbaarheid in je hart voor alle solidariteit die er was, voor de verbondenheid met je familie en gezin, met je klasgenoten en de school ondanks alles....

Eindigen doen we met een applaus dat maanden lang steevast om 20u00 door de straten te horen was. Dit als dank voor iedereen die voor ons klaar stond.

Talentenuur eTwinning

Ook voor het keuzevak eTwinning loopt het schooljaar op zijn einde. Een speciaal einde van een schooljaar dat er helemaal anders uitzag dan gebruikelijk. Onze etwinners zijn, weliswaar vanop afstand, hun best blijven doen tot de allerlaatste dag. Proficiat hiervoor! HIER kan je onze laatste activiteiten opvolgen betreffende het project 'corona and me'. Tot volgend schooljaar, voor nieuwe Europese avonturen!

Juni in de middenschool

We zijn ondertussen al in juni. Sinds vorige week mochten we de deuren open doen om onze tweedejaars terug te ontvangen. Zij komen beurtelings, met de nodige veiligheidsmaatregelen, naar school. In hun bubbel krijgen ze twee dagen per week les. Het zijn twee intensieve dagen met wiskunde, Frans en Nederlands. Om de zware dagen een beetje te breken is er voor elke klas een uurtje met de klassenleraar en een uurtje LO voorzien.

Talentenuur eTwinning

The pupils of the talent based course are participating at a brand new eTwinning project called 'corona and me'. Last week, it was cooking week for the etwinners. They could bake a pie, cake or cookies at home. Our pupils were allowed to be creative as long as it suited the theme 'the Corona crisis'. Take a look at some of those beautiful results. Our pupils did an amazing job! Well done!

Sport uit je kot

https://youtu.be/_dU1wPSZUcc

De afgelopen lesweek hebben verschillende klassen een uitdagende LO-challenge gekregen waarbij een sporthobby werd gedemonstreerd op een originele manier. Hier een kort videoverslag. Veel kijkplezier!

Daan bouwt een Cubesolver

https://youtu.be/Ovqu64avj6M

Daan uit 2Ad is een Kubus-fanaat en dankzij het talentenuur STEM een Mindstorms-enthousiasteling. Die twee combineerde hij en tijdens de paasvakantie construeerde en programmeerde hij een cubesolver met Lego Mindstorms! Een topprestatie die we graag even willen delen met jullie!

Inschrijven vanaf maandag 20 april

Op maandag 20 april kan iedereen inschrijven voor het schooljaar 2020-2021. Dit kan via de link die vanaf maandagmorgen op onze schoolwebsite te zien zal zijn. Meer info over het verloop van de inschrijvingen vind je hier.

Je kan alvast onze schoolbrochure downloaden voor een mooi overzicht van ons uitgebreide keuzeaanbod.

Via het onderwijsaanbod op onze website kan je doorklikken naar de verschillende vakken om een indruk te krijgen van leren en leven op onze school.

In deze post kan je nog eens terugblikken naar onze Open School.

Heilig Hart blijft eTwinning school

Het is met de nodige trots dat we mogen aankondigen dat onze titel van 'eTwinning school' werd verlengd. Samen met slechts 12 andere Belgische scholen hebben we deze hoge toekenning in de wacht gesleept. Het label houdt in dat wij erkend werden als pioniers op vlak van innovatief en grensverleggend leren. Bedankt aan alle leerlingen die de laatste jaren hun steentje hebben bijgedragen om van elk internationaal project een succes te mogen maken. We blijven het als school belangrijk vinden om een sterk internationaliseringsbeleid te voeren.

Open School 2020

Op zondag 8 maart stonden de deuren van onze middenschool wagenwijd open voor iedereen. Basisschoolverlaters en hun ouders kwamen zich informeren over het leren en leven op onze school. Onze eerstejaars maakten kennis met het nieuwe aanbod aan basisopties voor het tweede jaar. En oud-leerlingen en leerkrachten kwamen even dag zeggen en genieten van de sfeer en een hapje en een drankje.

Op maandag 27 april is er een infoavond voor basisschoolverlaters en hun ouders. Informatie over de inschrijvingen voor schooljaar 2020-2021 vind je hier.

BVL: Project Achter de schermen

"Achter de schermen" was het thema van de tweede projectweek van onze leerlingen van 2B. Zoals het thema al aangeeft, zijn de leerlingen bij verschillende organisaties achter de schermen gaan kijken. Zo gingen ze donderdag een kijkje nemen achter de schermen van de Versuz, Plopsa Indoor en Ikea in Hasselt. Ze kwamen op plekken waar een gewone bezoeker niet wordt toegelaten en kregen een idee van wat er allemaal gedaan moet worden om alle activiteiten in goede banen te leiden. Ook de theaterwereld heeft weinig geheimen meer. De leerlingen hebben gezien welke voorbereidingen er getroffen worden voordat een theatervoorstelling kan gespeeld worden voor publiek. Een regisseur vertelde dat het samenspel van dans, acteren, muziek en zang elkaar ondersteunen om zo de sfeer en spanning in een voorstelling op te bouwen. Uiteindelijk hebben alle leerlingen een voorstelling van "Zonder U" kunnen bijwonen. In het begin van de week schreven de leerlingen hun eigen klaslied op Memories van Maroon 5 en Old Town Road van Lil Nas X . Tijdens de projectweek hebben ze hun stemmen gesmeerd en zijn ze zelfs een echte opnamestudio ingedoken om het lied op te nemen. Tijdens de lessen LO hebben de leerlingen hun eigen choreografie gemaakt. Daarna gebruikten ze alle opnames om er samen met enkele foto’s een leuk filmpje van te maken. Als kers op de taart hebben de leerlingen hun eigen Oscar-uitreiking gehouden. Er werden Oscars uitgedeeld voor beste songwriter, beste zanger/zangeres, beste choreografe, ... Maar eigenlijk verdienen alle leerlingen een Oscar voor hun enthousiasme!!!.

2A: Geschiedenis

De leerlingen verwerken zelfstandig een stukje van de leerstof van dit trimester. Ze krijgen een deelonderwerp in verband met de cultuur van de Romeinen toegewezen. Dit onderwerp onderzoeken ze zelfstandig en presenteren het aan de klas. Ook krijgen ze de opdracht om wat creatiever dieper op de stof in te gaan.

Taaluitwisseling: au revoir

Taaluitwisseling Dag 4: Aan alle mooie liedjes komt een eind. En over mooie liedjes gesproken! Deze morgen mocht het winnend groepje hun supporterslied opnemen in een professionele studio. Het was een onvergetelijke ervaring met een resultaat dat gehoord mag worden. De andere groepen kregen ondertussen de opdracht in Bree om marktbezoekers te interviewen over hun voetbalervaringen. Naderhand kregen alle leerlingen nog even de kans om de stad te verkennen en gaven onze leerlingen hun Waalse partner een persoonlijke rondleiding. 's Middags vertrokken onze Waalse partners met een volle maag terug richting Leuze. Het was een fantastische week met veel nieuwe vriendschappen, maar vooral veel onvergetelijke momenten. Wij kijken alvast reikhalzend uit naar ons tegenbezoek in Leuze!

Taaluitwisseling Dag 3: Dag 3 was een zeer goed gevulde dag. Al vroeg in de morgen kregen de leerlingen de taak om een nieuw supporterslied te schrijven voor ons nationaal elftal. Ze vertrokken van bestaande songs, maar schreven een nieuwe tekst over onze Rode Duivels. Na een korte repetitie werden ook alle resultaten getoond en mochten de leerlingen stemmen welk lied zij het beste vonden. Als verrassing mocht dit groepje hun lied morgen opnemen in een professionele studio! Na een talige voormiddag, was het tijd voor een gezonde portie beweging en trokken we naar de sporthal van Meeuwen voor een sporttoernooi. We organiseerden ons eigen EK en verdeelden de groep over 20 landen. Elk land werd dus vertegenwoordigd door 4 leerlingen. Door andere landen uit te dagen voor korte sportieve (en cognitieve) opdrachten konden ze stijgen in de ranking. Er heerste een gezonde dosis rivaliteit in de sporthal aangezien elk land voor de fel begeerde trofee wou gaan. Toch kon slechts één land zich de uiteindelijke winnaar noemen. Deze eer was weggelegd voor Tsjechië. Zullen zij tijdens het EK ook voor de verrassing zorgen? Na deze intensieve namiddag waren de beentjes helemaal opgewarmd voor onze afterparty. Voordat de dansvloer opende, werden de hongerige magen gevuld met zelfgemaakte hapjes uit de kookworkshop. Vervolgens zorgde onze huis-dj Maarten voor een afwisselende set van tegelplakkers, carnavalsstampers en Nederlandstalige meezingers. Allemaal van links naar rechts, de eetzaal wordt gemold!

Taaluitwisseling Dag 2: Vandaag maar een halve dag school. De deelnemers werden verdeeld in verschillende groepen om mee te doen aan de workshops. Deze stonden in het teken van ons thema 'iedereen mee/tous ensemble' en waren een voorbereiding voor de afterparty van donderdagnamiddag. Ja, je leest het goed...de leerlingen gaan hun ondernemingszin aanwakkeren en hun eigen fuif organiseren! Zo kregen de deelnemers echte DJ-lessen, wrongen ze zich in alle bochten tijdens een dansworkshop, gingen ze aan de slag de slag met photoshop, versierden ze hun T-shirts in het thema en zorgden ze voor lekkere hapjes en aperitiefjes voor op de afterparty. De voormiddag vloog voorbij. Na de middag naar huis en een leuke activiteit met het gastgezin. Tot morgen!

Taaluitwisseling Dag 1: Eindelijk was het zover! De leerlingen van onze partnerschool uit Wallonië kwamen op bezoek. En of we zenuwachtig waren... Na weken gecommuniceerd te hebben via allerlei andere kanalen, was er dan de ontmoeting in levende lijve met onze partners uit Leuze. Onze 'Leus' kon toch een aardig mondje Nederlands spreken. Dat bleek al snel tijdens de kennismakingsactiviteiten en het taalbad. Spelenderwijs leerden we woordjes met betrekking tot het (voetbal)thema "Iedereen mee / Tous ensemble". Om 15.40 uur ging plots ging de bel. De tijd vliegt als je plezier hebt! Het moment was daar om de Waalse partner mee te nemen naar het gastgezin.

Carnaval

Alaaf, naar jaarlijkse gewoonte doet onze school een warme oproep om verkleed naar school te komen. Zowel leerlingen als leraren mogen zich dan van hun beste kant laten zien. We zagen enkele zeer originele outfits/thema’s de revue passeren: the 90’s, Kamping Kitsch, FBI ... Fijn dat er zoveel creativiteit onder onze leerlingen en collega’s heerst! Wat ons betreft; een ideale afsluiter van de week en een mooi begin van de krokusvakantie!

Lichamelijke Opvoeding

De leerlingen van 2Ab kregen enkele proeven uit de TV-serie "Kamp Waes" voorgeschoteld tijdens de les LO. Hun capaciteiten op het gebied van uithouding, kracht, wendbaarheid, snelheid en doorzettingsvermogen werden uitvoerig geprikkeld tijdens de uitdagende opdrachten. Dankzij hun intrinsieke motivatie en positieve ingesteldheid slaagde iedereen in deze test! Kamp Lemmens was een succes voor deze klas.

https://youtu.be/vStEBdGFtz8

Taaluitwisseling met Leuze

De deelnemers aan de uitwisseling met onze Waalse partnerschool kregen de kans om onder de middagpauze deel te nemen aan een chat-sessie met hun Franstalige partner. We hielden het kort, 15 minuutjes per duo en onze leerlingen konden gebruik maken van een sjabloon met nuttige zinnetjes als spiekbrief..., mochten ze de juiste woorden niet vinden in het Frans. We vonden dit contact erg aangewezen aangezien het volgende week voor echt zal zijn! Onze Waalse vrienden komen dan afgezakt naar Bree voor de uitwisselingsweek. Spanning troef!

Poëzieweek 2020

Ook dit schooljaar organiseerde de werkgroep taal@school, in samenwerking met de leraren Nederlands, een schrijfactiviteit tijdens de Poëzieweek. Alle leerlingen werden tijdens de lessen Nederlands uitgedaagd om een mooi gedicht te schrijven rond het thema 'Toekomst'. De leerlingen kozen het mooiste gedicht van hun klas en de werkgroep taal@school koos het mooiste gedicht van 1A, 2A en de B-stroom. De winnaars zijn Norah van 2Bc, Lore van 1Ah en Sandy van 2Ae. De winnaars werden door de werkgroep met een cadeautje in de bloemetjes gezet. De winnende gedichten zijn te lezen in de schoolbibliotheek tijdens Open School op 8 maart. Proficiat aan de winnaars!

Talentenuur eTwinning: Projet 'voyage vers l'inconnu': préparer un repas typique espagnol

De leerlingen van het talentenuur eTwinning gingen vandaag aan de slag in de keuken. Onze Spaanse partnerschool had ons namelijk uitgedaagd om 2 typische gerechten uit hun land te maken. Ze bezorgden ons het recept (in het Frans) en wij gingen ermee aan de slag. Na 2 lesuren kokkerellen zat onze taak erop. De TORTILLA DE PATATAS en de TORRIJAS smaakten prima! De afwas? Die namen de leerlingen er graag bij!

VERRUIM JE HORIZON WANT JOUW STUDIEKEUZE IS GEEN VOGELPIK

Beste leerling van het tweede middelbaar
Beste ouder

Binnen enkele maanden staan jullie opnieuw voor een belangrijke keuze. Je kiest dan namelijk een nieuwe studierichting in de tweede graad.

Wil je goed geïnformeerd worden over de studierichtingen in onze scholen in Bocholt, Bree en Peer, kom dan zeker naar de infoavond ‘HORIZONVERRUIMING’ op dinsdag 3 maart 2020. Er zijn twee startmomenten voorzien: 18.30 en 20.00 uur.

Na een korte voorstelling van onze scholengemeenschap en het studieaanbod kunnen jullie uitgebreid kennismaken met de 20 studierichtingen in de tweede graad. Onze leraren geven jullie graag alle informatie en beantwoorden met veel plezier jullie vragen.

Praktisch:

  • wat: infoavond voor ouders en leerlingen van het tweede leerjaar secundair onderwijs
  • wanneer: dinsdag 3 maart 2020 om 18.30 en 20.00 uur
  • waar: gebouwen middenschool Heilig Hart, Sint-Jacobstraat 10 in Bree (parkeren kan in de Sint-Jacobstraat en op de parking van het voormalige ziekenhuis, vlak naast de middenschool)

Om praktische redenen vragen wij om vooraf in te schrijven via de website van onze scholengemeenschap: www.sg-sintmichiel.be.

Talentenuur KunstAtelier

We gaan ruimtelijk werken met papier-maché. Dit is de volgende opdracht van onze leerlingen van het Talentenuur Kunst. Alle leerlingen kiezen een dier op de computer. Ze gaan de basisvormen van hun dier onderzoeken. Deze worden hierna uitgewerkt in volumes. Na het aan elkaar maken met zeer veel papieren plakband, gaan ze verder met behanglijm. De dieren worden nadien uitgewerkt in zelfgekozen kleuren. Verschillende materialen zoals parels, stoffen, acrylverf, ... komen aan bod.

Talentenuur eTwinning

De leerlingen van het talentenuur eTwinning namen deel aan een tweede live sessie met onze Spaanse partner. Thema was: 'ons schoolleven'. De deelnemers kregen de kans om vragen te stellen en moesten zelf ook vragen van hun buitenlandse partners beantwoorden. Voertaal hierbij was het Frans. Niet gemakkelijk om dit allemaal spontaan te doen, we hadden ons hiervoor natuurlijk grondig voorbereid. Aan het einde van de videoconferentie bepaalden we de volgende activiteit. We gaan een typisch gerecht maken uit het partnerland. En of dat goed zal aflopen...dat lezen jullie in een volgend verslag!

Junior Journalist Wedstrijd

Op maandagmiddag 27 januari was het zover: de proclamatie van de Junior Journalistwedstrijd met dit jaar als thema ‘Buren’. Een aantal leerlingen van onze school namen hun pen ter hand om een creatief verhaal te schrijven. Met enige fierheid mochten we vier prijzen in ontvangst nemen. Zo vielen Britt (2Ab), Fleur (1Ab) en Sofie (2Ab) in de prijzen. Fleur (1Ab) kaapte de hoofdprijs weg met een mooi futuristisch opstel rond planeten als buren en vrienden. Ook de andere deelnemers werden door de Werkgroep Taal@school bedacht met een cadeautje. Het winnende opstel kunnen jullie hieronder lezen. Iedereen tevreden, een dikke pluim aan alle deelnemers! Bedankt voor jullie inzet!

Talentenuur STEM: GameMaker

De leerlingen van het talentenuur “STEM” ontwerpen een “edugame” waarbij de speler een topscore moet behalen in de verschillende levels. Stapsgewijs worden de basisprincipes geleerd, die ze op een logische wijze in hun spel integreren. De programmeertaal wordt visueel weergegeven. Het principe “als….dan….” wordt veelvuldig toegepast tijdens de ontwerpfase. Vele vaardigheden zoals probleemoplossend denken en analytisch vermogen worden getraind tijdens deze module. Hier vinden jullie enkele voorbeelden van de leerlingen: game1 - game2 - game3 - game4 Wij dagen jullie uit: “Wie kan onze topscore verbreken?”

Let's go fluo

Ook dit jaar stonden wij als school stil bij de actie ‘Let’s go Fluo!’. Via meerdere initiatieven en kanalen (technieklessen, Sociale Activiteiten, Smartschool ... ) probeerden we zowel ouders als leerlingen warm te maken om zich zichtbaar te maken in het verkeer. Zeker in deze donkere, koude dagen is zichtbaarheid een must om onze kinderen zich veilig en wel te laten verplaatsen. Door een wedstrijd te organiseren, konden de leerlingen meedoen en zo leuke prijzen winnen! Fijn om te zien dat er zoveel respons was! We feliciteren alvast de winnaars. Bedankt aan alle deelnemers en zeker ook aan de leden van de leerlingenraad! Zij boden ons een helpende hand aan en stonden elke ochtend paraat. Vergeet niet: KEEP CALM AND STAY FLUO 🙂 !

Skiklassen

Dag 5: De laatste dag werden we beloond met droomweer. De leerlingen kregen een rit op de rodelbaan als cadeau voor hun uitstekende prestaties. Na een verkwikkende douche en een heerlijk avondmaal keerden iedereen moe maar voldaan huiswaarts.

Dag 4: Met getrainde benen daalden we ook vandaag weer de pistes af. Iedere groep kreeg extra uitdagingen, zowel op als langs de piste. Na de middagpauze stond de traditionele groepsfoto op de agenda. Hiervoor moesten we naar het topje van het skigebied gaan (2510m). De honger werd gestild met een galadiner en als afsluiting speelden wij een spelen tussen monitoren en leerlingen.

Dag 3: Wat een progressie hebben onze skisterren vandaag gemaakt! Blauw, rood of zwart, we hebben ze allemaal afgedaald onder een stralend zonnetje! Na een heerlijke Italiaanse pasta werden we in de namiddag uitgedaagd door de monitor. De avond werd afgesloten met een superleuke rodelactiviteit.

Dag 2: Guten morgen liebe Freunde! Na een heerlijk ontbijt konden we er weer tegenaan. De leerlingen leerden nieuwe technieken: kleine slalom, juiste bochtinzetting, beginnend parallel,... ook gingen verschillende groepen voor de eerste keer de blauwe piste op. De gevorderden zijn op pad gegaan met een Italiaanse skileraar waardoor ze hun eerste woordjes Italiaans hebben geleerd. De avond werd afgesloten met een mooie fakkeltocht..

Dag 1: Na een geanimeerde, maar vermoeiende busreis kwamen we tijdig aan in het hotel. Daar werden we hartelijk ontvangen met een vers ontbijt. Met een gevulde maag ging iedereen vol enthousiasme van start met de eerste skilessen. Met een stralende zon en ideale sneeuwomstandigheden werd het een topdag! Moe maar voldaan kropen we onder de lakens en droomden we van onze eerste stunts op de skilatten.

Talentenuur eTwinning

Het kalenderjaar loopt op zijn einde en dat ging voor het talentenuur eTwinning en onze jaarlijkse taaluitwisseling niet onopgemerkt voorbij! Voor ons uitwisselingsproject van 2018-2019, 'Musique en Belgique', met onze Waalse partnerschool uit Leuze ontvingen we een officieel kwaliteitslabel. Voor onze inzet op vlak van 'eTwinning projectwerk' in het algemeen ontvingen we mooie erkenning voor 'grensverleggend leren'. Zo zie je maar internationalisering loont en wordt beloont!

Wensen uit Leuze

De kerstkaartjes vanuit Leuze zijn aangekomen! Elke deelnemer aan de taaluitwisseling zal een mooie kerstkaart krijgen van zijn of haar partner. Het bevat een leuke tekst met een korte beschrijving van de partner, alsook een gezinsfoto. Zo krijgen de deelnemers alvast een beeld van de partner en het gastgezin waar ze zullen terecht komen. Vanaf nu is het de bedoeling dat de deelnemers vanuit eigen initiatief verder contact gaan opnemen met elkaar. Dat kan via de gegevens die onze partners doorgaven en ook via de Twinspace, onze beveiligde leeromgeving. In februari, vlak voor de uitwisselingsweek, zullen we op school ook nog een allerlaatste 'live sessie' organiseren. We blijven het herhalen: hoe intenser het contact op voorhand, hoe vlotter het verblijf en de week zelf zal verlopen voor iedereen!

Kerstvoorstelling

We sloten dit eerste trimester af met een schitterende voorstelling. De leerlingen van het talentenuur Muzisch Atelier brachten een prachtig, eigentijds kerstverhaal. Een dikke proficiat aan alle leerlingen en de begeleidende leerkrachten.

Ook een aantal vertegenwoordigers van de Sint-Vincentiusvereniging van Bree konden genieten van de voorstelling. Maar het werd nog mooier, ze mochten een bedrag van meer dan 45OO euro in ontvangst nemen. Dit was het eindresultaat van onze traditionele solidariteitsmarkt waaraan elke leerling heeft meegewerkt.

Leerlingen, personeel en directie wensen iedereen een deugddoende vakantie en fijne feestdagen.

1B: Project Feesten in december

Zoals elk jaar, organiseerden we ook nu weer in deze periode de eerste projectweek in 1B 'Feesten in december'. Deze week stond volledig in het teken van Kerstmis en de gezellige sfeer die dan heerst. Zo leerden de leerlingen lekkere aperitiefhapjes maken voor op het kerstdiner, zorgden ze voor prachtige decoratie op de kersttafel en creëerden ze zelf mooie kerstkaarten. Ook een uitstap naar het feeërieke Winterland in Hasselt stond op het programma. Dit waren maar enkele activiteiten die aan bod kwamen. Door onze geweldige groep enthousiaste leerlingen konden we de laatste week van dit jaar in schoonheid afsluiten! Fijne feestdagen voor iedereen!

Voorleesweek 2019

Jaarlijks staan we tijdens de lessen Nederlands stil bij de Voorleesweek. Dit schooljaar stond deze week in het teken van ‘voorleesrituelen’ en werd het georganiseerd van maandag 18 tot vrijdag 22 november 2019. Voorlezen, dat is leesplezier doorgeven aan jong en oud. De organisatie ‘Iedereen Leest graag’ zet gedurende een korte periode graag het belang én het plezier van voorlezen in de kijker. Ook onze leraren Nederlands lazen lustig voor. Zij kozen een fragment uit hun favoriete jeugdboek en brachten dit met veel passie over. De leerlingen wisten dit wel te appreciëren en luisterden geboeid en met veel interesse ijverig naar de vele leuke verhalen! Dit smaakt naar meer!

Taaluitwisseling 2019-2020

Vandaag werd het officiële startschot voor onze taaluitwisseling in samenwerking met onze Waalse partnerschool uit Leuze-en-Hainaut gegeven. De leerlingen vulden hun deelnemersfiche met hun algemene profielbeschrijving in. Aan de hand van deze fiches kunnen de leerkrachten hen individueel koppelen aan een Franstalige partner. Spannende tijden dus voor onze kandidaten! Ondertussen kregen we van eTwinning Vlaanderen nog een mooie erkenning voor ons uitwisselingsproject van vorig jaar 'Musique en Belgique'. We ontvingen tijdens de 'eTwinning inspiratiedag' een kwaliteitslabel. Laat dat een boost zijn om van het komende uitwisselingsproject 'Tous ensemble' een nog groter succes te maken! Dit zal in het kader staan van het komende EK voetbal, waarvoor onze Rode Duivels zich kwalificeerden. Onze nationale voetbaltrots is immers uitgegroeid tot een echt bindmiddel tussen de beide landsdelen. Met het oog op het jaarthema 'Ik, jij, samen wij!', willen wij hier als werkgroep 'taaluitwisseling' handig gebruik van maken.

Middagactiviteit: Muzische club

Begin september startte opnieuw de Muzische Club. Als eerste sessie konden de leerlingen zelf nummers doorgeven die ze graag wilden zingen in groep. Onder leiding van meneer Goossens werden elke vrijdagmiddag de stembanden gesmeerd met hedendaagse popsongs. Als kers op de taart staken ze zelf een mash-up in elkaar van I Don’t Care van Ed Sheeren en Justin Bieber, en 2002 van Anne-Marie. Het resultaat mocht er zijn!

Moev: Mountainbike

Op woensdagnamiddag 13 november trokken vrijwillige leerlingen en leerkrachten van scholen van onze scholengemeenschap de Opitterse bossen in voor een mountainbikeavontuur. Eerst was er een gezamenlijke tocht als initiatie, nadien kon iedereen zich op zijn niveau uitleven op het uitgepijlde parcours.

First Lego League

Klas 2Aa en 2Ab zijn geselecteerd voor deelname aan een internationale wedstrijd, First Lego League genaamd. "City Shaper" is het thema dit schooljaar. De teams moeten een reeks programmeeropdrachten met robots uitvoeren en werken een project rond duurzame stadsontwikkeling uit. De resultaten worden op vrijdag 22 november voor een professionele jury gepresenteerd op de Corda campus in Hasselt. Je kan beide teams volgen op sociale media en hun zelfontworpen website: website 2Aa - website 2Ab.

https://www.youtube.com/watch?v=WRgyNt9cZOU
https://youtu.be/Pi2NfeDgGIU

Talentenuur Kunstatlier

De leerlingen van het talentenuur Kunstatelier werken een assemblage uit. Assemblage? Een assemblage is een kunstzinnig proces waarbij driedimensionale gevonden voorwerpen doordacht samengevoegd worden tot een nieuwe compositie. De leerlingen vertrokken vanuit een gipsen masker, aangebracht op elkaars gezicht. Dit masker komt terecht in een compositie van verschillende materialen zoals: hout, schelpen, verf, lego, zand... Ook kwamen verschillende thema's aan bod. Denk aan ruimte, strand, een kleur, lego,.... Het zijn ondertussen zeer mooie resultaten geworden die snel een plekje krijgen in de gangen van onze school.

MHH ontvangt een "nette" cheque

‘Operatie Proper’ van Mooimakers is de naam van het project waarbij scholen en verenigingen een financieel duwtje in de rug krijgen om in actie te komen voor meer openbare netheid, op en rond de eigen terreinen bijvoorbeeld! Mooimakers geeft scholen die een integraal actieplan uitwerken graag de nodige werkingsmiddelen. Op 14 oktober overhandigde het schepencollege aan de leerlingen van de milieuraad van middenschool Heilig Hart (MHH) en-Sint-Augustinus (SAB) een cheque van respectievelijk € 1425 en € 1500. Hiermee kunnen ze naast zwerfvuil rapen ook andere initiatieven uitwerken. Zo lezen we in hun actieplannen over preventie rond verpakkingen, gescheiden inzameling, themalessen en afval-stewards. Meer info vind je op www.mooimakers.be.

Talentenuur eTwinning

De leerlingen van het talentenuur 'eTwinning' werken samen met een Italiaanse en Spaanse school aan een project in het Frans genaamd 'Voyage vers l'inconnu'. De leerlingen mochten tijdens een on-line sessie met de partners zelf de inhouden en activiteiten bepalen. Op die manier willen we hun betrokkenheid en motivatie verhogen om zo tot meer leerwinst te komen. Als eerste activiteit werd gekozen: zichzelf voorstellen aan de hand van een avatar (=VOKI). Klik op de naam van de Belgische leerling om zijn of haar avatar te laten spreken. Amusez-vous bien! Alejandro - Zoë - Alicja - Silke - Franne - Lore

1B: project Halloween

Na vele weken oefenen, attributen maken, decoreren, koken , affiches ontwerpen,... was het zover. De leerlingen van 1B hebben vandaag hun Halloweenproject mogen tonen aan de leerlingen van het BVL. Op een akelige manier werden de leerlingen uit de klassen gehaald door mysterieuze wezens. Ze lokten hen mee naar de kelder waar een escaperoom was gebouwd door de leerlingen van 1B. Ze konden enkel ontsnappen als ze de verschillende opdrachten tot een goed einde brachten. Voeldozen, rebus oplossen, proeven, grabbelen in een heksenketel,... Iedereen wist na een tijdje uit de kelder te ontsnappen. Ze werden daarna getrakteerd op lekkernijen: bloeddrank, afgesneden vingers, chocolademousse met RIP koekjes. Een dikke proficiat aan de leerlingen van 1B, dat ze met zoveel enthousiasme dit project hebben doen slagen. We kijken uit naar hun volgende onderneming.

Dag van de jeugdbeweging

Onze middenschool heeft de traditie om de Dag van de Jeugdbeweging niet zomaar voorbij te laten gaan. Vandaar dat er opnieuw een oproep gedaan werd bij de leerlingen om zoveel mogelijk in uniform naar school te komen. Er was een grote opkomst van een 100-tal leerlingen, aangesloten bij verschillende jeugdbewegingen. Tal van uniformen en sjaaltjes werden gespot! De ouderraad zorgde 's morgens voor een verrassing in de eetzaal: warme choco samen met een mooi opnaai-embleem. Na een fotoshoot volgende tijdens de middag het hoogtepunt met het spel "Dikke Bertha" en touwtrekken waarbij het touw het zwaar te verduren had door de massa leerlingen die streden om te winnen!

Talentenuur eTwinning

De leerlingen van het talentenuur 'eTwinning' nemen deel aan een gloednieuw project genaamd 'Voyage vers l'inconnu'. Ze gaan hierbij, in het Frans, kennis maken met leeftijdsgenootjes uit Spanje en Italië. De projectnaam verraadt het al een beetje: de leerlingen bepalen hierbij ZELF de inhouden en de thema's die aan bod zullen komen. We willen ze zo actief betrekken bij het project en hun motivatie verhogen. Hopelijk levert ons dat heel wat leerwinst op! Hieronder een aantal leuke foto's van de eerste 'live conferentie' met onze partners.

eTwinning: een lesje in een vreemde taal

Dobry dzień! (=goedendag)

Ter ere van de Europese Dag van de Talen was leerling Alicja bereid om ons wat woordjes Pools bij te brengen. We leerden tellen, de dagen van de week, maar vooral...onszelf voorstellen in het Pools. Dat was geen gemakkelijke opdracht! We struikelden over de vele medeklinkers en de speciale letters en tekens. Aan de uitspraak was dus nog flink wat werk, maar Alicja deed haar uiterste best om ons te corrigeren en bij te sturen waar nodig. Zeer moedig van haar! HIER kan je haar leuke presentatie bekijken en eventueel zelf enkele woordjes Pools leren.

Do widzenia! (=tot ziens)

eTwinning: Pinguindans in 3 talen

Ter gelegenheid van de Europese Dag van de Talen dansten onze leerlingen de bekende Pinguïndans. Ze zongen mee in 3 verschillende talen: Engels, Frans en Nederlands. Ook andere scholen in Europa deden vrolijk mee! Bekijk hieronder enkele filmpjes:

https://www.youtube.com/watch?v=e7eAsuEbHUU
Polen
https://www.youtube.com/watch?v=gEHXej6Gl7k
Slowakije
https://www.youtube.com/watch?v=5jjrcjDhj1g
Kroatië

https://www.youtube.com/watch?v=Z_c3Q_Rmmjw
België
https://www.youtube.com/watch?v=S76FJ2sW5Ak
Polen

Schoolbibliotheek

Onze schoolbib kende ook dit jaar weer een goede start! Nu het buiten terug wat kouder wordt, zoeken de leerlingen warmere oorden op. Wat is er nu gezelliger dan lekker met je gedachten wegkruipen in een goed boek en/of strip? Wel, dat dachten deze lustige lezertjes ook! Leerlingen die graag tijdens hun pauze een rustiger plekje willen opzoeken, vinden hier echt wel hun ding!

Europese dag van de Talen: Gastlessen

Op donderdag 26 september vond de Europese Dag van de Talen plaats. Om dit te vieren werd in onze school in de week van 23 tot 27 september taaldiversiteit extra in de kijker gezet en werd het leren van (vreemde) talen gestimuleerd. Naast extra taalactiviteiten binnen bepaalde vakken en middagclubs, gaven enkele anderstalige leerlingen in hun klas een gastles in hun vreemde taal. Zo kregen leerlingen onder andere een initiatie in de Turkse en Bosnische taal en was er telkens ook plaats voor de lokale cultuur en gastronomie. In klas 1Ad leerde een papa zelfs enkele standaardzinnetjes Chinees aan de leerlingen!

ICT voor het eerste jaar

Alle leerlingen van 1A en 1B krijgen dit jaar een uurtje ICT, afgewisseld met het uurtje SA. Ze leren de basisvaardigheden uit het nieuwe ICT-leerplan. Door zelfstandige, praktijkgerichte oefeningen in Google-Classroom verwerven ze de nodige vaardigheden om op school en thuis met de computer aan de slag te gaan..

Talentenuur Kunstatelier

De leerlingen van het Talentenuur Kunstatelier zijn goed van start gegaan met hun eerste opdracht. De eerste les kregen ze een waarneming vanuit verschillende gezichtshoeken. Daarna gingen we een stapje verder: blind contour drawing. Met andere woorden blind tekenen in een lijn waardoor vreemde kubistische portretten ontstaan. Vandaag zijn we begonnen met deze op glas over te brengen.

Busevacuatie

Als school willen we volop de kaart van de veiligheid trekken. Zo was er in de onthaaldagen aandacht voor verkeersveiligheid op weg naar school, er waren richtlijnen in geval van brand en er was ook een busevacuatie. De leerlingen voerden een eerste busontruiming uit en de tijd werd gemeten. Daarna kregen de leerlingen instructies over een efficiënte manier en volgde een tweede evacuatie. De tweede tijd was opmerkelijk beter. De tips komen niet alleen van pas in geval van nood, maar ook bij het dagelijks busgebruik.

Onthaal Dag 1

Maar liefst 501 leerlingen stapten deze morgen de poorten van onze middenschool binnen. Voor een heel aantal een vertrouwde stap, voor anderen is alles helemaal nieuw. Om iedereen te laten wennen en zijn plekje te laten vinden in de nieuwe klasgroep organiseren we de onthaaldagen. Na de eerste dag is er van de eerste onwennigheid nog weinig te bespeuren. Het wordt weer een topschooljaar.

Wil je steeds als eerste op de hoogte zijn, volg ons dan op Instagram en Facebook.

Hart Rock Festival 2019

Voor het eerst werd het schooljaar afgesloten met ons eigen festival. Optredens, dj-sessies, eten en drinken en een prachtige inkleding zorgden voor een uitbundige, gezellige sfeer. Een zeer geslaagde eerste editie.

En nu ... een fijne deugddoende vakantie voor iedereen.

STEM-opleiding voor leerkrachten

Gedurende 3 dagen heeft een internationale groep leerkrachten een intensieve 3-daagse STEM-opleiding gevolgd in onze middenschool. Ze waren vooral geïnteresseerd in onze gedifferentieerde manier van werken met de leerlingen met Lego Mindstorms en Arduino. Aan de hand van uitdagende onderzoeksopdrachten kregen zij meer inzicht in verschillende disciplines van STEM-wetenschappen en STEM-technieken. Met een rugzak vol nieuwe kennis keerden deze leerkrachten tevreden huiswaarts.

Met de Bee aan Zee (dag4)

De leerlingen van het BVL sluiten de middenschool af in het mooie De Haan. Tijdens deze laatste projectweek zullen ze het bungalowpark waar ze verblijven verfraaien. Er staan heel wat schilderwerken op het programma, afgewisseld met ontspannende activiteiten. Elke dag brengen ze hier verslag uit.

DAG 4: Dag 4 aan zee begon met een uitstap naar het mooie Oostende. Hier maakten we een fikse wandeling en kregen de leerlingen de tijd om de stad te verkennen en een souvenir te zoeken. De schilder- en decoratiewerken werden afgewerkt en opgeleverd. Ook werd er serieus gesport: squash, badminton, tafeltennis, minigolf, beach volley en kubben, we deden het allemaal! Na een smakelijke pizza volgde er een Casino Night, waarbij de leerlingen mekaar en de leerkrachten konden uitdagen bij allerlei spelletjes en duels. Een heerlijke laatste avond!!

DAG 3: Dag 3 begon zonnig, dus vol goede moed gingen we aan de slag om verder te werken aan onze muurschilderijen. Al na enkele minuten verschenen er donkere wolken en niet veel later droop de verf letterlijk van de muren 😕 Na veel gedep en opnieuw overschilderen was de schade hersteld en konden we eindelijk aan de slag. Als beloning volgde er een frisse duik in het subtropisch zwembad. Na het heerlijke avondeten speelden we een spelletje bowling.

DAG 2: Vandaag werd er hard gewerkt in De Haan. De leerlingen gingen aan de slag, de ontwerpen werden op de muren gezet en de eerste (verf)streken werden zichtbaar 🙂 De zon was ook aanwezig, dus werd er in de late namiddag besloten om een frisse duik te gaan nemen in de zee. De dag werd afgesloten in eigen tuin.

DAG 1: Na een spannend vertrek (iets met een verkeerd perron, kapotte koffer en zonder tickets) gingen we met onze leerlingen BVL richting De Haan. Prachtige vakantiehuisjes en prachtig weer, want je krijgt wat je verdient! In groepjes gingen we adhv opdrachten het park verkennen. 's Avonds bezochten we het centrum van De Haan, waar we konden genieten van een heerlijke strandwandeling. Morgen beginnen we aan de schilder- en decoratiewerken!

Talentenuur eTwinning in de keuken

Als afsluiter van dit schooljaar, kozen de leerlingen van het talentenuur eTwinning ervoor om te kokkerellen. Wat stond er op het menu? Twee heerlijke Spaanse gerechtjes: tortilla en tarta de Santiago. Hoe kon dat ook anders, na met mevrouw Philippe als ervaren Spaanse kokkin in ons midden! Tijdens het eerste lesuur gingen we samen shoppen voor de ingrediënten en vervolgens gingen we aan de slag. En wat het leukste was? Het moment dat we alles mochten proeven en opeten natuurlijk! De afwas namen de leerlingen er maar al te graag bij. Tot volgend schooljaar!

De Slimste Taalmens van het Heilig Hart

De wedstrijd waarin wij op zoek gaan naar ‘De Slimste Taalmens van het Heilig Hart’ is ondertussen een traditie geworden. Vanaf het derde trimester verscheen er wekelijks een taaltip op Smartschool. Deze tips werden met argusogen bekeken door onze leerlingen. De informatie uit de tips hadden ze immers nodig om de taalquiz te kunnen invullen. Heel wat leerlingen vulden de quiz in, maar slechts enkele leerlingen konden de quiz foutloos oplossen!

De volgende leerlingen mogen zich dan ook gedurende een volledig schooljaar 'De Slimste Taalmens van het Heilig Hart' noemen: Yoren van 1Aa en Fenne van 2Ae. De directeur heeft hen ondertussen officieel gekroond en de winnaars hebben hun cadeautje ontvangen. Proficiat!

Latijn: studiereis Xanten

Voor het 19de jaar op rij trokken we op 13 juni met de leerlingen Latijn van 2A naar Xanten aan de Rijn. We maakten er een boeiende tocht door de tijd van de Romeinen, de Kelten en de Germanen. Colonia Ulpia Traiana was ten tijde van de Romeinen één van de belangrijkste steden in de Provincia Germania. Tijdens haar bloeitijd woonden er meer dan tienduizend mannen, vrouwen en kinderen. Het dagelijkse leven is af te leiden uit de sporen die zij in de bodem hebben achtergelaten. Opgravingen in de Romeinse stad en in het legerkamp leverden ontelbare originele vondsten op. Samen geven ze, als waren het steentjes uit een mozaïek, een beeld van het leven in een stad aan de grens van het Romeinse imperium. Zij worden op een prachtige wijze getoond in het Römermuseum, dat gevestigd is in de imposante inkomhal van het voormalige Romeinse badhuis, ooit gebouwd in opdracht van keizer Hadrianus. Tijdens ons bezoek aan dit museum konden we de sfeer van het Romeinse leven opsnuiven, voelen en uitproberen onder leiding van enthousiaste gidsen. Een museum kan echt wel leuk en boeiend zijn (dixerunt de leerlingen!). De leerkrachten waren terecht fier, toen de gidsen ook dit jaar weer concludeerden dat onze leerlingen al veel weten over de Romeinse oudheid! We bezochten ook het aanpalende thermencomplex. Hier maakten we kennis met een heuse archeologische opgravingsite. Indrukwekkend! Na een wandeling genoten we rond de middag van een uurtje vrije tijd in het charmante en gezellige Middeleeuwse Xanten. Vermits we vanmorgen tijdens de busrit in de quiz hadden bewezen dat we heel goed opgelet hadden bij de klasvoorbereiding op deze excursie, werden we door de leerkrachten getrakteerd op een overheerlijk ijsje. En of dit smaakte ! Namiddag trokken we in groepjes op ontdekkingstocht in het APX (Archeologisch Park Xanten), een groot openluchtmuseum op de plaats en de grondvesten van het oude Colonia Ulpia Traiana, de Romeinse stad van weleer. We bewonderden de herberg, het amfitheater, ambachtshuizen, de haventempel, de stadsmuren, het poortgebouw… We waren behoorlijk onder de indruk en zeer enthousiast! Bovendien was Jupiter, de Romeinse god van het weer, ons heel de dag gunstig gezind: hij zorgde voor zon en een flinke bries, maar hield de hemelsluizen gesloten en zette ze pas terug wagenwijd open, toen we weer veilig en wel in de bus zaten voor de terugreis. Het was een leuke, leerrijke en onvergetelijke dag, een mooie kroon op 2 jaar Latijn in de middenschool!

Geschiedenis: historische figuren

De leerlingen van 2A kozen in het begin van dit schooljaar een historische figuur uit die leefde tijdens de Klassieke Oudheid. Zo koos bijvoorbeeld Murron voor Cleopatra, Maud voor Vercingetorix en Jan voor Julius Caesar. Telkens als hun personage aan bod kwam tijdens de les moesten ze alle extra info bijhouden. Ook werd er gezocht in boeken en online materiaal. Werken met toffe afbeeldingen, kleurtjes en eigen tekeningen zorgden ervoor dat we originele moodboards te zien kregen tijdens de presentaties.

PO: schilderen op muziek

Tijdens de lessen PO (beeld) hebben we beeldend gewerkt rond soorten muziek, melodieën en ritmes. De leerlingen luisterden eerst naar verschillende stijlen van muziek, daarbij kozen ze een gepaste kleur en een lijnritme. Ze sloten de ogen en probeerden de muziek om te zetten in een beeld. Tenslotte luisterden ze naar soorten muziek zoals: rock, disco, reggae, klassieke muziek en filmmuziek. Ze mochten elke soort ondergrond, materiaal en techniek kiezen die ze hebben aangeleerd dit schooljaar om een figuratief of abstract werk te maken. Het was een actieve les met mooie werkjes als resultaat.

Geschiedenis: Tocht doorheen de tijden

In het derde trimester verkennen onze leerlingen van het tweede jaar de volledige geschiedenis. Voor de eigen tijd zaten ze samen met hun grootouders om een interview af te nemen over het leven van zo’n 50 jaar geleden. Dit was niet alleen quality time over de generaties heen, maar leverde ook veel stof tot nadenken op. Tijdens de les presenteerden de leerlingen allemaal één vraag en antwoord uit het interview dat hen het meest verbaasde, ontroerde, deed lachen… Ze gaven hier een korte uitleg bij en situeerde de vraag in de juiste maatschappelijke context. Bovendien bracht iedereen een voorwerp mee uit die tijd. Zo konden we een schoenmakersleest, een schietlood, een gebedsboekje, een fluitketel, speelgoed, kantwerkjes, een bril, schaatsen, een waterkruik en nog veel meer aanschouwen. Geschiedenis wordt op deze manier echt tastbaar.

Prijsuitreiking Kangoeroewedstrijd

Enkele weken geleden namen 62 leerlingen deel aan de kangoeroewedstrijd, een Vlaamse wiskundewedstrijd voor alle leerlingen van het tweede jaar. In totaal waren er 23200 deelnemers. Gisteren was het dan zo ver: de prijsuitreiking! 24 van onze leerlingen wonnen een prijs, 10 leerlingen behaalden zelfs meer dan 90/120! De podiumplaatsen van de midddenschool waren bestemd voor Gijs Geerits met een mooie score van 105 en Pieter Ectors en Lotte Arits behaalden zelfs een topscore van 115/120! Een dikke proficiat aan alle deelnemers!

Robocup Junior

Na weken van voorbereiding tijdens de lessen Stem en vele middagpauzes was het dan eindelijk wedstrijddag. Met 2 teams nam onze school deel aan de jaarlijkse Robocup Juniorwedstrijd. Tijdens het gesprek was de jury erg onder de indruk van de manier waarop de leerlingen het project hadden aangepakt en van de zelfstandigheid van de teams. Doorheen de voorrondes zetten de robots een prima prestatie neer, maar het puntenaantal was net niet voldoende voor de volgende ronde. Een dikke proficiat voor de inzet van de deelnemers.

Winnaars bibwedstrijd

Naar jaarlijkse gewoonte deden we weer mee aan de tentoonstelling en wedstrijd in de bib van Bree. Het thema was dit jaar verborgen gedichten. Samen met het vak Nederlands werkten alle leerlingen aan hun eigen verborgen gedicht. 50 werken werden geselecteerd en werden opgehangen in de Bib. Bezoekers konden dan stemmen voor hun favoriet. 3 leerlingen werden uiteindelijk gekozen als winnaar en ontvingen deze week een mooie prijs. Elk kregen ze een tof leesboek en 20 euro aan stadsbonnen. Proficiat aan Kaat, Daria en Femke.

1B: Van stad Bree naar platteland.

Wat een leuke en leerrijke projectweek "Van stad Bree naar platteland" hebben de leerlingen van 1B net achter de rug!

De leerlingen werden maandag meteen ondergedompeld in het leven op het platteland! De week startte immers met een tweedaagse in de Breughelhoeve. We bezochten een melkveebedrijf en boer Dominique liet ons kennismaken met alle dieren van de boerderij. We genoten van een initiatie paardrijden, mochten kokkerellen met verse groentjes uit de moestuin... Een vermoeiende, maar o zo fijne tweedaagse! Terug in Bree speelden we een heus stadsspel, bezochten we de bijen bij een imker, leerden we lekkere confituur maken, bezochten we het stadhuis... De leerlingen hebben de rust op het platteland en de drukte in de stad ervaren als geen ander! Wat een zalige week!

Lunch vormelingen

Als school met een christelijk opvoedingsproject willen we de leerlingen die in hun parochie gevormd worden feliciteren en aanmoedigen in hun keuze.

Als school hebben we hiervoor een traditie die we graag behouden en verder zetten. We bieden hen een smakelijke verrassing aan. Op maandag 13 mei nodigden we 35 vormelingen tijdens de middagpauze in de eetzaal uit voor een feestelijk hapje.

Verse broodjes, croissants met choco, confituur, kaas en vleessalade, snoepgroenten en fruit zorgden voor een gezellige feestmaaltijd. Indrukken en ervaringen van ieders vormselviering en bijhorend feest werden volop uitgewisseld. Afgesloten werd er met een heerlijk ijsje. Proficiat aan iedereen.

Talentenuur STEM: de slimme trein

De leerlingen van het talentenuur STEM onderzoeken tijdens het project “de slimme trein” de verschillende soorten sturingen. Stapsgewijs programmeren ze de trein zodat deze veilig op de rails rijdt. Automatische verlichting, aangepaste snelheden instellen, wisselen van sporen, wachtblokken, reageren op obstakels op de rails,… het zijn maar enkele voorbeelden van de uitdagende problemen waarvoor de leerlingen een logische oplossing moeten zoeken. Wie slaagt, ontvangt het brevet ingenieur 13!

Open School 2019

Onze Open School van afgelopen zondag was een groot succes. Een grote groep basisschoolverlaters kwam langs op zoek naar een antwoord op alle vragen die horen bij de keuze van een middelbare school. Wat kan je kiezen op het eerste jaar? Hoe zit het met de zorg voor leren en leven? Hoe geraak ik veilig op school? ...

Oud-leerlingen en oud-collega's kwamen even goedendag zeggen of genieten van een hapje en een drankje. Anderen kwamen uit nieuwsgierigheid even kennismaken met de werking van een echte middenschool.

Uiteraard werd er ook volop ingeschreven voor het komende schooljaar. Inschrijven kan nog tijdens de schooluren. Meer info over de inschrijvingen vind je hier.