Voorleesweek 2019

Jaarlijks staan we tijdens de lessen Nederlands stil bij de Voorleesweek. Dit schooljaar stond deze week in het teken van ‘voorleesrituelen’ en werd het georganiseerd van maandag 18 tot vrijdag 22 november 2019. Voorlezen, dat is leesplezier doorgeven aan jong en oud. De organisatie ‘Iedereen Leest graag’ zet gedurende een korte periode graag het belang én het plezier van voorlezen in de kijker. Ook onze leraren Nederlands lazen lustig voor. Zij kozen een fragment uit hun favoriete jeugdboek en brachten dit met veel passie over. De leerlingen wisten dit wel te appreciëren en luisterden geboeid en met veel interesse ijverig naar de vele leuke verhalen! Dit smaakt naar meer!

Taaluitwisseling 2019-2020

Vandaag werd het officiële startschot voor onze taaluitwisseling in samenwerking met onze Waalse partnerschool uit Leuze-en-Hainaut gegeven. De leerlingen vulden hun deelnemersfiche met hun algemene profielbeschrijving in. Aan de hand van deze fiches kunnen de leerkrachten hen individueel koppelen aan een Franstalige partner. Spannende tijden dus voor onze kandidaten! Ondertussen kregen we van eTwinning Vlaanderen nog een mooie erkenning voor ons uitwisselingsproject van vorig jaar 'Musique en Belgique'. We ontvingen tijdens de 'eTwinning inspiratiedag' een kwaliteitslabel. Laat dat een boost zijn om van het komende uitwisselingsproject 'Tous ensemble' een nog groter succes te maken! Dit zal in het kader staan van het komende EK voetbal, waarvoor onze Rode Duivels zich kwalificeerden. Onze nationale voetbaltrots is immers uitgegroeid tot een echt bindmiddel tussen de beide landsdelen. Met het oog op het jaarthema 'Ik, jij, samen wij!', willen wij hier als werkgroep 'taaluitwisseling' handig gebruik van maken.

Middagactiviteit: Muzische club

Begin september startte opnieuw de Muzische Club. Als eerste sessie konden de leerlingen zelf nummers doorgeven die ze graag wilden zingen in groep. Onder leiding van meneer Goossens werden elke vrijdagmiddag de stembanden gesmeerd met hedendaagse popsongs. Als kers op de taart staken ze zelf een mash-up in elkaar van I Don’t Care van Ed Sheeren en Justin Bieber, en 2002 van Anne-Marie. Het resultaat mocht er zijn!

Moev: Mountainbike

Op woensdagnamiddag 13 november trokken vrijwillige leerlingen en leerkrachten van scholen van onze scholengemeenschap de Opitterse bossen in voor een mountainbikeavontuur. Eerst was er een gezamenlijke tocht als initiatie, nadien kon iedereen zich op zijn niveau uitleven op het uitgepijlde parcours.

First Lego League

Klas 2Aa en 2Ab zijn geselecteerd voor deelname aan een internationale wedstrijd, First Lego League genaamd. "City Shaper" is het thema dit schooljaar. De teams moeten een reeks programmeeropdrachten met robots uitvoeren en werken een project rond duurzame stadsontwikkeling uit. De resultaten worden op vrijdag 22 november voor een professionele jury gepresenteerd op de Corda campus in Hasselt. Je kan beide teams volgen op sociale media en hun zelfontworpen website: website 2Aa - website 2Ab.

https://www.youtube.com/watch?v=WRgyNt9cZOU
https://youtu.be/Pi2NfeDgGIU

Talentenuur Kunstatlier

De leerlingen van het talentenuur Kunstatelier werken een assemblage uit. Assemblage? Een assemblage is een kunstzinnig proces waarbij driedimensionale gevonden voorwerpen doordacht samengevoegd worden tot een nieuwe compositie. De leerlingen vertrokken vanuit een gipsen masker, aangebracht op elkaars gezicht. Dit masker komt terecht in een compositie van verschillende materialen zoals: hout, schelpen, verf, lego, zand... Ook kwamen verschillende thema's aan bod. Denk aan ruimte, strand, een kleur, lego,.... Het zijn ondertussen zeer mooie resultaten geworden die snel een plekje krijgen in de gangen van onze school.

MHH ontvangt een "nette" cheque

‘Operatie Proper’ van Mooimakers is de naam van het project waarbij scholen en verenigingen een financieel duwtje in de rug krijgen om in actie te komen voor meer openbare netheid, op en rond de eigen terreinen bijvoorbeeld! Mooimakers geeft scholen die een integraal actieplan uitwerken graag de nodige werkingsmiddelen. Op 14 oktober overhandigde het schepencollege aan de leerlingen van de milieuraad van middenschool Heilig Hart (MHH) en-Sint-Augustinus (SAB) een cheque van respectievelijk € 1425 en € 1500. Hiermee kunnen ze naast zwerfvuil rapen ook andere initiatieven uitwerken. Zo lezen we in hun actieplannen over preventie rond verpakkingen, gescheiden inzameling, themalessen en afval-stewards. Meer info vind je op www.mooimakers.be.

Talentenuur eTwinning

De leerlingen van het talentenuur 'eTwinning' werken samen met een Italiaanse en Spaanse school aan een project in het Frans genaamd 'Voyage vers l'inconnu'. De leerlingen mochten tijdens een on-line sessie met de partners zelf de inhouden en activiteiten bepalen. Op die manier willen we hun betrokkenheid en motivatie verhogen om zo tot meer leerwinst te komen. Als eerste activiteit werd gekozen: zichzelf voorstellen aan de hand van een avatar (=VOKI). Klik op de naam van de Belgische leerling om zijn of haar avatar te laten spreken. Amusez-vous bien! Alejandro - Zoë - Alicja - Silke - Franne - Lore

1B: project Halloween

Na vele weken oefenen, attributen maken, decoreren, koken , affiches ontwerpen,... was het zover. De leerlingen van 1B hebben vandaag hun Halloweenproject mogen tonen aan de leerlingen van het BVL. Op een akelige manier werden de leerlingen uit de klassen gehaald door mysterieuze wezens. Ze lokten hen mee naar de kelder waar een escaperoom was gebouwd door de leerlingen van 1B. Ze konden enkel ontsnappen als ze de verschillende opdrachten tot een goed einde brachten. Voeldozen, rebus oplossen, proeven, grabbelen in een heksenketel,... Iedereen wist na een tijdje uit de kelder te ontsnappen. Ze werden daarna getrakteerd op lekkernijen: bloeddrank, afgesneden vingers, chocolademousse met RIP koekjes. Een dikke proficiat aan de leerlingen van 1B, dat ze met zoveel enthousiasme dit project hebben doen slagen. We kijken uit naar hun volgende onderneming.

Dag van de jeugdbeweging

Onze middenschool heeft de traditie om de Dag van de Jeugdbeweging niet zomaar voorbij te laten gaan. Vandaar dat er opnieuw een oproep gedaan werd bij de leerlingen om zoveel mogelijk in uniform naar school te komen. Er was een grote opkomst van een 100-tal leerlingen, aangesloten bij verschillende jeugdbewegingen. Tal van uniformen en sjaaltjes werden gespot! De ouderraad zorgde 's morgens voor een verrassing in de eetzaal: warme choco samen met een mooi opnaai-embleem. Na een fotoshoot volgende tijdens de middag het hoogtepunt met het spel "Dikke Bertha" en touwtrekken waarbij het touw het zwaar te verduren had door de massa leerlingen die streden om te winnen!

Talentenuur eTwinning

De leerlingen van het talentenuur 'eTwinning' nemen deel aan een gloednieuw project genaamd 'Voyage vers l'inconnu'. Ze gaan hierbij, in het Frans, kennis maken met leeftijdsgenootjes uit Spanje en Italië. De projectnaam verraadt het al een beetje: de leerlingen bepalen hierbij ZELF de inhouden en de thema's die aan bod zullen komen. We willen ze zo actief betrekken bij het project en hun motivatie verhogen. Hopelijk levert ons dat heel wat leerwinst op! Hieronder een aantal leuke foto's van de eerste 'live conferentie' met onze partners.

eTwinning: een lesje in een vreemde taal

Dobry dzień! (=goedendag)

Ter ere van de Europese Dag van de Talen was leerling Alicja bereid om ons wat woordjes Pools bij te brengen. We leerden tellen, de dagen van de week, maar vooral...onszelf voorstellen in het Pools. Dat was geen gemakkelijke opdracht! We struikelden over de vele medeklinkers en de speciale letters en tekens. Aan de uitspraak was dus nog flink wat werk, maar Alicja deed haar uiterste best om ons te corrigeren en bij te sturen waar nodig. Zeer moedig van haar! HIER kan je haar leuke presentatie bekijken en eventueel zelf enkele woordjes Pools leren.

Do widzenia! (=tot ziens)

eTwinning: Pinguindans in 3 talen

Ter gelegenheid van de Europese Dag van de Talen dansten onze leerlingen de bekende Pinguïndans. Ze zongen mee in 3 verschillende talen: Engels, Frans en Nederlands. Ook andere scholen in Europa deden vrolijk mee! Bekijk hieronder enkele filmpjes:

https://www.youtube.com/watch?v=e7eAsuEbHUU
Polen
https://www.youtube.com/watch?v=gEHXej6Gl7k
Slowakije
https://www.youtube.com/watch?v=5jjrcjDhj1g
Kroatië

https://www.youtube.com/watch?v=Z_c3Q_Rmmjw
België
https://www.youtube.com/watch?v=S76FJ2sW5Ak
Polen

Schoolbibliotheek

Onze schoolbib kende ook dit jaar weer een goede start! Nu het buiten terug wat kouder wordt, zoeken de leerlingen warmere oorden op. Wat is er nu gezelliger dan lekker met je gedachten wegkruipen in een goed boek en/of strip? Wel, dat dachten deze lustige lezertjes ook! Leerlingen die graag tijdens hun pauze een rustiger plekje willen opzoeken, vinden hier echt wel hun ding!

Europese dag van de Talen: Gastlessen

Op donderdag 26 september vond de Europese Dag van de Talen plaats. Om dit te vieren werd in onze school in de week van 23 tot 27 september taaldiversiteit extra in de kijker gezet en werd het leren van (vreemde) talen gestimuleerd. Naast extra taalactiviteiten binnen bepaalde vakken en middagclubs, gaven enkele anderstalige leerlingen in hun klas een gastles in hun vreemde taal. Zo kregen leerlingen onder andere een initiatie in de Turkse en Bosnische taal en was er telkens ook plaats voor de lokale cultuur en gastronomie. In klas 1Ad leerde een papa zelfs enkele standaardzinnetjes Chinees aan de leerlingen!

ICT voor het eerste jaar

Alle leerlingen van 1A en 1B krijgen dit jaar een uurtje ICT, afgewisseld met het uurtje SA. Ze leren de basisvaardigheden uit het nieuwe ICT-leerplan. Door zelfstandige, praktijkgerichte oefeningen in Google-Classroom verwerven ze de nodige vaardigheden om op school en thuis met de computer aan de slag te gaan..

Talentenuur Kunstatelier

De leerlingen van het Talentenuur Kunstatelier zijn goed van start gegaan met hun eerste opdracht. De eerste les kregen ze een waarneming vanuit verschillende gezichtshoeken. Daarna gingen we een stapje verder: blind contour drawing. Met andere woorden blind tekenen in een lijn waardoor vreemde kubistische portretten ontstaan. Vandaag zijn we begonnen met deze op glas over te brengen.

Busevacuatie

Als school willen we volop de kaart van de veiligheid trekken. Zo was er in de onthaaldagen aandacht voor verkeersveiligheid op weg naar school, er waren richtlijnen in geval van brand en er was ook een busevacuatie. De leerlingen voerden een eerste busontruiming uit en de tijd werd gemeten. Daarna kregen de leerlingen instructies over een efficiënte manier en volgde een tweede evacuatie. De tweede tijd was opmerkelijk beter. De tips komen niet alleen van pas in geval van nood, maar ook bij het dagelijks busgebruik.

Onthaal Dag 1

Maar liefst 501 leerlingen stapten deze morgen de poorten van onze middenschool binnen. Voor een heel aantal een vertrouwde stap, voor anderen is alles helemaal nieuw. Om iedereen te laten wennen en zijn plekje te laten vinden in de nieuwe klasgroep organiseren we de onthaaldagen. Na de eerste dag is er van de eerste onwennigheid nog weinig te bespeuren. Het wordt weer een topschooljaar.

Wil je steeds als eerste op de hoogte zijn, volg ons dan op Instagram en Facebook.

Hart Rock Festival 2019

Voor het eerst werd het schooljaar afgesloten met ons eigen festival. Optredens, dj-sessies, eten en drinken en een prachtige inkleding zorgden voor een uitbundige, gezellige sfeer. Een zeer geslaagde eerste editie.

En nu ... een fijne deugddoende vakantie voor iedereen.

STEM-opleiding voor leerkrachten

Gedurende 3 dagen heeft een internationale groep leerkrachten een intensieve 3-daagse STEM-opleiding gevolgd in onze middenschool. Ze waren vooral geïnteresseerd in onze gedifferentieerde manier van werken met de leerlingen met Lego Mindstorms en Arduino. Aan de hand van uitdagende onderzoeksopdrachten kregen zij meer inzicht in verschillende disciplines van STEM-wetenschappen en STEM-technieken. Met een rugzak vol nieuwe kennis keerden deze leerkrachten tevreden huiswaarts.

Met de Bee aan Zee (dag4)

De leerlingen van het BVL sluiten de middenschool af in het mooie De Haan. Tijdens deze laatste projectweek zullen ze het bungalowpark waar ze verblijven verfraaien. Er staan heel wat schilderwerken op het programma, afgewisseld met ontspannende activiteiten. Elke dag brengen ze hier verslag uit.

DAG 4: Dag 4 aan zee begon met een uitstap naar het mooie Oostende. Hier maakten we een fikse wandeling en kregen de leerlingen de tijd om de stad te verkennen en een souvenir te zoeken. De schilder- en decoratiewerken werden afgewerkt en opgeleverd. Ook werd er serieus gesport: squash, badminton, tafeltennis, minigolf, beach volley en kubben, we deden het allemaal! Na een smakelijke pizza volgde er een Casino Night, waarbij de leerlingen mekaar en de leerkrachten konden uitdagen bij allerlei spelletjes en duels. Een heerlijke laatste avond!!

DAG 3: Dag 3 begon zonnig, dus vol goede moed gingen we aan de slag om verder te werken aan onze muurschilderijen. Al na enkele minuten verschenen er donkere wolken en niet veel later droop de verf letterlijk van de muren 😕 Na veel gedep en opnieuw overschilderen was de schade hersteld en konden we eindelijk aan de slag. Als beloning volgde er een frisse duik in het subtropisch zwembad. Na het heerlijke avondeten speelden we een spelletje bowling.

DAG 2: Vandaag werd er hard gewerkt in De Haan. De leerlingen gingen aan de slag, de ontwerpen werden op de muren gezet en de eerste (verf)streken werden zichtbaar 🙂 De zon was ook aanwezig, dus werd er in de late namiddag besloten om een frisse duik te gaan nemen in de zee. De dag werd afgesloten in eigen tuin.

DAG 1: Na een spannend vertrek (iets met een verkeerd perron, kapotte koffer en zonder tickets) gingen we met onze leerlingen BVL richting De Haan. Prachtige vakantiehuisjes en prachtig weer, want je krijgt wat je verdient! In groepjes gingen we adhv opdrachten het park verkennen. 's Avonds bezochten we het centrum van De Haan, waar we konden genieten van een heerlijke strandwandeling. Morgen beginnen we aan de schilder- en decoratiewerken!

Talentenuur eTwinning in de keuken

Als afsluiter van dit schooljaar, kozen de leerlingen van het talentenuur eTwinning ervoor om te kokkerellen. Wat stond er op het menu? Twee heerlijke Spaanse gerechtjes: tortilla en tarta de Santiago. Hoe kon dat ook anders, na met mevrouw Philippe als ervaren Spaanse kokkin in ons midden! Tijdens het eerste lesuur gingen we samen shoppen voor de ingrediënten en vervolgens gingen we aan de slag. En wat het leukste was? Het moment dat we alles mochten proeven en opeten natuurlijk! De afwas namen de leerlingen er maar al te graag bij. Tot volgend schooljaar!

De Slimste Taalmens van het Heilig Hart

De wedstrijd waarin wij op zoek gaan naar ‘De Slimste Taalmens van het Heilig Hart’ is ondertussen een traditie geworden. Vanaf het derde trimester verscheen er wekelijks een taaltip op Smartschool. Deze tips werden met argusogen bekeken door onze leerlingen. De informatie uit de tips hadden ze immers nodig om de taalquiz te kunnen invullen. Heel wat leerlingen vulden de quiz in, maar slechts enkele leerlingen konden de quiz foutloos oplossen!

De volgende leerlingen mogen zich dan ook gedurende een volledig schooljaar 'De Slimste Taalmens van het Heilig Hart' noemen: Yoren van 1Aa en Fenne van 2Ae. De directeur heeft hen ondertussen officieel gekroond en de winnaars hebben hun cadeautje ontvangen. Proficiat!

Latijn: studiereis Xanten

Voor het 19de jaar op rij trokken we op 13 juni met de leerlingen Latijn van 2A naar Xanten aan de Rijn. We maakten er een boeiende tocht door de tijd van de Romeinen, de Kelten en de Germanen. Colonia Ulpia Traiana was ten tijde van de Romeinen één van de belangrijkste steden in de Provincia Germania. Tijdens haar bloeitijd woonden er meer dan tienduizend mannen, vrouwen en kinderen. Het dagelijkse leven is af te leiden uit de sporen die zij in de bodem hebben achtergelaten. Opgravingen in de Romeinse stad en in het legerkamp leverden ontelbare originele vondsten op. Samen geven ze, als waren het steentjes uit een mozaïek, een beeld van het leven in een stad aan de grens van het Romeinse imperium. Zij worden op een prachtige wijze getoond in het Römermuseum, dat gevestigd is in de imposante inkomhal van het voormalige Romeinse badhuis, ooit gebouwd in opdracht van keizer Hadrianus. Tijdens ons bezoek aan dit museum konden we de sfeer van het Romeinse leven opsnuiven, voelen en uitproberen onder leiding van enthousiaste gidsen. Een museum kan echt wel leuk en boeiend zijn (dixerunt de leerlingen!). De leerkrachten waren terecht fier, toen de gidsen ook dit jaar weer concludeerden dat onze leerlingen al veel weten over de Romeinse oudheid! We bezochten ook het aanpalende thermencomplex. Hier maakten we kennis met een heuse archeologische opgravingsite. Indrukwekkend! Na een wandeling genoten we rond de middag van een uurtje vrije tijd in het charmante en gezellige Middeleeuwse Xanten. Vermits we vanmorgen tijdens de busrit in de quiz hadden bewezen dat we heel goed opgelet hadden bij de klasvoorbereiding op deze excursie, werden we door de leerkrachten getrakteerd op een overheerlijk ijsje. En of dit smaakte ! Namiddag trokken we in groepjes op ontdekkingstocht in het APX (Archeologisch Park Xanten), een groot openluchtmuseum op de plaats en de grondvesten van het oude Colonia Ulpia Traiana, de Romeinse stad van weleer. We bewonderden de herberg, het amfitheater, ambachtshuizen, de haventempel, de stadsmuren, het poortgebouw… We waren behoorlijk onder de indruk en zeer enthousiast! Bovendien was Jupiter, de Romeinse god van het weer, ons heel de dag gunstig gezind: hij zorgde voor zon en een flinke bries, maar hield de hemelsluizen gesloten en zette ze pas terug wagenwijd open, toen we weer veilig en wel in de bus zaten voor de terugreis. Het was een leuke, leerrijke en onvergetelijke dag, een mooie kroon op 2 jaar Latijn in de middenschool!

Geschiedenis: historische figuren

De leerlingen van 2A kozen in het begin van dit schooljaar een historische figuur uit die leefde tijdens de Klassieke Oudheid. Zo koos bijvoorbeeld Murron voor Cleopatra, Maud voor Vercingetorix en Jan voor Julius Caesar. Telkens als hun personage aan bod kwam tijdens de les moesten ze alle extra info bijhouden. Ook werd er gezocht in boeken en online materiaal. Werken met toffe afbeeldingen, kleurtjes en eigen tekeningen zorgden ervoor dat we originele moodboards te zien kregen tijdens de presentaties.

PO: schilderen op muziek

Tijdens de lessen PO (beeld) hebben we beeldend gewerkt rond soorten muziek, melodieën en ritmes. De leerlingen luisterden eerst naar verschillende stijlen van muziek, daarbij kozen ze een gepaste kleur en een lijnritme. Ze sloten de ogen en probeerden de muziek om te zetten in een beeld. Tenslotte luisterden ze naar soorten muziek zoals: rock, disco, reggae, klassieke muziek en filmmuziek. Ze mochten elke soort ondergrond, materiaal en techniek kiezen die ze hebben aangeleerd dit schooljaar om een figuratief of abstract werk te maken. Het was een actieve les met mooie werkjes als resultaat.

Geschiedenis: Tocht doorheen de tijden

In het derde trimester verkennen onze leerlingen van het tweede jaar de volledige geschiedenis. Voor de eigen tijd zaten ze samen met hun grootouders om een interview af te nemen over het leven van zo’n 50 jaar geleden. Dit was niet alleen quality time over de generaties heen, maar leverde ook veel stof tot nadenken op. Tijdens de les presenteerden de leerlingen allemaal één vraag en antwoord uit het interview dat hen het meest verbaasde, ontroerde, deed lachen… Ze gaven hier een korte uitleg bij en situeerde de vraag in de juiste maatschappelijke context. Bovendien bracht iedereen een voorwerp mee uit die tijd. Zo konden we een schoenmakersleest, een schietlood, een gebedsboekje, een fluitketel, speelgoed, kantwerkjes, een bril, schaatsen, een waterkruik en nog veel meer aanschouwen. Geschiedenis wordt op deze manier echt tastbaar.

Prijsuitreiking Kangoeroewedstrijd

Enkele weken geleden namen 62 leerlingen deel aan de kangoeroewedstrijd, een Vlaamse wiskundewedstrijd voor alle leerlingen van het tweede jaar. In totaal waren er 23200 deelnemers. Gisteren was het dan zo ver: de prijsuitreiking! 24 van onze leerlingen wonnen een prijs, 10 leerlingen behaalden zelfs meer dan 90/120! De podiumplaatsen van de midddenschool waren bestemd voor Gijs Geerits met een mooie score van 105 en Pieter Ectors en Lotte Arits behaalden zelfs een topscore van 115/120! Een dikke proficiat aan alle deelnemers!

Robocup Junior

Na weken van voorbereiding tijdens de lessen Stem en vele middagpauzes was het dan eindelijk wedstrijddag. Met 2 teams nam onze school deel aan de jaarlijkse Robocup Juniorwedstrijd. Tijdens het gesprek was de jury erg onder de indruk van de manier waarop de leerlingen het project hadden aangepakt en van de zelfstandigheid van de teams. Doorheen de voorrondes zetten de robots een prima prestatie neer, maar het puntenaantal was net niet voldoende voor de volgende ronde. Een dikke proficiat voor de inzet van de deelnemers.

Winnaars bibwedstrijd

Naar jaarlijkse gewoonte deden we weer mee aan de tentoonstelling en wedstrijd in de bib van Bree. Het thema was dit jaar verborgen gedichten. Samen met het vak Nederlands werkten alle leerlingen aan hun eigen verborgen gedicht. 50 werken werden geselecteerd en werden opgehangen in de Bib. Bezoekers konden dan stemmen voor hun favoriet. 3 leerlingen werden uiteindelijk gekozen als winnaar en ontvingen deze week een mooie prijs. Elk kregen ze een tof leesboek en 20 euro aan stadsbonnen. Proficiat aan Kaat, Daria en Femke.

1B: Van stad Bree naar platteland.

Wat een leuke en leerrijke projectweek "Van stad Bree naar platteland" hebben de leerlingen van 1B net achter de rug!

De leerlingen werden maandag meteen ondergedompeld in het leven op het platteland! De week startte immers met een tweedaagse in de Breughelhoeve. We bezochten een melkveebedrijf en boer Dominique liet ons kennismaken met alle dieren van de boerderij. We genoten van een initiatie paardrijden, mochten kokkerellen met verse groentjes uit de moestuin... Een vermoeiende, maar o zo fijne tweedaagse! Terug in Bree speelden we een heus stadsspel, bezochten we de bijen bij een imker, leerden we lekkere confituur maken, bezochten we het stadhuis... De leerlingen hebben de rust op het platteland en de drukte in de stad ervaren als geen ander! Wat een zalige week!

Lunch vormelingen

Als school met een christelijk opvoedingsproject willen we de leerlingen die in hun parochie gevormd worden feliciteren en aanmoedigen in hun keuze.

Als school hebben we hiervoor een traditie die we graag behouden en verder zetten. We bieden hen een smakelijke verrassing aan. Op maandag 13 mei nodigden we 35 vormelingen tijdens de middagpauze in de eetzaal uit voor een feestelijk hapje.

Verse broodjes, croissants met choco, confituur, kaas en vleessalade, snoepgroenten en fruit zorgden voor een gezellige feestmaaltijd. Indrukken en ervaringen van ieders vormselviering en bijhorend feest werden volop uitgewisseld. Afgesloten werd er met een heerlijk ijsje. Proficiat aan iedereen.

Talentenuur STEM: de slimme trein

De leerlingen van het talentenuur STEM onderzoeken tijdens het project “de slimme trein” de verschillende soorten sturingen. Stapsgewijs programmeren ze de trein zodat deze veilig op de rails rijdt. Automatische verlichting, aangepaste snelheden instellen, wisselen van sporen, wachtblokken, reageren op obstakels op de rails,… het zijn maar enkele voorbeelden van de uitdagende problemen waarvoor de leerlingen een logische oplossing moeten zoeken. Wie slaagt, ontvangt het brevet ingenieur 13!

Open School 2019

Onze Open School van afgelopen zondag was een groot succes. Een grote groep basisschoolverlaters kwam langs op zoek naar een antwoord op alle vragen die horen bij de keuze van een middelbare school. Wat kan je kiezen op het eerste jaar? Hoe zit het met de zorg voor leren en leven? Hoe geraak ik veilig op school? ...

Oud-leerlingen en oud-collega's kwamen even goedendag zeggen of genieten van een hapje en een drankje. Anderen kwamen uit nieuwsgierigheid even kennismaken met de werking van een echte middenschool.

Uiteraard werd er ook volop ingeschreven voor het komende schooljaar. Inschrijven kan nog tijdens de schooluren. Meer info over de inschrijvingen vind je hier.

Beroepenveld: VV

Vandaag hebben we de lessen huidverzorging afgesloten met een bezoek van een schoonheidsspecialist. Na een interessante uitleg heeft iedereen zijn/haar gelaat mogen reinigen met het juiste verzorgingsproduct, aangepast aan zijn/haar huidtype. Het resultaat: superzachte wangen, zuivere poriën en een lekkere geur.

Geschiedenis: project Romeinen

Het tweede trimester staat voor onze tweedejaars bij geschiedenis traditioneel in het teken van de Romeinen. Naast de klassikale lessen over het sociale, economische en politieke leven van de Romeinen moeten onze leerlingen vooral zelf de handen uit de mouwen steken. In groepjes werken de leerlingen rond verschillende thema’s over de cultuur bij de Romeinen (het dagelijkse leven, bouwkunst, godsdienst…). Daarna moeten ze aan de slag om een presentatie in elkaar te boksen om de rest van de klas wegwijs te maken in één specifiek onderdeel. Natuurlijk willen we dit op een zo origineel mogelijke manier doen. Zo kregen we een heuse rondleiding door het oude Rome door drie gidsen. Een andere groep nam thuis een video op waarin het verschil tussen rijke en arme Romeinen duidelijk werd. Nog andere groepen sloten af met een kahootquiz, een vragenronde waarin koekjes waren te verdienen of een spelletje ‘wie ben ik?’. Zo’n project neemt natuurlijk heel wat tijd in beslag. Gelukkig waren de leerlingen bereid om een deel van hun middagpauze hieraan op te offeren.

Wiskunde: Kangoeroewedstrijd

Naar jaarlijkse gewoonte namen ook deze week onze leerlingen van het tweede jaar deel aan de kangoeroewedstrijd voor wiskunde. Via logisch redeneren en wiskundig denken braken de leerlingen zich het hoofd over 24 meerkeuzevragen. Binnen enkele weken ontvangen we de resultaten en hopelijk ook veel leuke prijzen en houden we een heuse prijsuitreiking met diploma's. We wachten alvast vol spanning de resultaten af.

Infoavond Basisschoolverlaters

Op maandag 28 april was een grote groep basisschoolverlaters en hun ouders te gast in de middenschool. Ze staan voor een grote stap in hun schoolloopbaan, de keuze van een nieuwe school. Het werd een boeiende avond boordevol informatie. Reeds aan de deur werden de bezoekers in twee groepen verdeeld. De ouders kregen een boel informatie over het leren en leven op onze school door de directeur. De toekomstige leerlingen werden door onze leerlingen rondgeleid en van de nodige informatie voorzien. Nadien was er de start van de inschrijvingen. Inschrijven kan ook tijdens onze Open School op zondag 5 mei van 12u tot 17u.

Talentenuur eTwinning

Our students became influencers! They made a first vlog and shared it with their Spanish partners. This period we will do different fun tasks adapting viral videos as well as the role of social networks to our classroom. The first task was '10 things about me'. You can watch the vlogs down below. Have fun!

Belgium:

- Dagmar

PART 1

- Noa:

PART 1

PART 2

- Amber:

PART 1

PART 2

PART 3

PART 4

- Merel:

PART 1

PART 2

- Kaat:

PART 1

PART 2

- Nell: 

PART 1

Spain:

STUDENT 1  

STUDENT 2

STUDENT 3

STUDENT 4

STUDENT 5

STUDENT 6

STUDENT 7

STUDENT 8

Taaluitwisseling: Bree in Leuze Dag 4

DAG4 :Vanochtend waren we onmiddellijk klaarwakker omdat onze Waalse partners een spectaculaire vlaggenroof organiseerden in de school. In het gele, rode, blauwe of zwarte team zetten we alles op alles om de vlag van de tegenpartij te kunnen bemachtigen zonder een tik van een bal te krijgen. Nadien vulden we de evaluatie van de week in via een vragenlijst op onze smartphone en genoten we nog van een heerlijk kommetje soep in de cafetaria van de school. Onze allerlaatste gezamenlijke activiteit was een wandeling naar het station van Leuze in het zonnetje. Daar volgde het onvermijdelijke afscheid van de Waals partner en plande een heel aantal onder ons een nieuw weerzien. Na deze midweek in Leuze hebben we de taalgrens in Leuze met veel vriendschap even uitgegomd.

DAG3: Vandaag waren we klaar voor het harde werk. Als ervaren organisatoren van heuse evenementen gingen we met onze correspondent aan de slag in een kookworkshop, een dansles, een hoe-ben-ik-succesvol-in-een-casinosessie en in een decoratie-atelier. 's Namiddags kregen we de kans om samen met onze partner een ander duo uit te dagen in een tot casino omgetoverde turnzaal. Aan het einde van de dag brachten we alles in gereedheid voor een topfeestje, DJ Like Maarten zorgde opnieuw voor een muzikaal hoogtepunt. Vermoeid maar met een enorm tevreden gevoel gaan we voor de laatste keer naar ons ondertussen vertrouwd Waalse gastgezin.

DAG2: Na de eerste spannende nacht in het Waalse gestgezin vertrokken we per trein naar Ath. In het Maison des Géants wachtten drie enthousiaste gidsen ons op en dompelden ons onder in de plaatselijke folklore van de reuzen. In de namiddag organiseerden de gastgezinnen talloze activiteiten op maat. Zo werd er geklommen, gezwommen en gebowld en organiseerden enkele leerlingen zelfs een fuif.

DAG1: Na een deugddoende paasvakantie werden we omstreeks 7u45 uitgewuifd door onze directeur en vertrokken we per bus en spoor naar Leuze. Een plotse perronwissel in Brussel-Zuid dreigde nog even roet in het eten te gooien, maar net na de middag kwamen we veilig en wel aan in Leuze.
Tijdens een kort infomoment kregen we de planning van de week te horen en konden we genieten van een drankje en een hapje. Met de smartphone in de hand verkenden we het centrum van Leuze aan de hand van een interactieve, muzikale quiz. Het was een fijn weerzien met onze Waalse partners maar de eerste kennismaking met het gastgezin zorgde toch voor wat zenuwen.

Talentenuur eTwinning

Last period, the pupils of the European club created their own song for our Eurovision Song Contest. In THIS document you can watch the performances of all the participating countries. If you want, you can also vote for your favorite song but read the rules before voting please. Enjoy!

Middagcactiviteit: Creaclub

Afgelopen trimester was het "woorden troef" in de Creaclub! De weken rond Valentijn en De Week Van De Vriendschap schreven we prachtig versierde briefjes naar mensen die ons dierbaar zijn. We lieten onze ouders weten hoe erg we hen appreciëren, onze grootouders dat we toch wel vaker aan hen denken dan ze zouden vermoeden, die toffe leerkracht dat we zijn/haar lessen toch wel interessant vinden. Daarna gingen we aan de slag met Handlettering! Aan de hand van een oefenboekje met handige tips konden ze de basis leren. De gevorderden maakten meteen mooie "words of art"! Kijk zelf maar!

Vastenactie 2019

De solidariteitsactie tijdens de vastenperiode van dit schooljaar draaide volledig rond de Loyola boarding School, een missie van de Dochters van het Kruis in India. De leerlingen werden uitgebreid geïnformeerd over het leven op de Indiase school. Zo leerden ze dat naar school gaan in India best veel geld kost, zo een 700 Roepies per maand, dat is ongeveer 9 Euro. Heel wat ouders kunnen dit niet betalen. Toch is naar school gaan erg belangrijk voor de toekomst van de Indiase leerlingen, bovendien krijgen de leerlingen er elke dag een warme maaltijd en is er toegang tot medische bijstand voor de leerlingen en hun familie.

Daarom werden onze leerlingen opgeroepen om hun solidariteit te tonen en zoveel mogelijk Indiase jongeren naar school te laten gaan. Met een sponsorkaart zamelde iedereen zoveel mogelijk centen in. In de hal van de school kon je de teller volgen. Die stopte uiteindelijk op het fantastische bedrag van 5054,27 euro, een record. Hiermee kunnen we 56 leerlingen een jaar lang naar school laten gaan, een wereld van verschil voor hen. Als tegenprestatie gingen onze klassen op tocht doorheen Bree. Op die tocht deden ze allerlei groepsbevorderende opdrachten. Op elk vlak een schitterend resultaat. Dank aan allen!

Talentenuur Sport: Oriëntatieloop

Tijdens de projectdag van 1A en in de lessen aardrijkskunde maakten de leerlingen kennis met het begrip ‘oriënteren’. Tijd voor de leerlingen van het Talentenuur Sport om deze vaardigheid in praktijk uit te testen. De leraar van dit talentenuur dropte zijn leerlingen, met kaart en kompas, in het dorpje Beek. Aan de sportievelingen om van punt A tot aan punt B te geraken…

Project 1B: Beelympics

Onze leerlingen van 1B zijn na de krokusvakantie op een sportieve manier gestart. Toen ging namelijk hun tweede projectweek 'Beelympics' van start. Het werd een week van sport en spel. Jammer wel dat het weer af en toe roet in het eten heeft gegooid, want sommige spellen zijn niet kunnen doorgaan door de regen. Toch werd er heel wat gesport en gespeeld. Zo brachten de leerlingen een bezoek aan KCA waar ze kennis maakten met de oefeningen die kinesisten met tennissers doen om hen klaar te stomen voor een wedstrijd. Ze mochten ook zelf kennis maken met het tennis door zelf aan de slag te gaan onder begeleiding van twee deskundige tennistrainers. Er werden ook enkele spellen gespeeld zoals 'Lach je gezond' en een bosspel. De leerlingen maakten zelf stop-motionfilmpjes die getoond werden bij de slotceremonie. Daar werden ook de drie winnaars van de week per klas gehuldigd met een medaille en een presentje. Ook de andere leerlingen kregen een kleinigheidje. Al bij al werd het toch nog een leuke week.

Bezoek Basisscholen Dag 2

Op donderdag 28 maart bezocht een eerste groep basisschoolverlaters TISM en de middenschool Heilig Hart. De leerlingen van het zesde leerjaar staan immers op het punt om een nieuwe stap in hun jonge leven te zetten. Door het bezoek aan de Breese scholen willen we hen helpen om een gerichte keuze te maken.

Leerlingen konden kennismaken met de keuzepakketten voor 1A van beide scholen, via workshops en keuzeactiviteiten. In TISM kregen de leerlingen 3 workshops aangeboden, waarin duidelijk werd wat het aanbod voor TISM in 1A is. In de middenschool Heilig Hart kregen de leerlingen de kans om kennis te maken met 3 van de 8 keuzemogelijkheden, om zo te ontdekken waar hun interesses liggen.

Het bezoek was een succes en de leerlingen waren enthousiast. We hopen dat ze na vandaag een gerichte keuze maken, die aansluit bij hun talenten en mogelijkheden.

Op de opendeurdag van zondag 5 mei kunnen ze samen met hun ouders beide scholen verder verkennen.

Bezoek basisschoolverlaters

Op donderdag 28 maart bezocht een eerste groep basisschoolverlaters TISM en de middenschool Heilig Hart. De leerlingen van het zesde leerjaar staan immers op het punt om een nieuwe stap in hun jonge leven te zetten. Door het bezoek aan de Breese scholen willen we hen helpen om een gerichte keuze te maken.

Leerlingen konden kennismaken met de keuzepakketten voor 1A van beide scholen, via workshops en keuzeactiviteiten. In TISM kregen de leerlingen 3 workshops aangeboden, waarin duidelijk werd wat het aanbod voor TISM in 1A is. In de middenschool Heilig Hart kregen de leerlingen de kans om kennis te maken met 3 van de 8 keuzemogelijkheden, om zo te ontdekken waar hun interesses liggen.

Het bezoek was een succes en de leerlingen waren enthousiast. We hopen dat ze na vandaag een gerichte keuze maken, die aansluit bij hun talenten en mogelijkheden.

Op de opendeurdag van zondag 5 mei kunnen ze samen met hun ouders beide scholen verder verkennen.

Middagactiviteit: Muzische Club

Onder leiding van meneer Goossens en meneer Das leerden we in de Muzische Club op zes middagen tijd de basis om dit schattig gitaartje de baas te kunnen. Na een kort theoretisch luik vlogen we er direct in met een 4-tal akkoorden in de vingers te krijgen. Hiermee konden we al talrijke popsongs begeleiden gaande van Riptide van Vance Joy tot de zomerse hit I’m Yours van Jason Mraz! Aangezien er stilaan al een laagje eelt verscheen op onze vingertoppen gooiden we er nog enkele akkoorden bij met het oog op ons finalestuk: Count on Me van Bruno Mars. Enkele leerlingen tonen hier met trots ons eindresultaat!

Talentenuur eTwinning

The pupils of the talent based course 'eTwinning' started vlogging. We are working on a project called 'I'm an Influenglish'. They wrote a text '10 things about me' and are now recording their first clip. After that we will create a video on 'Kizoa' and post it on Youtube and share it with our foreign partners from Spain on the Twinspace! Stay tuned...

Latijn 2A: Romeins etentje

In het kader van de cultuurles “Eten en drinken bij de Romeinen” werden de leerlingen Latijn van 2A door hun leerkrachten verrast op een Romeins etentje in hun geïmproviseerde taberna. De recepten waren gebaseerd op het kookboek De re coquinaria van Apicius, een steenrijke smulpaap uit de eerste eeuw na Chr. Als voorgerecht mochten de leerlingen proeven van moretum, een kruidenmoes op basis van kaas. Het smaakte heerlijk bij het brood en de druiven. Tussendoor kon er nog gesnoept worden van kaas, worst, olijven en noten. Als hoofdgerecht stonden er isicia op het menu, gehaktballetjes met honing en rozijnen. Ook deze werden gretig naar binnen gewerkt, samen met de cucumeres, gemarineerde komkommers met sla en radijsjes. Als dessert volgden nog dulcia oftewel zoetigheden: dadels, vijgen, abrikozen, druiven en noten met rozijnen. De leerlingen maakten op deze manier niet alleen kennis met typische Romeinse gerechten en ingrediënten, maar leerden meteen ook de Romeinse tafeletiquette. Zo mochten ze voor één keer met de hand eten (met de rechtse, zeker niet met de linkse!) en sommige leerlingen wilden zelfs aanliggen als echte Romeinen! Een leerrijke en vooral ook lekkere ervaring!

Schoolband

In het kader van ons jaarthema 'Massaal Muzikaal' beschikken we dit jaar ook over een echte schoolband. In onze band vind je popinstrumenten als gitaar, piano en drum terug, maar ook blaasinstrumenten als trompetten, dwarsfluit en een saxofoon kregen hun plaatsje. Dit instrumentale luik wordt versterkt met een accordeon en uiteraard een lieftallig dameskoor. Onder het goedkeurend oog van meneer Goossens repeteren we wekelijks tijdens de middag in het muzieklokaal. Ondertussen al opgenomen in ons repertoire: 'We Can Do Better' van Matt Simons en 'This World' van Selah Sue!

Jeugdboekenmaand

De maand maart is jeugdboekenmaand en staat in het teken van leesbevordering. Onze schoolbib heeft dan ook weer heel wat fonkelnieuwe boeken aangekocht en speciaal tijdens de maand maart in de kijker gezet. Leerlingen kunnen tijdens elke middagpauze gezellig komen lezen in onze bibliotheek en kennismaken met de kersverse aanwinsten.

100% Coco is één van de recente boeken die we aankochten. Het leek ons dan ook een leuk idee om deze populaire film te tonen tijdens twee middagpauzes. Een groep geïnteresseerden schreef zich dan ook graag in om deze filmvoorstelling bij te wonen. De ideale ontspanning tijdens deze toch wel gure regendagen.

Klimaatactie

Zoals jullie in de media ongetwijfeld hebben gehoord, riep Youth For Climate op tot een wereldwijde staking voor een beter klimaat. We hebben – als school – sympathie voor het engagement van deze jongeren. We wilden hen dan ook graag steunen. Niet door mee te gaan staken, maar wel op onze manier.

De lessen werden vrijdag 15 maart ‘gestaakt’ om tijd te maken voor onze klimaatactie. Onze leerlingen kregen eerst informatie over de opwarming van de aarde met de oorzaken, gevolgen en de maatregelen die we kunnen nemen om onze aarde te helpen.

Daarna werd hun kennis van de klimaatopwarming getest met een quiz. Via een stellingenspel hebben onze leerlingen hun mening laten horen. En ja hoor, deze was zeer boeiend en leerrijk! Nu waren er genoeg woorden gevloeid en was het tijd voor actie. Alle klassen hebben een klaswerkpunt gezocht. Zo gaan ze zich de komende tijd extra inzetten voor ons klimaat. Ze zijn hier volledig voor gegaan met knappe werkpunten tot gevolg.

Tot slot hebben onze leerlingen de school ‘bezet’. Ze hebben alle gangen geblokkeerd met een sit-in. Want school is belangrijk, maar soms zijn er belangrijkere dingen zoals vandaag het klimaat. En dat mag getoond worden!

We willen graag al onze leerlingen en leerkrachten bedanken voor hun inzet en engagement tijdens de klimaatactie. Samen gaan we voor een beter klimaat!

Oud-leerling Bryan Heynen op bezoek

Afgelopen week ontving Middenschool Heilig Hart Bree een van zijn voormalige leerlingen. Bryan Heynen maakte in onze school het mooie weer als student Latijn, vandaag gaat hij door het leven als profvoetballer bij traditieclub KRC Genk.

MHH: Hoi Bryan, dat is al een tijdje geleden! Hoe gaat het met je?

Inderdaad, lang geleden. De laatste keer dat ik in het schoolgebouw was, moet juni 2011 zijn geweest. Het gaat heel goed met me.  Het is natuurlijk altijd fijn om een keertje op bezoek te komen in mijn oude school. Ik heb hier een leuke tijd beleefd en heb dus ook fijne herinneringen aan het Heilig Hart.

MHH: Weet je nog waarom je destijds voor onze school gekozen hebt?

Aandacht spenderen aan je studie is altijd een goed idee. Dat was het ook voor mij; het goed doen op school was heel belangrijk voor me. Als 12-jarige jongen maakte ik dan ook een gepaste keuze om in te stappen in de studierichting Latijn, hier in de Middenschool.

MHH: Speelde je reeds bij KRC Genk toen je hier op school zat?

Ja, al een hele tijd zelfs. Na 1,5 jaar bij de voetbalclub van Opitter gevoetbald te hebben, maakte ik op 6-jarige leeftijd de overstap naar de jeugdopleiding van KRC Genk. Ik ben dus een Genkie in hart en nieren!

MHH: Wow! Kreeg je jouw schoolwerk dan gecombineerd met dat hoge niveau van sportbeoefening?

Ja, dat lukte. Waar een wil is, is een weg! Als je niet verlegen bent om je voor de volle 100% te geven, dan moeten zulke zaken lukken. Bovendien was het verwaarlozen van je studie géén optie voor een club als KRC Genk. Van ieder rapport dienden we een kopie binnen te brengen op de club. Jouw resultaten en attitudecodes werden dan grondig bekeken en geëvalueerd. Een goede inzet op school dragen ze in de club hoog in het vaandel.

MHH: Had je durven vermoeden dat die inzet je naar een plek in het eerste elftal van KRC Genk zou brengen?

Nee. Vermoeden, niet. Ik heb er wel altijd van gedroomd. Ik wist dat ik heel hard zou moeten werken en dat heb ik dan ook gedaan, zowel op school als op het voetbal. Dat mijn harde werk uiteindelijk loont, maakt me trots. MHH: Ons ook, Bryan! Bedankt voor jouw bezoek en dit fijne gesprek. We duimen met jou mee om die eerste titel als rasechte Genkie op je palmares te kunnen schrijven.

Taaluitwisseling: Leuze in Bree

DAG 4: De laatste dag stond toch vooral in het teken van afscheid nemen. Maar eerst mochten de winnaars van gisteren hun lied professioneel gaan opnemen in de studio. Wat een ervaring was dat! Het eindresultaat is binnenkort te bewonderen op onze diverse sociale media.

De rest van de bende vertrok ondertussen naar de markt van Bree om nog een uurtje te kunnen genieten van elkaars gezelschap. Daarna kwam het onvermijdelijke moment van afscheid. Gelukkig niet definitief want binnen twee maanden is het onze beurt om Leuze onveilig te maken. Toch viel er hier en daar een traan te bespeuren. Dat is alleen maar een bewijs van hoe geslaagd onze taaluitwisseling tot nu toe is geweest. Wordt vervolgd!

DAG 3 van onze taaluitwisseling beloofde er één te worden vol creativiteit, verrassingen, actie en feest.

Deze morgen verzamelden al onze leerlingen en hun partners in de eetzaal om in groepjes een Nederlandstalige tekst te schrijven over de taaluitwisseling. Niet alleen taalvirtuositeit was hierbij belangrijk, want elk groepje moest hun nummer ook nog eens live zingen! Daarna werd er gestemd en de winnaar krijgt als verrassing... een bezoek aan een professionele studio om hun nummer op te nemen!

In de namiddag gingen we buswaarts naar de schaatsbaan in Lommel. Na enkele uren intensieve beweging - gelukkig zonder accidenten - kwamen we terug aan op school. Aan de stilte in de bus te horen, was iedereen behoorlijk leeg geschaatst, maar dat gevoel verdween al vlug, want...

's avonds volgde het absolute hoogtepunt van onze taaluitwisseling: een fuif volledig georganiseerd door en voor de leerlingen. Het werk dat gisteren in de workshops was geleverd kwam hier samen. Er was een photo booth met decoraties van de leerlingen. De hapjes van de kookworkshop werden gesmaakt door al die hongerige magen. Maar bovenal kreeg de DJ van dienst de dansvloer in een mum van tijd gevuld. Werkelijk niemand kon de benen stilhouden. De dance battles werden gevolgd door een polonaise of zelfs een salto. Het einde van de fuif kwam zoals bij mooie liedjes veel te vlug. Op naar de laatste dag!

DAG 2 van de taaluitwisseling was een actieve voormiddag met workshops als voorbereiding op het fuifje van donderdag.

De leerlingen maakten lekkere hapjes zoals surimisalade, tomaat mozzarella, guacamole en nog veel meer. Ook werden ze opgeleid tot echte dj en leerden ze een leuk dansje. De decoratie in de zaal werd gemaakt tijdens de creaworkshop. In het computerlokaal fotoshopten ze zichzelf naar de grote festivals of podia.

Daarna gingen ze samen met hun correspondent en andere leerlingen een leuke namiddag tegemoet.

DAG 1: Vandaag was het eindelijk zo ver. Onze leerlingen maakten kennis met hun Waalse correspondent. De leerlingen van Leuze kwamen rond de middag aan en na een hapje en een drankje, was het tijd om in deelgroepen verder kennis te maken. In het kader van het jaarthema en ook het thema van de uitwisseling 'musique en Belgique' was er een muziekquiz.

Ten slotte waren er nog wat taalspellen om de woordenschat van de komende dagen in te oefenen.

Na een geslaagde namiddag werd het opnieuw spannend, want toen was het tijd om naar de gastgezinnen te gaan.

Op naar dag 2.

Taaluitwisseling: Chatten met Leuze

In de week van 25 februari zijn een aantal 2de jaars gastgezin voor een Waalse partner. Via email, berichtjes…hebben ze al kennisgemaakt. Vandaag was er tijdens de middagpauze een chatsessie waarbij ze hun partner voor het eerst echt konden zien en spreken.

Nu is het aftellen naar volgende week dinsdag. Dan zullen ze een hele week samen werken rond het thema 'Musique en Belgique' en verder kunnen kennismaken. In april bezoeken ze de Waalse school en maken ze kennis met de families van hun partner.

Damiaanactie 2019

Elk jaar in januari gaat in de godsdienstlessen aandacht naar het werk van pater Damiaan. Hij werd ooit uitgeroepen tot grootste Belg aller tijden. Dat was helemaal terecht omwille van zijn onbegrensde solidariteit voor mensen die naar de rand van de maatschappij werden verdrongen omwille van hun ziekte, lepra. Hij gaf er letterlijk zijn leven voor. Ook vandaag nog inspireert zijn voorbeeld vele hulpverleners overal in de wereld.

Wij hebben ons steentje bijgedragen door een stiftenverkoop die €850 euro opbracht. Hiermee kunnen we voor 17 lepra- en tbc-patiënten in Nigeria een volledige medische verzorging bekostigen.
Dank aan alle leerlingen, leraren en begeleiders die de verkoop steunden.

Talentenuur Sport: Tennis

Wie Bree zegt, zegt Kim Clijsters. Wie Kim zegt, zegt tennis. Het is dan ook vanzelfsprekend om de leerlingen van de optie Sport kennis te laten maken met haar tennisacademie. Een fijne samenwerking maakt het mogelijk om van de plaatselijke toptrainers de beginselen van het tennis aangeleerd te krijgen!

Dikke Truienweek

Al enkele jaren heeft onze school veel aandacht voor het leefmilieu van nu en morgen. Tijdens de Dikke Truienweek willen we leerlingen, maar ook ouders en leerkrachten op weg helpen om zich nog beter in te zetten voor een gezonder leefmilieu.

Onze kerngroep (Lore, Jef, Lies, Hanne, Yente en Mirne) organiseerde een actieve quiz waarin de milieukennis van de leerlingen getest werd, een workshop upcycle van oude wijnkurken (of hoe je “afval” kan opwaarderen tot een nuttig item) en iedereen ontving “tips op maat” om ZELF initiatief te tonen en mee te werken aan een gezonder leefmilieu. Pessimisten zullen denken: “Dat beetje, dat maakt geen verschil.” Maar wij geloven nog altijd in het spreekwoord: “Vele kleintjes maken één groot.” Draag jij ook je steentje bij!?

Nederlands: spreekwoorden en uitdrukkingen

Tijdens de lessen Nederlands krijgen de leerlingen vaak de kans om hun vaardigheden te ontwikkelen. De voorbije week kwam de spreekvaardigheid aan bod in 2A. Leerlingen stelden in duo's korte dialogen op waarin een spreekwoord of uitdrukking gebruikt moest worden.

De camera werd bovengehaald zodat ook jullie mee kunnen kijken naar enkele resultaten. Het was alleszins een opdracht waaraan enkele leerlingen hun hart konden ophalen. Andere leerlingen daarentegen waren als de dood voor deze opdracht en zij kwamen dan ook met een klein hartje voor de klas.

XIU graag

Voor de wedstrijd XIU GRAAG gingen de leerlingen van het Talentenuur Kunstatelier aan de slag met spuitbussen. Ze moesten een ontwerp maken waar de tekst 'XiU graag' in verwerkt staat. Verschillende ontwerpen werden samengevoegd en we kregen onderstaand resultaat. Nu nog even afwachten of we in de prijzen vallen.

Zilveren volleybaldames

De Breese volleybaldames plaatsten zich eerder in 2019 voor de finaleronde volleybal op 13 februari. Op deze woensdagnamiddag keken ze Virga Jesse Hasselt, Lyceum Genk en Spectrum Lummen in de ogen. Enkel deze laatste ploeg bleek op enkele cruciale puntjes na te sterk voor onze sportievelingen. Door knap combinatiespel en een eindeloze inzet sleepte onze Middenschool de zilveren medaille binnen. Proficiat!

Poëzieweek

Dit jaar werden de leerlingen van het eerste jaar tijdens de Poëzieweek twee keer uitgedaagd. De eerste opdracht bestond uit het maken van een verborgen gedicht tijdens de les Nederlands. Deze gedichtjes werden tijdens de les PO verder afgewerkt met een mooie illustratie.

Traditioneel werkten de leerlingen ook aan een gedicht rond een thema. Het thema dit jaar was vrijheid, wat heel ruim geïnterpreteerd mocht worden. Sommige leerlingen ontpopten zich tot echte rijmtalenten, terwijl anderen ondersteuning nodig hadden van afbeeldingen, koelkastwoorden …. Elke klas koos het beste gedicht en de directeur koos het mooiste gedicht voor 1A, 2A en de B-stroom.

De winnaars zijn Jorien van 2Ab, Britt an 1Ad en Tess van 1Bb. Proficiat met de mooie gedichten!