Geschiedenis: historische figuren

De leerlingen van 2A kozen in het begin van dit schooljaar een historische figuur uit die leefde tijdens de Klassieke Oudheid. Zo koos bijvoorbeeld Murron voor Cleopatra, Maud voor Vercingetorix en Jan voor Julius Caesar. Telkens als hun personage aan bod kwam tijdens de les moesten ze alle extra info bijhouden. Ook werd er gezocht in boeken en online materiaal. Werken met toffe afbeeldingen, kleurtjes en eigen tekeningen zorgden ervoor dat we originele moodboards te zien kregen tijdens de presentaties.

PO: schilderen op muziek

Tijdens de lessen PO (beeld) hebben we beeldend gewerkt rond soorten muziek, melodieën en ritmes. De leerlingen luisterden eerst naar verschillende stijlen van muziek, daarbij kozen ze een gepaste kleur en een lijnritme. Ze sloten de ogen en probeerden de muziek om te zetten in een beeld. Tenslotte luisterden ze naar soorten muziek zoals: rock, disco, reggae, klassieke muziek en filmmuziek. Ze mochten elke soort ondergrond, materiaal en techniek kiezen die ze hebben aangeleerd dit schooljaar om een figuratief of abstract werk te maken. Het was een actieve les met mooie werkjes als resultaat.

Geschiedenis: Tocht doorheen de tijden

In het derde trimester verkennen onze leerlingen van het tweede jaar de volledige geschiedenis. Voor de eigen tijd zaten ze samen met hun grootouders om een interview af te nemen over het leven van zo’n 50 jaar geleden. Dit was niet alleen quality time over de generaties heen, maar leverde ook veel stof tot nadenken op. Tijdens de les presenteerden de leerlingen allemaal één vraag en antwoord uit het interview dat hen het meest verbaasde, ontroerde, deed lachen… Ze gaven hier een korte uitleg bij en situeerde de vraag in de juiste maatschappelijke context. Bovendien bracht iedereen een voorwerp mee uit die tijd. Zo konden we een schoenmakersleest, een schietlood, een gebedsboekje, een fluitketel, speelgoed, kantwerkjes, een bril, schaatsen, een waterkruik en nog veel meer aanschouwen. Geschiedenis wordt op deze manier echt tastbaar.

Prijsuitreiking Kangoeroewedstrijd

Enkele weken geleden namen 62 leerlingen deel aan de kangoeroewedstrijd, een Vlaamse wiskundewedstrijd voor alle leerlingen van het tweede jaar. In totaal waren er 23200 deelnemers. Gisteren was het dan zo ver: de prijsuitreiking! 24 van onze leerlingen wonnen een prijs, 10 leerlingen behaalden zelfs meer dan 90/120! De podiumplaatsen van de midddenschool waren bestemd voor Gijs Geerits met een mooie score van 105 en Pieter Ectors en Lotte Arits behaalden zelfs een topscore van 115/120! Een dikke proficiat aan alle deelnemers!

Robocup Junior

Na weken van voorbereiding tijdens de lessen Stem en vele middagpauzes was het dan eindelijk wedstrijddag. Met 2 teams nam onze school deel aan de jaarlijkse Robocup Juniorwedstrijd. Tijdens het gesprek was de jury erg onder de indruk van de manier waarop de leerlingen het project hadden aangepakt en van de zelfstandigheid van de teams. Doorheen de voorrondes zetten de robots een prima prestatie neer, maar het puntenaantal was net niet voldoende voor de volgende ronde. Een dikke proficiat voor de inzet van de deelnemers.

Winnaars bibwedstrijd

Naar jaarlijkse gewoonte deden we weer mee aan de tentoonstelling en wedstrijd in de bib van Bree. Het thema was dit jaar verborgen gedichten. Samen met het vak Nederlands werkten alle leerlingen aan hun eigen verborgen gedicht. 50 werken werden geselecteerd en werden opgehangen in de Bib. Bezoekers konden dan stemmen voor hun favoriet. 3 leerlingen werden uiteindelijk gekozen als winnaar en ontvingen deze week een mooie prijs. Elk kregen ze een tof leesboek en 20 euro aan stadsbonnen. Proficiat aan Kaat, Daria en Femke.

1B: Van stad Bree naar platteland.

Wat een leuke en leerrijke projectweek "Van stad Bree naar platteland" hebben de leerlingen van 1B net achter de rug!

De leerlingen werden maandag meteen ondergedompeld in het leven op het platteland! De week startte immers met een tweedaagse in de Breughelhoeve. We bezochten een melkveebedrijf en boer Dominique liet ons kennismaken met alle dieren van de boerderij. We genoten van een initiatie paardrijden, mochten kokkerellen met verse groentjes uit de moestuin... Een vermoeiende, maar o zo fijne tweedaagse! Terug in Bree speelden we een heus stadsspel, bezochten we de bijen bij een imker, leerden we lekkere confituur maken, bezochten we het stadhuis... De leerlingen hebben de rust op het platteland en de drukte in de stad ervaren als geen ander! Wat een zalige week!

Lunch vormelingen

Als school met een christelijk opvoedingsproject willen we de leerlingen die in hun parochie gevormd worden feliciteren en aanmoedigen in hun keuze.

Als school hebben we hiervoor een traditie die we graag behouden en verder zetten. We bieden hen een smakelijke verrassing aan. Op maandag 13 mei nodigden we 35 vormelingen tijdens de middagpauze in de eetzaal uit voor een feestelijk hapje.

Verse broodjes, croissants met choco, confituur, kaas en vleessalade, snoepgroenten en fruit zorgden voor een gezellige feestmaaltijd. Indrukken en ervaringen van ieders vormselviering en bijhorend feest werden volop uitgewisseld. Afgesloten werd er met een heerlijk ijsje. Proficiat aan iedereen.

Talentenuur STEM: de slimme trein

De leerlingen van het talentenuur STEM onderzoeken tijdens het project “de slimme trein” de verschillende soorten sturingen. Stapsgewijs programmeren ze de trein zodat deze veilig op de rails rijdt. Automatische verlichting, aangepaste snelheden instellen, wisselen van sporen, wachtblokken, reageren op obstakels op de rails,… het zijn maar enkele voorbeelden van de uitdagende problemen waarvoor de leerlingen een logische oplossing moeten zoeken. Wie slaagt, ontvangt het brevet ingenieur 13!

Open School 2019

Onze Open School van afgelopen zondag was een groot succes. Een grote groep basisschoolverlaters kwam langs op zoek naar een antwoord op alle vragen die horen bij de keuze van een middelbare school. Wat kan je kiezen op het eerste jaar? Hoe zit het met de zorg voor leren en leven? Hoe geraak ik veilig op school? ...

Oud-leerlingen en oud-collega's kwamen even goedendag zeggen of genieten van een hapje en een drankje. Anderen kwamen uit nieuwsgierigheid even kennismaken met de werking van een echte middenschool.

Uiteraard werd er ook volop ingeschreven voor het komende schooljaar. Inschrijven kan nog tijdens de schooluren. Meer info over de inschrijvingen vind je hier.

Beroepenveld: VV

Vandaag hebben we de lessen huidverzorging afgesloten met een bezoek van een schoonheidsspecialist. Na een interessante uitleg heeft iedereen zijn/haar gelaat mogen reinigen met het juiste verzorgingsproduct, aangepast aan zijn/haar huidtype. Het resultaat: superzachte wangen, zuivere poriën en een lekkere geur.

Geschiedenis: project Romeinen

Het tweede trimester staat voor onze tweedejaars bij geschiedenis traditioneel in het teken van de Romeinen. Naast de klassikale lessen over het sociale, economische en politieke leven van de Romeinen moeten onze leerlingen vooral zelf de handen uit de mouwen steken. In groepjes werken de leerlingen rond verschillende thema’s over de cultuur bij de Romeinen (het dagelijkse leven, bouwkunst, godsdienst…). Daarna moeten ze aan de slag om een presentatie in elkaar te boksen om de rest van de klas wegwijs te maken in één specifiek onderdeel. Natuurlijk willen we dit op een zo origineel mogelijke manier doen. Zo kregen we een heuse rondleiding door het oude Rome door drie gidsen. Een andere groep nam thuis een video op waarin het verschil tussen rijke en arme Romeinen duidelijk werd. Nog andere groepen sloten af met een kahootquiz, een vragenronde waarin koekjes waren te verdienen of een spelletje ‘wie ben ik?’. Zo’n project neemt natuurlijk heel wat tijd in beslag. Gelukkig waren de leerlingen bereid om een deel van hun middagpauze hieraan op te offeren.

Wiskunde: Kangoeroewedstrijd

Naar jaarlijkse gewoonte namen ook deze week onze leerlingen van het tweede jaar deel aan de kangoeroewedstrijd voor wiskunde. Via logisch redeneren en wiskundig denken braken de leerlingen zich het hoofd over 24 meerkeuzevragen. Binnen enkele weken ontvangen we de resultaten en hopelijk ook veel leuke prijzen en houden we een heuse prijsuitreiking met diploma's. We wachten alvast vol spanning de resultaten af.

Infoavond Basisschoolverlaters

Op maandag 28 april was een grote groep basisschoolverlaters en hun ouders te gast in de middenschool. Ze staan voor een grote stap in hun schoolloopbaan, de keuze van een nieuwe school. Het werd een boeiende avond boordevol informatie. Reeds aan de deur werden de bezoekers in twee groepen verdeeld. De ouders kregen een boel informatie over het leren en leven op onze school door de directeur. De toekomstige leerlingen werden door onze leerlingen rondgeleid en van de nodige informatie voorzien. Nadien was er de start van de inschrijvingen. Inschrijven kan ook tijdens onze Open School op zondag 5 mei van 12u tot 17u.

Talentenuur eTwinning

Our students became influencers! They made a first vlog and shared it with their Spanish partners. This period we will do different fun tasks adapting viral videos as well as the role of social networks to our classroom. The first task was '10 things about me'. You can watch the vlogs down below. Have fun!

Belgium:

- Dagmar

PART 1

- Noa:

PART 1

PART 2

- Amber:

PART 1

PART 2

PART 3

PART 4

- Merel:

PART 1

PART 2

- Kaat:

PART 1

PART 2

- Nell: 

PART 1

Spain:

STUDENT 1  

STUDENT 2

STUDENT 3

STUDENT 4

STUDENT 5

STUDENT 6

STUDENT 7

STUDENT 8

Taaluitwisseling: Bree in Leuze Dag 4

DAG4 :Vanochtend waren we onmiddellijk klaarwakker omdat onze Waalse partners een spectaculaire vlaggenroof organiseerden in de school. In het gele, rode, blauwe of zwarte team zetten we alles op alles om de vlag van de tegenpartij te kunnen bemachtigen zonder een tik van een bal te krijgen. Nadien vulden we de evaluatie van de week in via een vragenlijst op onze smartphone en genoten we nog van een heerlijk kommetje soep in de cafetaria van de school. Onze allerlaatste gezamenlijke activiteit was een wandeling naar het station van Leuze in het zonnetje. Daar volgde het onvermijdelijke afscheid van de Waals partner en plande een heel aantal onder ons een nieuw weerzien. Na deze midweek in Leuze hebben we de taalgrens in Leuze met veel vriendschap even uitgegomd.

DAG3: Vandaag waren we klaar voor het harde werk. Als ervaren organisatoren van heuse evenementen gingen we met onze correspondent aan de slag in een kookworkshop, een dansles, een hoe-ben-ik-succesvol-in-een-casinosessie en in een decoratie-atelier. 's Namiddags kregen we de kans om samen met onze partner een ander duo uit te dagen in een tot casino omgetoverde turnzaal. Aan het einde van de dag brachten we alles in gereedheid voor een topfeestje, DJ Like Maarten zorgde opnieuw voor een muzikaal hoogtepunt. Vermoeid maar met een enorm tevreden gevoel gaan we voor de laatste keer naar ons ondertussen vertrouwd Waalse gastgezin.

DAG2: Na de eerste spannende nacht in het Waalse gestgezin vertrokken we per trein naar Ath. In het Maison des Géants wachtten drie enthousiaste gidsen ons op en dompelden ons onder in de plaatselijke folklore van de reuzen. In de namiddag organiseerden de gastgezinnen talloze activiteiten op maat. Zo werd er geklommen, gezwommen en gebowld en organiseerden enkele leerlingen zelfs een fuif.

DAG1: Na een deugddoende paasvakantie werden we omstreeks 7u45 uitgewuifd door onze directeur en vertrokken we per bus en spoor naar Leuze. Een plotse perronwissel in Brussel-Zuid dreigde nog even roet in het eten te gooien, maar net na de middag kwamen we veilig en wel aan in Leuze.
Tijdens een kort infomoment kregen we de planning van de week te horen en konden we genieten van een drankje en een hapje. Met de smartphone in de hand verkenden we het centrum van Leuze aan de hand van een interactieve, muzikale quiz. Het was een fijn weerzien met onze Waalse partners maar de eerste kennismaking met het gastgezin zorgde toch voor wat zenuwen.

Talentenuur eTwinning

Last period, the pupils of the European club created their own song for our Eurovision Song Contest. In THIS document you can watch the performances of all the participating countries. If you want, you can also vote for your favorite song but read the rules before voting please. Enjoy!

Middagcactiviteit: Creaclub

Afgelopen trimester was het "woorden troef" in de Creaclub! De weken rond Valentijn en De Week Van De Vriendschap schreven we prachtig versierde briefjes naar mensen die ons dierbaar zijn. We lieten onze ouders weten hoe erg we hen appreciëren, onze grootouders dat we toch wel vaker aan hen denken dan ze zouden vermoeden, die toffe leerkracht dat we zijn/haar lessen toch wel interessant vinden. Daarna gingen we aan de slag met Handlettering! Aan de hand van een oefenboekje met handige tips konden ze de basis leren. De gevorderden maakten meteen mooie "words of art"! Kijk zelf maar!

Vastenactie 2019

De solidariteitsactie tijdens de vastenperiode van dit schooljaar draaide volledig rond de Loyola boarding School, een missie van de Dochters van het Kruis in India. De leerlingen werden uitgebreid geïnformeerd over het leven op de Indiase school. Zo leerden ze dat naar school gaan in India best veel geld kost, zo een 700 Roepies per maand, dat is ongeveer 9 Euro. Heel wat ouders kunnen dit niet betalen. Toch is naar school gaan erg belangrijk voor de toekomst van de Indiase leerlingen, bovendien krijgen de leerlingen er elke dag een warme maaltijd en is er toegang tot medische bijstand voor de leerlingen en hun familie.

Daarom werden onze leerlingen opgeroepen om hun solidariteit te tonen en zoveel mogelijk Indiase jongeren naar school te laten gaan. Met een sponsorkaart zamelde iedereen zoveel mogelijk centen in. In de hal van de school kon je de teller volgen. Die stopte uiteindelijk op het fantastische bedrag van 5054,27 euro, een record. Hiermee kunnen we 56 leerlingen een jaar lang naar school laten gaan, een wereld van verschil voor hen. Als tegenprestatie gingen onze klassen op tocht doorheen Bree. Op die tocht deden ze allerlei groepsbevorderende opdrachten. Op elk vlak een schitterend resultaat. Dank aan allen!

Talentenuur Sport: Oriëntatieloop

Tijdens de projectdag van 1A en in de lessen aardrijkskunde maakten de leerlingen kennis met het begrip ‘oriënteren’. Tijd voor de leerlingen van het Talentenuur Sport om deze vaardigheid in praktijk uit te testen. De leraar van dit talentenuur dropte zijn leerlingen, met kaart en kompas, in het dorpje Beek. Aan de sportievelingen om van punt A tot aan punt B te geraken…

Project 1B: Beelympics

Onze leerlingen van 1B zijn na de krokusvakantie op een sportieve manier gestart. Toen ging namelijk hun tweede projectweek 'Beelympics' van start. Het werd een week van sport en spel. Jammer wel dat het weer af en toe roet in het eten heeft gegooid, want sommige spellen zijn niet kunnen doorgaan door de regen. Toch werd er heel wat gesport en gespeeld. Zo brachten de leerlingen een bezoek aan KCA waar ze kennis maakten met de oefeningen die kinesisten met tennissers doen om hen klaar te stomen voor een wedstrijd. Ze mochten ook zelf kennis maken met het tennis door zelf aan de slag te gaan onder begeleiding van twee deskundige tennistrainers. Er werden ook enkele spellen gespeeld zoals 'Lach je gezond' en een bosspel. De leerlingen maakten zelf stop-motionfilmpjes die getoond werden bij de slotceremonie. Daar werden ook de drie winnaars van de week per klas gehuldigd met een medaille en een presentje. Ook de andere leerlingen kregen een kleinigheidje. Al bij al werd het toch nog een leuke week.

Bezoek Basisscholen Dag 2

Op donderdag 28 maart bezocht een eerste groep basisschoolverlaters TISM en de middenschool Heilig Hart. De leerlingen van het zesde leerjaar staan immers op het punt om een nieuwe stap in hun jonge leven te zetten. Door het bezoek aan de Breese scholen willen we hen helpen om een gerichte keuze te maken.

Leerlingen konden kennismaken met de keuzepakketten voor 1A van beide scholen, via workshops en keuzeactiviteiten. In TISM kregen de leerlingen 3 workshops aangeboden, waarin duidelijk werd wat het aanbod voor TISM in 1A is. In de middenschool Heilig Hart kregen de leerlingen de kans om kennis te maken met 3 van de 8 keuzemogelijkheden, om zo te ontdekken waar hun interesses liggen.

Het bezoek was een succes en de leerlingen waren enthousiast. We hopen dat ze na vandaag een gerichte keuze maken, die aansluit bij hun talenten en mogelijkheden.

Op de opendeurdag van zondag 5 mei kunnen ze samen met hun ouders beide scholen verder verkennen.

Bezoek basisschoolverlaters

Op donderdag 28 maart bezocht een eerste groep basisschoolverlaters TISM en de middenschool Heilig Hart. De leerlingen van het zesde leerjaar staan immers op het punt om een nieuwe stap in hun jonge leven te zetten. Door het bezoek aan de Breese scholen willen we hen helpen om een gerichte keuze te maken.

Leerlingen konden kennismaken met de keuzepakketten voor 1A van beide scholen, via workshops en keuzeactiviteiten. In TISM kregen de leerlingen 3 workshops aangeboden, waarin duidelijk werd wat het aanbod voor TISM in 1A is. In de middenschool Heilig Hart kregen de leerlingen de kans om kennis te maken met 3 van de 8 keuzemogelijkheden, om zo te ontdekken waar hun interesses liggen.

Het bezoek was een succes en de leerlingen waren enthousiast. We hopen dat ze na vandaag een gerichte keuze maken, die aansluit bij hun talenten en mogelijkheden.

Op de opendeurdag van zondag 5 mei kunnen ze samen met hun ouders beide scholen verder verkennen.

Middagactiviteit: Muzische Club

Onder leiding van meneer Goossens en meneer Das leerden we in de Muzische Club op zes middagen tijd de basis om dit schattig gitaartje de baas te kunnen. Na een kort theoretisch luik vlogen we er direct in met een 4-tal akkoorden in de vingers te krijgen. Hiermee konden we al talrijke popsongs begeleiden gaande van Riptide van Vance Joy tot de zomerse hit I’m Yours van Jason Mraz! Aangezien er stilaan al een laagje eelt verscheen op onze vingertoppen gooiden we er nog enkele akkoorden bij met het oog op ons finalestuk: Count on Me van Bruno Mars. Enkele leerlingen tonen hier met trots ons eindresultaat!

Talentenuur eTwinning

The pupils of the talent based course 'eTwinning' started vlogging. We are working on a project called 'I'm an Influenglish'. They wrote a text '10 things about me' and are now recording their first clip. After that we will create a video on 'Kizoa' and post it on Youtube and share it with our foreign partners from Spain on the Twinspace! Stay tuned...

Latijn 2A: Romeins etentje

In het kader van de cultuurles “Eten en drinken bij de Romeinen” werden de leerlingen Latijn van 2A door hun leerkrachten verrast op een Romeins etentje in hun geïmproviseerde taberna. De recepten waren gebaseerd op het kookboek De re coquinaria van Apicius, een steenrijke smulpaap uit de eerste eeuw na Chr. Als voorgerecht mochten de leerlingen proeven van moretum, een kruidenmoes op basis van kaas. Het smaakte heerlijk bij het brood en de druiven. Tussendoor kon er nog gesnoept worden van kaas, worst, olijven en noten. Als hoofdgerecht stonden er isicia op het menu, gehaktballetjes met honing en rozijnen. Ook deze werden gretig naar binnen gewerkt, samen met de cucumeres, gemarineerde komkommers met sla en radijsjes. Als dessert volgden nog dulcia oftewel zoetigheden: dadels, vijgen, abrikozen, druiven en noten met rozijnen. De leerlingen maakten op deze manier niet alleen kennis met typische Romeinse gerechten en ingrediënten, maar leerden meteen ook de Romeinse tafeletiquette. Zo mochten ze voor één keer met de hand eten (met de rechtse, zeker niet met de linkse!) en sommige leerlingen wilden zelfs aanliggen als echte Romeinen! Een leerrijke en vooral ook lekkere ervaring!

Schoolband

In het kader van ons jaarthema 'Massaal Muzikaal' beschikken we dit jaar ook over een echte schoolband. In onze band vind je popinstrumenten als gitaar, piano en drum terug, maar ook blaasinstrumenten als trompetten, dwarsfluit en een saxofoon kregen hun plaatsje. Dit instrumentale luik wordt versterkt met een accordeon en uiteraard een lieftallig dameskoor. Onder het goedkeurend oog van meneer Goossens repeteren we wekelijks tijdens de middag in het muzieklokaal. Ondertussen al opgenomen in ons repertoire: 'We Can Do Better' van Matt Simons en 'This World' van Selah Sue!

Jeugdboekenmaand

De maand maart is jeugdboekenmaand en staat in het teken van leesbevordering. Onze schoolbib heeft dan ook weer heel wat fonkelnieuwe boeken aangekocht en speciaal tijdens de maand maart in de kijker gezet. Leerlingen kunnen tijdens elke middagpauze gezellig komen lezen in onze bibliotheek en kennismaken met de kersverse aanwinsten.

100% Coco is één van de recente boeken die we aankochten. Het leek ons dan ook een leuk idee om deze populaire film te tonen tijdens twee middagpauzes. Een groep geïnteresseerden schreef zich dan ook graag in om deze filmvoorstelling bij te wonen. De ideale ontspanning tijdens deze toch wel gure regendagen.

Klimaatactie

Zoals jullie in de media ongetwijfeld hebben gehoord, riep Youth For Climate op tot een wereldwijde staking voor een beter klimaat. We hebben – als school – sympathie voor het engagement van deze jongeren. We wilden hen dan ook graag steunen. Niet door mee te gaan staken, maar wel op onze manier.

De lessen werden vrijdag 15 maart ‘gestaakt’ om tijd te maken voor onze klimaatactie. Onze leerlingen kregen eerst informatie over de opwarming van de aarde met de oorzaken, gevolgen en de maatregelen die we kunnen nemen om onze aarde te helpen.

Daarna werd hun kennis van de klimaatopwarming getest met een quiz. Via een stellingenspel hebben onze leerlingen hun mening laten horen. En ja hoor, deze was zeer boeiend en leerrijk! Nu waren er genoeg woorden gevloeid en was het tijd voor actie. Alle klassen hebben een klaswerkpunt gezocht. Zo gaan ze zich de komende tijd extra inzetten voor ons klimaat. Ze zijn hier volledig voor gegaan met knappe werkpunten tot gevolg.

Tot slot hebben onze leerlingen de school ‘bezet’. Ze hebben alle gangen geblokkeerd met een sit-in. Want school is belangrijk, maar soms zijn er belangrijkere dingen zoals vandaag het klimaat. En dat mag getoond worden!

We willen graag al onze leerlingen en leerkrachten bedanken voor hun inzet en engagement tijdens de klimaatactie. Samen gaan we voor een beter klimaat!

Oud-leerling Bryan Heynen op bezoek

Afgelopen week ontving Middenschool Heilig Hart Bree een van zijn voormalige leerlingen. Bryan Heynen maakte in onze school het mooie weer als student Latijn, vandaag gaat hij door het leven als profvoetballer bij traditieclub KRC Genk.

MHH: Hoi Bryan, dat is al een tijdje geleden! Hoe gaat het met je?

Inderdaad, lang geleden. De laatste keer dat ik in het schoolgebouw was, moet juni 2011 zijn geweest. Het gaat heel goed met me.  Het is natuurlijk altijd fijn om een keertje op bezoek te komen in mijn oude school. Ik heb hier een leuke tijd beleefd en heb dus ook fijne herinneringen aan het Heilig Hart.

MHH: Weet je nog waarom je destijds voor onze school gekozen hebt?

Aandacht spenderen aan je studie is altijd een goed idee. Dat was het ook voor mij; het goed doen op school was heel belangrijk voor me. Als 12-jarige jongen maakte ik dan ook een gepaste keuze om in te stappen in de studierichting Latijn, hier in de Middenschool.

MHH: Speelde je reeds bij KRC Genk toen je hier op school zat?

Ja, al een hele tijd zelfs. Na 1,5 jaar bij de voetbalclub van Opitter gevoetbald te hebben, maakte ik op 6-jarige leeftijd de overstap naar de jeugdopleiding van KRC Genk. Ik ben dus een Genkie in hart en nieren!

MHH: Wow! Kreeg je jouw schoolwerk dan gecombineerd met dat hoge niveau van sportbeoefening?

Ja, dat lukte. Waar een wil is, is een weg! Als je niet verlegen bent om je voor de volle 100% te geven, dan moeten zulke zaken lukken. Bovendien was het verwaarlozen van je studie géén optie voor een club als KRC Genk. Van ieder rapport dienden we een kopie binnen te brengen op de club. Jouw resultaten en attitudecodes werden dan grondig bekeken en geëvalueerd. Een goede inzet op school dragen ze in de club hoog in het vaandel.

MHH: Had je durven vermoeden dat die inzet je naar een plek in het eerste elftal van KRC Genk zou brengen?

Nee. Vermoeden, niet. Ik heb er wel altijd van gedroomd. Ik wist dat ik heel hard zou moeten werken en dat heb ik dan ook gedaan, zowel op school als op het voetbal. Dat mijn harde werk uiteindelijk loont, maakt me trots. MHH: Ons ook, Bryan! Bedankt voor jouw bezoek en dit fijne gesprek. We duimen met jou mee om die eerste titel als rasechte Genkie op je palmares te kunnen schrijven.

Taaluitwisseling: Leuze in Bree

DAG 4: De laatste dag stond toch vooral in het teken van afscheid nemen. Maar eerst mochten de winnaars van gisteren hun lied professioneel gaan opnemen in de studio. Wat een ervaring was dat! Het eindresultaat is binnenkort te bewonderen op onze diverse sociale media.

De rest van de bende vertrok ondertussen naar de markt van Bree om nog een uurtje te kunnen genieten van elkaars gezelschap. Daarna kwam het onvermijdelijke moment van afscheid. Gelukkig niet definitief want binnen twee maanden is het onze beurt om Leuze onveilig te maken. Toch viel er hier en daar een traan te bespeuren. Dat is alleen maar een bewijs van hoe geslaagd onze taaluitwisseling tot nu toe is geweest. Wordt vervolgd!

DAG 3 van onze taaluitwisseling beloofde er één te worden vol creativiteit, verrassingen, actie en feest.

Deze morgen verzamelden al onze leerlingen en hun partners in de eetzaal om in groepjes een Nederlandstalige tekst te schrijven over de taaluitwisseling. Niet alleen taalvirtuositeit was hierbij belangrijk, want elk groepje moest hun nummer ook nog eens live zingen! Daarna werd er gestemd en de winnaar krijgt als verrassing... een bezoek aan een professionele studio om hun nummer op te nemen!

In de namiddag gingen we buswaarts naar de schaatsbaan in Lommel. Na enkele uren intensieve beweging - gelukkig zonder accidenten - kwamen we terug aan op school. Aan de stilte in de bus te horen, was iedereen behoorlijk leeg geschaatst, maar dat gevoel verdween al vlug, want...

's avonds volgde het absolute hoogtepunt van onze taaluitwisseling: een fuif volledig georganiseerd door en voor de leerlingen. Het werk dat gisteren in de workshops was geleverd kwam hier samen. Er was een photo booth met decoraties van de leerlingen. De hapjes van de kookworkshop werden gesmaakt door al die hongerige magen. Maar bovenal kreeg de DJ van dienst de dansvloer in een mum van tijd gevuld. Werkelijk niemand kon de benen stilhouden. De dance battles werden gevolgd door een polonaise of zelfs een salto. Het einde van de fuif kwam zoals bij mooie liedjes veel te vlug. Op naar de laatste dag!

DAG 2 van de taaluitwisseling was een actieve voormiddag met workshops als voorbereiding op het fuifje van donderdag.

De leerlingen maakten lekkere hapjes zoals surimisalade, tomaat mozzarella, guacamole en nog veel meer. Ook werden ze opgeleid tot echte dj en leerden ze een leuk dansje. De decoratie in de zaal werd gemaakt tijdens de creaworkshop. In het computerlokaal fotoshopten ze zichzelf naar de grote festivals of podia.

Daarna gingen ze samen met hun correspondent en andere leerlingen een leuke namiddag tegemoet.

DAG 1: Vandaag was het eindelijk zo ver. Onze leerlingen maakten kennis met hun Waalse correspondent. De leerlingen van Leuze kwamen rond de middag aan en na een hapje en een drankje, was het tijd om in deelgroepen verder kennis te maken. In het kader van het jaarthema en ook het thema van de uitwisseling 'musique en Belgique' was er een muziekquiz.

Ten slotte waren er nog wat taalspellen om de woordenschat van de komende dagen in te oefenen.

Na een geslaagde namiddag werd het opnieuw spannend, want toen was het tijd om naar de gastgezinnen te gaan.

Op naar dag 2.

Taaluitwisseling: Chatten met Leuze

In de week van 25 februari zijn een aantal 2de jaars gastgezin voor een Waalse partner. Via email, berichtjes…hebben ze al kennisgemaakt. Vandaag was er tijdens de middagpauze een chatsessie waarbij ze hun partner voor het eerst echt konden zien en spreken.

Nu is het aftellen naar volgende week dinsdag. Dan zullen ze een hele week samen werken rond het thema 'Musique en Belgique' en verder kunnen kennismaken. In april bezoeken ze de Waalse school en maken ze kennis met de families van hun partner.

Damiaanactie 2019

Elk jaar in januari gaat in de godsdienstlessen aandacht naar het werk van pater Damiaan. Hij werd ooit uitgeroepen tot grootste Belg aller tijden. Dat was helemaal terecht omwille van zijn onbegrensde solidariteit voor mensen die naar de rand van de maatschappij werden verdrongen omwille van hun ziekte, lepra. Hij gaf er letterlijk zijn leven voor. Ook vandaag nog inspireert zijn voorbeeld vele hulpverleners overal in de wereld.

Wij hebben ons steentje bijgedragen door een stiftenverkoop die €850 euro opbracht. Hiermee kunnen we voor 17 lepra- en tbc-patiënten in Nigeria een volledige medische verzorging bekostigen.
Dank aan alle leerlingen, leraren en begeleiders die de verkoop steunden.

Talentenuur Sport: Tennis

Wie Bree zegt, zegt Kim Clijsters. Wie Kim zegt, zegt tennis. Het is dan ook vanzelfsprekend om de leerlingen van de optie Sport kennis te laten maken met haar tennisacademie. Een fijne samenwerking maakt het mogelijk om van de plaatselijke toptrainers de beginselen van het tennis aangeleerd te krijgen!

Dikke Truienweek

Al enkele jaren heeft onze school veel aandacht voor het leefmilieu van nu en morgen. Tijdens de Dikke Truienweek willen we leerlingen, maar ook ouders en leerkrachten op weg helpen om zich nog beter in te zetten voor een gezonder leefmilieu.

Onze kerngroep (Lore, Jef, Lies, Hanne, Yente en Mirne) organiseerde een actieve quiz waarin de milieukennis van de leerlingen getest werd, een workshop upcycle van oude wijnkurken (of hoe je “afval” kan opwaarderen tot een nuttig item) en iedereen ontving “tips op maat” om ZELF initiatief te tonen en mee te werken aan een gezonder leefmilieu. Pessimisten zullen denken: “Dat beetje, dat maakt geen verschil.” Maar wij geloven nog altijd in het spreekwoord: “Vele kleintjes maken één groot.” Draag jij ook je steentje bij!?

Nederlands: spreekwoorden en uitdrukkingen

Tijdens de lessen Nederlands krijgen de leerlingen vaak de kans om hun vaardigheden te ontwikkelen. De voorbije week kwam de spreekvaardigheid aan bod in 2A. Leerlingen stelden in duo's korte dialogen op waarin een spreekwoord of uitdrukking gebruikt moest worden.

De camera werd bovengehaald zodat ook jullie mee kunnen kijken naar enkele resultaten. Het was alleszins een opdracht waaraan enkele leerlingen hun hart konden ophalen. Andere leerlingen daarentegen waren als de dood voor deze opdracht en zij kwamen dan ook met een klein hartje voor de klas.

XIU graag

Voor de wedstrijd XIU GRAAG gingen de leerlingen van het Talentenuur Kunstatelier aan de slag met spuitbussen. Ze moesten een ontwerp maken waar de tekst 'XiU graag' in verwerkt staat. Verschillende ontwerpen werden samengevoegd en we kregen onderstaand resultaat. Nu nog even afwachten of we in de prijzen vallen.

Zilveren volleybaldames

De Breese volleybaldames plaatsten zich eerder in 2019 voor de finaleronde volleybal op 13 februari. Op deze woensdagnamiddag keken ze Virga Jesse Hasselt, Lyceum Genk en Spectrum Lummen in de ogen. Enkel deze laatste ploeg bleek op enkele cruciale puntjes na te sterk voor onze sportievelingen. Door knap combinatiespel en een eindeloze inzet sleepte onze Middenschool de zilveren medaille binnen. Proficiat!

Poëzieweek

Dit jaar werden de leerlingen van het eerste jaar tijdens de Poëzieweek twee keer uitgedaagd. De eerste opdracht bestond uit het maken van een verborgen gedicht tijdens de les Nederlands. Deze gedichtjes werden tijdens de les PO verder afgewerkt met een mooie illustratie.

Traditioneel werkten de leerlingen ook aan een gedicht rond een thema. Het thema dit jaar was vrijheid, wat heel ruim geïnterpreteerd mocht worden. Sommige leerlingen ontpopten zich tot echte rijmtalenten, terwijl anderen ondersteuning nodig hadden van afbeeldingen, koelkastwoorden …. Elke klas koos het beste gedicht en de directeur koos het mooiste gedicht voor 1A, 2A en de B-stroom.

De winnaars zijn Jorien van 2Ab, Britt an 1Ad en Tess van 1Bb. Proficiat met de mooie gedichten!

Talentenuur Sport:

De leerlingen van het Talentenuur Sport maken kennis met fitness. Bij het betreden van de zaal gaven de sportievelingen hun ogen de kost en na een korte toelichting konden ze zich uitleven op de cardiotoestellen. Aangezien het trainen met gewichten, met spieropbouw als doel, omwille van de onvolgroeide lichaamsbouw niet gepast is, werd hier slechts een initiatie onder strikte begeleiding van gegeven. <!-- wp:photonic/gallery {"shortcode":"{\u0022type\u0022:\u0022flickr\u0022,\u0022view\u0022:\u0022photos\u0022,\u0022user_id\u0022:\u0022146624658@N05\u0022,\u0022tags\u0022:\u002220190212b\u0022,\u0022tag_mode\u0022:\u0022any\u0022,\u0022layout\u0022:\u0022random\u0022}"} /-->

Frans: à la boulangerie, à la boucherie et à l'épicerie.

Tijdens de lessen Frans leerden de leerlingen de afgelopen weken heel wat woordenschat en taalhandelingen over 'faire une conversation dans un magasin'. Nu krijgen ze de kans om deze leerstof om te zetten in de praktijk. Het klaslokaal werd dan ook omgetoverd tot een echte bakkerij, slagerij of kruidenierszaak. Ze leefden zich enthousiast in in de rol van verkoper of klant en tal van producten gingen over de toonbank. Er werd niet alleen cash betaald, maar ook de bankkaart werd als betaalmiddel gebruikt. 

Limburgs kampioen handbal

De stoere handbaldames van Middenschool Heilig Hart Bree namen de bal op op 6 februari 2019 te Pelt. Op dit Limburgs kampioenschap keken ze Agnetendal Peer en Inspirocollege Houthalen in de ogen. Met stevig loopwerk, een gestructureerd spel en een goede techniek legden onze dames de twee tegenstanders over hun knieën. Een blinkende kampioenenbeker was het gevolg!

Informatica Olympiade

16 knappe koppen verzamelden in het computerlokaal om deel te nemen aan de eerste ronde van de Informatica Olympiade. Ze kregen een reeks logische denkopdrachten voorgeschoteld. Met hun oplossingen konden ze 2, 3 of 4 sterren verdienen. We kijken vol spanning uit naar de resultaten.

LO: schaatsen

De eerstejaars en de leerlingen van het BVL hebben het ijs onveilig gemaakt. Bree on-ice bood ons een gezellige ijspiste aan waarop onze leerlingen zich volledig hebben laten gaan. Met vallen en opstaan hebben ze weer heel wat bijgeleerd. Ze genoten van een actieve les buiten de school.

Talentenuur Sport: dans

De leerlingen van Talentenuur Sport beslisten een andere zijde van het sportspectrum te ontdekken en trokken bijgevolg hun strafste dansschoenen aan. Waar Tip Toe van Jason Derulo nog fungeerde om de spieren te ontspannen, ging de hartslag bij de nieuwe hit van De Jeugd van Tegenwoordig serieus de hoogte in. Oprechte dank aan danscoach mevrouw Isabelle voor deze swingende week!

FluoWeek

Deze week organiseerde onze fluowerkgroep, in samenwerking met vzw XIU, een fluoweek. We willen jongeren motiveren om meer fluo-materiaal te dragen op de fiets. Wetenschappelijke studies liegen er niet om: fluo en/of reflecterend materiaal kan het levensnoodzakelijke verschil maken!

De leerlingen kregen tijdens SA enkele filmpjes voorgeschoteld waar ze zelf konden ervaren dat fietsers zich vaak onzichtbaar in het verkeer verplaatsen. Ze kregen tips mee om zich beter zichtbaar te maken in het verkeer. Deze week werd de theorie aan de praktijk te gekoppeld. Verschillende fluo -fietsers en -voetgangers met enkele fluo-prijzen beloond.

Hopelijk zien we na de fluo-week ook nog veel fluo!

SkiKlassen 2019

De laatste dag startte met een stralend zonnetje en een vers sneeuwtapijt. De leerlingen showden hun kunstjes op de verschillende pistes. Het uitzicht van op de top was indrukwekkend. Iedereen keerde huiswaarts met memorabele herinneringen. Op naar de volgende editie!

Dag 4 was een echte voltreffer. Alle groepen hadden uitdagende skiopdrachten op het programma staan. Als beloning kregen onze topskiėrs een ritje op de alpine coaster cadeau. Snelheidsrecords werden verbroken! Na het avondeten wandelden we met fakkels in de hand naar een middeleeuws kasteel in de bergen.

Dag 3: De skicondities waren uitstekend vandaag. Verse sneeuw en een blauwe hemel, het maakte onze leerlingen extra gemotiveerd om ook vandaag hun beste beentje voor te zetten. De avond werd afgesloten met een leuke rodeltocht.

Dag 2: Onze 2e skidag zit erop! Vandaag hebben we genoten van de stralende zon! En wat hebben de leerlingen vooruitgang geboekt! De beginnersgroepen zijn gestart met ploegbochten, daarna namen ze de stoeltjeslift en zijn ze zelfs geëindigd met een afdaling van een blauwe piste! De meer ervaren skiërs deden vandaag weer een zwarte piste. Zo konden ze een volledige dalafdaling doen. De groep van monitor Kwinten hun slogan is dan ook: ‘wij zijn wit, wij zijn groen, wij zijn super…KAMPIOEN’.
Eindigen doen we met het spel ‘een tegen allen’. Dan maar weer fijn het bedje in om morgen weer te starten met nieuwe afdalingen! TOPDAG!

Dag 1: Na een vlotte busrit kwamen we deze ochtend om 6u30 aan in het hotel. De busdeur ging open en we werden verrast door een vers sneeuwtapijt van 35cm. Na een smakelijk ontbijt reden we richting het skigebied. Onze beginners genoten van hun eerste glijervaringen, terwijl onze geoefende skiërs reeds rode pistes voorgeschoteld kregen. Het avondmaal was zeer lekker en moe maar voldoen kropen we onder de wol en droomden we over onze eerste dag.

Talentenuur Sport: taffeltennis

Zoals ieder schooljaar verleende tafeltennisclub ‘De Meteor’ te Bree haar accommodatie aan onze leerlingen om kennis te maken met het spelletje. In een eerste fase werd het idee achter tafeltennis toegelicht. Aansluitend kwamen de spelregels aan bod. Uiteindelijk speelden de leerlingen, na een oefenfase waarin enkele technieken aangeleerd werden, enkele kleine tornooitjes.

SVS Volleyball

Op 16 januari 2019 nam onze school deel aan de voorrondes voor het provinciaal schoolvolleybalkampioenschap in Dilsen. 14 gemotiveerde meisjes verdedigden onze blauwe-witte schoolkleur met veel trots en inzet.
De jongedames werden ingedeeld in 2 ploegen en moesten in 2 groepen telkens 2 andere middenscholen bekampen. De meisjes van Mosa-RT Maaseik en Agnetencollege Peer werden van het veld gespeeld door het geweldige teamspel van team A en veel tactisch vernuft bedacht door coach Wesley. Ons 2de team verloor eervol tegen 2 zeer sterke tegenstanders, maar genoot wel van het samenspel en enthousiasme onderling. Het Stedelijke Humaniora Dilsen en het O.-L.-Vrouwlyceum Genk waren gewoon iets beter op elkaar ingespeeld en vertrouwd met het nieuwe spelsysteem van 6 tegen 6.

Door riante overwinningen van de eerste ploeg mogen zij naar de finaleronde voor het provinciaal schoolkampioenschap in Hasselt op 13 februari.Een dikke proficiat aan alle deelnemende dames voor hun sportieve deelname, inzet en enthousiasme.

2x brons op het Vlaams schoolkampioenschap judo

Op 16 januari 2019 nam Middenschool Heilig Hart Bree deel aan het Vlaams judokampioenschap voor scholen. Het Breese judoteam bestond uit een jongen en twee meisjes: Rens, Mirne en Annouck. Op basis van de verplichte weging werden de dames ingedeeld in de gewichtsklasse -40kg, bestaande uit 9 judoka's, en nam Rens deel aan de competitie -55kg, bestaande 11 judoka's. Na het zien van het deelnemersveld in deze klassen werd duidelijk dat het een namiddag met veel én zware kampen zou worden. Onze sportievelingen waren geconcentreerd en kampten enkele intensieve wedstrijden. Uiteindelijk mochten zowel Rens als Annouck, na vele snelle, tactische en technische kampen, de Vlaamse bronzen medaille in ontvangst nemen. Proficiat aan onze judoka's; proficiat aan Mirne, Annouck en Rens!

Talentenuur eTwinning

We are working on an eTwinning project about the Eurovision Song Contest. We believe it should be as it was before – each country representative should sing in his/her mother tongue. And we will proceed like that! Last week, we started brainstorming to know more about our own country. This helped us to write a good songtext. This week the participants searched for a well known song they like. They have chosen a song from the famous Belgian DJ 'Regi' about his daughter 'Ellie'. After that, they started writing their own text for the song which included a lot of typical cultural elements of our country. Next week, we can start practising the singing part. Our music teacher, mister Goosens, will help us... 

Afbeeldingsresultaat voor eurovision song contest

Junior Journalist 2019

Zeven leerlingen van onze school gingen een tijd geleden de uitdaging aan om een verhaal te schrijven rond het thema ‘Meesterschap’ of zeg maar  ‘ergens in uitmunten’. De wedstrijd werd georganiseerd door Davidsfonds Bree. Dat is een organisatie die cultuur heel belangrijk vindt. De kunst van het schrijven door jongeren werd hier erg benadrukt. De verhalen van Okke en Sofie vielen bij de jury extra in de smaak. Ze ontvingen enkele mooie jeugdboeken. Sofie werd geselecteerd om met haar verhaal naar de provinciale wedstrijd te gaan in april. Ook onze andere deelnemers toonden hun schrijverstalent op een knappe wijze. Zij mochten een prijsje kiezen uit onze prijzenkast in de bibliotheek.

Talentenuur 1B: Kookatelier

Tijdens het talentenuur in 1B komt deze keer Kookatelier aan bod.  De leerlingen van 1Bb maakten pizza's.  De pizzabodems werden op voorhand gemaakt door de papa van een van de klasgenootjes, waarvoor we heel dankbaar zijn.  Als basis werd een saus gemaakt.  Tomatenpasta, look, ajuin en kruiden werden toegevoegd.  De saus en de ingrediënten werden naar eigen keuze toegevoegd.  Van pizza margherita tot pizza hawai.  Smakelijk!!!

Een nieuwe directeur

Na de kerstvakantie mocht onze middenschool een nieuwe directeur verwelkomen. Meneer Bart Schepens bracht persoonlijk een bezoekje aan alle klassen om een eerste keer kennis te maken. De klasgroepen mochten zelf de vorm bedenken waarin dit gebeurde. Er werden heel wat vragen gesteld, opdrachten uitgevoerd, spelletjes gespeeld, ... Klas 2Ab legde onze kersverse directeur op de rooster voor een kennismakingsinterview.

https://youtu.be/ZMHg8Oo1AEQ

LO: Dodgeball

Traditioneel stond de laatste les LO voor de examenperiode in het thema van Kerstmis. Verschillende teams streden voor de felbegeerde trofee tijdens de "Christmas dodgeball special", een uniek balspel waarbij balvaardigheid, tactiek en reactiesnelheid een cruciale rol spelen. 

Middagactiviteit: CreaClub

Afgelopen trimester waren onze Creaclubbers weer erg bedrijvig! Ze maakten Tote Bags van oude T-shirts en gebruikten CD's als mal voor een originele envelop voor hun zelfgemaakte kerstkaartjes! In de volgende sessie zullen we ons steentje weer bijdragen aan het verkleinen van de afvalhoop. We gaan upcyclen! Ook benieuwd wat je allemaal kan doen met een eenvoudig afgedankt videocassette-doosje? Hou onze pagina dan zeker in de gaten!

Bezoek stadsbibliotheek

Naar jaarlijkse gewoonte zijn onze leerlingen van het eerste jaar op bezoek gegaan in de Bib van Bree.  Daar kregen ze een rondleiding doorheen de expo 'verborgen gedichten'. Janine van Avendonk, artiestennaam Doink,  werkt met woord en beeld. Ze tekent op pagina's uit boeken, atlassen, kranten, tijdschriften,....  waarin ze ook stiftgedichten heeft gemaakt.

Onze leerlingen gaan na de kerstvakantie zelf aan de slag. Bij Nederlands maken ze naar aanleiding van gedichtendag 2019 zelf een stiftgedicht. Bij PO gaan ze beeldend aan de slag. We kijken uit naar de resultaten. Eind mei zullen hun werken tentoongesteld worden in de Bib van Bree. 

Cultuur bij de Grieken

De laatste weken hebben al onze leerlingen van 2A gewerkt rond een project over de Griekse cultuur. In groepjes kregen ze de tijd om via Google Classroom een presentatie te maken voor de hele klas. Er moest ook een creatieve opdracht in verwerkt worden. Zo hebben we kunnen genieten van enkele leuke zelfgemaakte filmpjes, spelletjes en toneeltjes. Vandaag kregen we in klas 2Ag enkele typische Griekse hapjes voorgeschoteld. De leerlingen speelden een rollenspel over bekende Griekse filosofen en wetenschappers die samen een etentje organiseerden voor de klas. De olijven van Aristoteles smaakten zeer goed maar de tzatziki van Pythagoras was een echt toppertje.

First Lego League 2018

Klas 2Ab en 2Ad hebben op vrijdag 30 november deelgenomen aan de regiofinale van de First Lego League. Gedurende 3 maanden hebben zij intensief gewerkt aan de verschillende deelopdrachten omtrent het thema “into Orbit” tijdens de lessen Techniek. Op de finaledag presenteerden zij aan verschillende professionele juryleden de resultaten van hun uitgewerkt project en de succesvolle robotmissies. Klas 2Ad kaapte zelfs de prijs voor het beste teamwork weg. De leerkrachten zijn trots dat alle leerlingen hun talenten hebben ingezet om innovatieve oplossingen te bedenken en uit te voeren.

Deco: Australian Art

De leerlingen van het beroepenveld Deco bestudeerden Australië tijdens de lessen decoratie. We kwamen erachter dat er daar heel andere dieren leven, zoals kangoeroes, koala's, het vogelbekdier, grote spinnen,... Ook de aboriginals, met hun typische dot-painting, werden besproken. We maakten een regenmaker die we versierden met een Australisch dier. We werkten het geheel af met dot- painting.

Kerstevocatie

Traditiegetrouw werd het eerste trimester afgesloten met een kerstfeestje in de klas en een voorstelling in de Breughelzaal. De leerlingen van het Talentenuur Muzisch Atelier brachten een eigen bewerking van het klassieke kerstverhaal Scrooge. Een sfeervol hoogtepunt met als kers op de taart de overhandiging van het ingezamelde bedrag van meer dan 3000 euro voor de plaatselijke Sint-Vincentiusvereniging.

Talentenuur eTwinning

The pupils of the talent based course 'eTwinning' and the European club are introducing themselves to their partners of our new project 'Enthusiastic Dynamic Languages'.

First, they edited their Twinspace profile. The Twinspace is a collaborative workspace developed specifically for eTwinning activities. All schools registered in eTwinning have a private workspace on the net which can be used to collaborate with partners. It’s necessary not only to complete it but to keep truck of it as well, cause it’s also a social tool where, teachers and pupils of all the projects that we participate can leave messages to the offered “wall”.

Then, the pupils made speaking avatars and posted them on Twinspace.You can see the avatars of each Belgian student by clicking on the links below. Enjoy!

Milan: https://www.voki.com/site/pickup?scid=15212500&chsm=c25dee2efd98ca871a2cac6a94b31c4e

Brandon: http://tinyurl.com/y9xku9wn

Nick: http://tinyurl.com/y97avru9

Jules: http://tinyurl.com/y9f8mja8

Daan: http://tinyurl.com/ycx26ka9

Merel   http://tinyurl.com/yajmqgak

Noa       http://tinyurl.com/ydcrmn5l

Amber  http://tinyurl.com/ya6ljg5e

Dagmar  http://tinyurl.com/ycujqkb5

Kaat       https://www.voki.com/site/pickup?scid=15310187&chs

Nell        http://tinyurl.com/y88l5665

Tim        http://tinyurl.com/yagjn959

BVL Verzorging-Voeding: voetverzorging

Vandaag hebben we de lessen hand- en voetverzorging afgesloten met een bezoek van een medische pedicure. Zoals je op de foto's kan zien hebben verschillende leerlingen hun voeten laten verzorgen. Ook hebben we een antwoord gekregen op vele vragen. Het was een boeiende en leerrijke ervaring. Voor sommige was het zelfs de eerste keer dat ze hun voeten door een pedicure hebben laten verzorgen. 

Talentenuur eTwinning

Next week, we will start a new project in which the students will become influencers. We will do different fun tasks adapting viral videos as well as the roles of social networks to our classroom. This way, they will share their interests and hobbies with teenagers from other countries and use the new technologies while learning and practicing the English language.

Pupils will start and maintain a YouTube channel as a vlogger: 

- 10 things about me
- my favorites at the moment (stuff / toys / clothes…)
- a day of my life (at school / home)
- my crib + room tour
- foodstagram 
- 10 Songs Tag 

Stay tuned and learn more about us 😉

Afbeeldingsresultaat voor influencers