Geplaatst op 30 maart 2012

In het kader van het project Schoolloopbaanbegeleiding¬†kregen de tweedejaars van de A-stroom de kans om via een doorschuifsysteem nader kennis te maken met de verschillende domeinen van wetenschappen. We konden rekenen op diverse ‘gastdocenten’. Enerzijds hebben studenten van de lerarenopleiding KHLim onze leerlingen proefondervindelijk laten kennismaken met wetenschappelijke inzichten. Voor hen is deze samenwerking een uitstekende oefenkans in hun opleiding voor toekomstige leraar wetenschappen. Anderzijds verdiepten onze leerlingen hun inzichten in een aantal wetenschappelijke studierichtingen in een aantal scholen van de scholengemeenschap Sint-Michiel. ¬†Oud-leerlingen, begeleid door vakleraren, stelden de studierichtingen Biotechnische wetenschappen van het Biotechnicum in Bocholt en Economie van het Sint-Augustinusinstituut in Bree voor op een interactieve manier.

In het kader van ons MOS-project was de wetenschappelijke uitleg van het project ‘Energiehuis’ door een stafmedewerker van het Technisch Instituut Sint-Michiel in Bree zeker een meerwaarde. Op basis van metingen met de infraroodcamera, toegepast op de maquette van het energiehuis, konden de leerlingen ervaren hoe belangrijk het is om bij het bouwen en renoveren van een woning bepaalde energiezuinige technieken en materialen toe te passen.