Wij willen dat onze leerlingen sociaal contact met anderstaligen onderhouden en dat hun horizon verruimd wordt via rechtstreeks contact met een anderstalige cultuur.

Daarom organiseren we jaarlijks een taaluitwisseling met onze Waalse partnerschool – Centre Éducatif Saint-Pierre in Leuze in de provincie Henegouwen.

Logo H.Hart Prins Filip Fonds Logo partnerschool Leuze

Een 30-tal geïnteresseerde leerlingen van het 2de jaar A-stroom kunnen we laten deelnemen aan deze vreemde taalactiviteit. Door de deelname aan deze uitwisselingsactiviteit wordt de ontwikkeling van een aantal attitudes bij de betrokken leerlingen bevorderd: communicatiebereidheid, intellectuele nieuwsgierigheid, kritische zin en verdraagzaamheid.

Traditioneel bieden we de Waalse leerlingen een 4-daags programma aan tijdens de week vóór de krokusvakantie en onze leerlingen gaan op tegenbezoek tijdens de 1ste week na de paasvakantie.

Tijdens dit schooljaar dienen we opnieuw een kandidaatsdossier in bij het Prins Filipfonds, beheerd door de Koning Boudewijnstichting. Als thema voor ons uitwisselingsprogramma kozen we ‘Musique en Belgique’ omdat:

  • we erin geloven dat muziek mensen samenbrengt ongeacht culturele verschillen. De leerlingen leren samenwerken met onze Waalse partnerschool en organiseren zo eigenhandig een Vlaams/Waals feest als afsluiter van de uitwisseling.
  • het fonds meer financiële ondersteuning schenkt aan scholen die aandacht besteden aan de peiler ‘ondernemingszin’.
Tijdens schooljaar 2017-2018 dienden we opnieuw een kandidaatsdossier in bij het Prins Filipfonds, beheerd door de Koning Boudewijnstichting. Het thema van het uitwisselingsprogramma was de honderdjarige herdenking van Wereldoorlog I omdat
  • we erin geloven dat samenwerken rond dit thema met onze Waalse partnerschool een verrijkende dimensie geeft aan ons jarenlange partnerschap. Bovendien biedt het fonds meer financiële ondersteuning aan scholen die aandacht besteden aan het eerste wereldconflict.
  • leren samenleven een actueel thema blijft.

Volg hier de verslagen van de afgelopen activiteiten:

Taaluitwisseling: Bree in Leuze Dag 4

DAG4 :Vanochtend waren we onmiddellijk klaarwakker omdat onze Waalse partners een spectaculaire vlaggenroof organiseerden in de school. In het gele, rode, blauwe of zwarte team zetten we alles op alles om de vlag van de tegenpartij te kunnen bemachtigen zonder een tik van een bal te krijgen. Nadien vulden we de evaluatie van de week in via een vragenlijst op onze smartphone en genoten we nog van een heerlijk kommetje soep in de cafetaria van de school. Onze allerlaatste gezamenlijke activiteit was een wandeling naar het station van Leuze in het zonnetje. Daar volgde het onvermijdelijke afscheid van de Waals partner en plande een heel aantal onder ons een nieuw weerzien. Na deze midweek in Leuze hebben we de taalgrens in Leuze met veel vriendschap even uitgegomd.

DAG3: Vandaag waren we klaar voor het harde werk. Als ervaren organisatoren van heuse evenementen gingen we met onze correspondent aan de slag in een kookworkshop, een dansles, een hoe-ben-ik-succesvol-in-een-casinosessie en in een decoratie-atelier. 's Namiddags kregen we de kans om samen met onze partner een ander duo uit te dagen in een tot casino omgetoverde turnzaal. Aan het einde van de dag brachten we alles in gereedheid voor een topfeestje, DJ Like Maarten zorgde opnieuw voor een muzikaal hoogtepunt. Vermoeid maar met een enorm tevreden gevoel gaan we voor de laatste keer naar ons ondertussen vertrouwd Waalse gastgezin.

DAG2: Na de eerste spannende nacht in het Waalse gestgezin vertrokken we per trein naar Ath. In het Maison des Géants wachtten drie enthousiaste gidsen ons op en dompelden ons onder in de plaatselijke folklore van de reuzen. In de namiddag organiseerden de gastgezinnen talloze activiteiten op maat. Zo werd er geklommen, gezwommen en gebowld en organiseerden enkele leerlingen zelfs een fuif.

DAG1: Na een deugddoende paasvakantie werden we omstreeks 7u45 uitgewuifd door onze directeur en vertrokken we per bus en spoor naar Leuze. Een plotse perronwissel in Brussel-Zuid dreigde nog even roet in het eten te gooien, maar net na de middag kwamen we veilig en wel aan in Leuze.
Tijdens een kort infomoment kregen we de planning van de week te horen en konden we genieten van een drankje en een hapje. Met de smartphone in de hand verkenden we het centrum van Leuze aan de hand van een interactieve, muzikale quiz. Het was een fijn weerzien met onze Waalse partners maar de eerste kennismaking met het gastgezin zorgde toch voor wat zenuwen.

Taaluitwisseling: Leuze in Bree

DAG 4: De laatste dag stond toch vooral in het teken van afscheid nemen. Maar eerst mochten de winnaars van gisteren hun lied professioneel gaan opnemen in de studio. Wat een ervaring was dat! Het eindresultaat is binnenkort te bewonderen op onze diverse sociale media.

De rest van de bende vertrok ondertussen naar de markt van Bree om nog een uurtje te kunnen genieten van elkaars gezelschap. Daarna kwam het onvermijdelijke moment van afscheid. Gelukkig niet definitief want binnen twee maanden is het onze beurt om Leuze onveilig te maken. Toch viel er hier en daar een traan te bespeuren. Dat is alleen maar een bewijs van hoe geslaagd onze taaluitwisseling tot nu toe is geweest. Wordt vervolgd!

DAG 3 van onze taaluitwisseling beloofde er één te worden vol creativiteit, verrassingen, actie en feest.

Deze morgen verzamelden al onze leerlingen en hun partners in de eetzaal om in groepjes een Nederlandstalige tekst te schrijven over de taaluitwisseling. Niet alleen taalvirtuositeit was hierbij belangrijk, want elk groepje moest hun nummer ook nog eens live zingen! Daarna werd er gestemd en de winnaar krijgt als verrassing... een bezoek aan een professionele studio om hun nummer op te nemen!

In de namiddag gingen we buswaarts naar de schaatsbaan in Lommel. Na enkele uren intensieve beweging - gelukkig zonder accidenten - kwamen we terug aan op school. Aan de stilte in de bus te horen, was iedereen behoorlijk leeg geschaatst, maar dat gevoel verdween al vlug, want...

's avonds volgde het absolute hoogtepunt van onze taaluitwisseling: een fuif volledig georganiseerd door en voor de leerlingen. Het werk dat gisteren in de workshops was geleverd kwam hier samen. Er was een photo booth met decoraties van de leerlingen. De hapjes van de kookworkshop werden gesmaakt door al die hongerige magen. Maar bovenal kreeg de DJ van dienst de dansvloer in een mum van tijd gevuld. Werkelijk niemand kon de benen stilhouden. De dance battles werden gevolgd door een polonaise of zelfs een salto. Het einde van de fuif kwam zoals bij mooie liedjes veel te vlug. Op naar de laatste dag!

DAG 2 van de taaluitwisseling was een actieve voormiddag met workshops als voorbereiding op het fuifje van donderdag.

De leerlingen maakten lekkere hapjes zoals surimisalade, tomaat mozzarella, guacamole en nog veel meer. Ook werden ze opgeleid tot echte dj en leerden ze een leuk dansje. De decoratie in de zaal werd gemaakt tijdens de creaworkshop. In het computerlokaal fotoshopten ze zichzelf naar de grote festivals of podia.

Daarna gingen ze samen met hun correspondent en andere leerlingen een leuke namiddag tegemoet.

DAG 1: Vandaag was het eindelijk zo ver. Onze leerlingen maakten kennis met hun Waalse correspondent. De leerlingen van Leuze kwamen rond de middag aan en na een hapje en een drankje, was het tijd om in deelgroepen verder kennis te maken. In het kader van het jaarthema en ook het thema van de uitwisseling 'musique en Belgique' was er een muziekquiz.

Ten slotte waren er nog wat taalspellen om de woordenschat van de komende dagen in te oefenen.

Na een geslaagde namiddag werd het opnieuw spannend, want toen was het tijd om naar de gastgezinnen te gaan.

Op naar dag 2.

Taaluitwisseling: Chatten met Leuze

In de week van 25 februari zijn een aantal 2de jaars gastgezin voor een Waalse partner. Via email, berichtjes…hebben ze al kennisgemaakt. Vandaag was er tijdens de middagpauze een chatsessie waarbij ze hun partner voor het eerst echt konden zien en spreken.

Nu is het aftellen naar volgende week dinsdag. Dan zullen ze een hele week samen werken rond het thema 'Musique en Belgique' en verder kunnen kennismaken. In april bezoeken ze de Waalse school en maken ze kennis met de families van hun partner.

Taaluitwisseling Bree in Leuze

DAG 4 Aan alle mooie liedjes komt een eind want de vierde en laatste dag is ondertussen alweer aangebroken. ’s Morgens namen onze leerlingen al afscheid van hun gastgezin en trokken ze gepakt en gezakt een laatste keer naar school. Ter compensatie van onze lange treinrit genoten we in de voormiddag nog van een actief spelletje ‘Paintball’. Weliswaar een iets minder pijnlijke variant maar toch was de spanning op het scherpst van de snede. ’s Middags kregen we nog een lekkere tas soep aangeboden om met een volle maag terug koers te zetten richting Bree. Op het plaatselijk station namen onze leerlingen een laatste maal afscheid van hun partner. Sommigen moesten hier en daar zelfs even een traantje wegpinken. Dit bewijst nog maar eens wat voor wat voor een sterke band jongeren op enkele dagen kunnen opbouwen los van taal- en cultuurverschillen!
DAG 3 Eén ding is zeker: de weergoden zijn ons uitermate goed gezind deze week. Ook deze morgen vertrokken we onder een stralende zon richting Doornik. Vanuit Leuze hooguit 10 minuten met de trein. Eens aangekomen werden we in 3 groepen verdeeld en kregen we opnieuw enkele verrassende activiteiten voorgeschoteld. Zo genoten we van een oorlogsmuseum met authentieke voorwerpen uit WO1, waren we onder de indruk van een adembenemend zicht vanuit het belfort en maakten we kennis met het indrukwekkende verhaal van stadsheldin Gabrielle Petit. Namiddag konden we onze resterende energie kwijt in het trampolinepark Air Jump. Een ideale activiteit om deze prachtige dag af te sluiten!  
DAG 2 Na een eerste spannende nacht in hun gastgezin werden we ’s morgens terug verwacht op onze Waalse partnerschool. Geen normale woensdag voor de leerlingen want de zesdejaars vierden vandaag hun Chrysostomos. Ook de eerste graad mocht mee genieten van dit circus want om 11.00u stopten alle lessen voor hun show op de speelplaats. De voormiddag was opnieuw goed gevuld voor onze leerlingen. Zo konden we genieten van verschillende workshops in een doorschuifsysteem. Van T-shirts werden bewerkt met vredesboodschappen tot krachten bundelen tijdens een quiz op tablets. Namiddag vonden er geen activiteiten plaats op school maar gingen onze leerlingen op stap met hun partner op verschillende locaties.
DAG 1 Met het ontbijt nog maar net achter de kiezen werden we deze morgen om 7.50u verwacht op school. Stipt 8.00u vertrokken we met de bus richting Genk station voor het eerste deel van onze trip richting Leuze. Na een vlotte aaneenschakeling in Brussel Zuid kwamen we omstreeks 12.15u op onze partnerschool Centre Educatif Saint-Pierre aan. Onze leerlingen werden warm onthaald door hun partners. De 100-jarige herdenking van Wereldoorlog 1 stond ook tijdens deze uitwisseling centraal. Zo kregen we vooraf een korte introductie omtrent de laatste maanden van deze aangrijpende periode en gingen we naderhand zelf aan de slag. Met de smartphone in de hand ontdekten we in kleinere groepjes de stad Leuze. Aan de hand van de app Actionbound kregen de leerlingen (doe-)vragen voorgeschoteld die ze tot een goed eind moesten brengen. Omstreeks 15u30 zat de schooldag erop en was het spannende moment aangebroken om voor het eerst kennis te maken met het gastgezin. Een moment waar veel leerlingen al de hele dag naar uitkeken!

Taaluitwisseling Leuze in Bree

 
Dag 4 De laatste dag begon met een quiz en een evaluatie. Veel leerlingen en leerkrachten waren nauwelijks te herkennen met hun carnavalskleren aan. Gezamenlijk trok de stoet naar de markt om een bezoek te brengen aan de oorlogsmonumenten van Bree. De week werd ten slotte afgesloten met een soepmaaltijd en een groepsfoto. Het afscheid is gelukkig maar tijdelijk want in mei is het onze beurt om een weekje door te brengen in Leuze.
Dag 3 Donderdag begon met een dilemmaspel op onze school. De leerlingen kropen in de huid van historische personages uit de Eerste Wereldoorlog en kregen in vier rondes dilemma’s voorgeschoteld. Wie kon de meeste voedselbonnen winnen en wie kwam in de gevreesde loterij terecht? Vervolgens vertrok de hele bende te voet naar Bree om het stadsspel actionbound te spelen. Hiervoor mochten de leerlingen per uitzondering gebruik maken van hun smartphone om zo een route te volgen met onderweg allerlei opdrachten. In de namiddag werden er bussen ingelast om te gaan schaatsen in Maaseik. Ook de sportieveling komt deze uitwisseling aan zijn of haar trekken. Voorzichtig zijn is wel de boodschap want gebroken enkels en polsen kunnen we missen als kiespijn!  
Dag 2 Woensdag stond er ook heel wat op het programma. Het eerste uur was er een gastspreker die de leerlingen meenam in een virtuele reis naar de Groote Oorlog. Dit hele project staat immers in het teken van de honderdjarige herdenking van de Eerste Wereldoorlog. Het thema is: ‘Respect: een brug tussen oorlog en vrede’. We leggen de focus vooral op communicatie. Verder was er een interactieve speurtocht waarbij de leerlingen aan de hand van filmpjes, voorwerpen, afbeeldingen… een raadsel moesten oplossen. Voor de echte speurneuzen onder ons was het geen probleem om de juiste oplossing te vinden. Na de pauze konden de leerlingen proeven van verschillende workshops die eveneens gekaderd waren binnen het centrale thema. Iedereen kon zijn creativiteit botvieren tijdens een muzikaal samenspel, een masterclass drama, een artistieke interpretatie van communicatiemiddelen of een multimediaal werkstukje. In de namiddag gaat iedereen weer zijn eigen weg samen met het gastgezin. Daar worden activiteiten voorzien zoals bowlen, zwemmen, een uitstapje...
Dag 1 Op dinsdag 6 februari was het eindelijk zover. ‘s Middags arriveerden onze gasten en werden ze welkom geheten door onze directrice en de leden van de werkgroep. De leerlingen mochten hierna samen met hun partner verder kennismaken in kleinere groepjes onder leiding van een aantal leerkrachten. De leerlingen wisten al het een en ander van elkaar door de contacten die eerder dit jaar werden gelegd via brieven en de eTwinningwebsite. Toch bleek het voor iedereen een spannend moment om elkaar voor het eerst in het echt te ontmoeten. Tijdens het nuttigen van een drankje en een hapje leerden ze elkaar door middel van diverse spelvormen beter kennen. Vervolgens was er een taaltraining voorzien om de leerlingen wegwijs te maken in de specifieke woordenschat die ze de volgende dagen nodig zouden hebben. Na deze activiteiten was het tijd om naar huis te gaan om kennis te maken met de rest van het gastgezin. Onze gasten draaien de volgende dagen mee in een nieuw gezin en voelen zich hopelijk al snel thuis.