Dag 4

De laatste dag begon met een quiz en een evaluatie. Veel leerlingen en leerkrachten waren nauwelijks te herkennen met hun carnavalskleren aan. Gezamenlijk trok de stoet naar de markt om een bezoek te brengen aan de oorlogsmonumenten van Bree. De week werd ten slotte afgesloten met een soepmaaltijd en een groepsfoto. Het afscheid is gelukkig maar tijdelijk want in mei is het onze beurt om een weekje door te brengen in Leuze.

Dag 3

Donderdag begon met een dilemmaspel op onze school. De leerlingen kropen in de huid van historische personages uit de Eerste Wereldoorlog en kregen in vier rondes dilemma’s voorgeschoteld. Wie kon de meeste voedselbonnen winnen en wie kwam in de gevreesde loterij terecht?

Vervolgens vertrok de hele bende te voet naar Bree om het stadsspel actionbound te spelen. Hiervoor mochten de leerlingen per uitzondering gebruik maken van hun smartphone om zo een route te volgen met onderweg allerlei opdrachten.

In de namiddag werden er bussen ingelast om te gaan schaatsen in Maaseik. Ook de sportieveling komt deze uitwisseling aan zijn of haar trekken. Voorzichtig zijn is wel de boodschap want gebroken enkels en polsen kunnen we missen als kiespijn!

 
Dag 2

Woensdag stond er ook heel wat op het programma. Het eerste uur was er een gastspreker die de leerlingen meenam in een virtuele reis naar de Groote Oorlog. Dit hele project staat immers in het teken van de honderdjarige herdenking van de Eerste Wereldoorlog. Het thema is: ‘Respect: een brug tussen oorlog en vrede’. We leggen de focus vooral op communicatie.

Verder was er een interactieve speurtocht waarbij de leerlingen aan de hand van filmpjes, voorwerpen, afbeeldingen… een raadsel moesten oplossen. Voor de echte speurneuzen onder ons was het geen probleem om de juiste oplossing te vinden.

Na de pauze konden de leerlingen proeven van verschillende workshops die eveneens gekaderd waren binnen het centrale thema. Iedereen kon zijn creativiteit botvieren tijdens een muzikaal samenspel, een masterclass drama, een artistieke interpretatie van communicatiemiddelen of een multimediaal werkstukje.

In de namiddag gaat iedereen weer zijn eigen weg samen met het gastgezin. Daar worden activiteiten voorzien zoals bowlen, zwemmen, een uitstapje…

Dag 1

Op dinsdag 6 februari was het eindelijk zover. ‘s Middags arriveerden onze gasten en werden ze welkom geheten door onze directrice en de leden van de werkgroep. De leerlingen mochten hierna samen met hun partner verder kennismaken in kleinere groepjes onder leiding van een aantal leerkrachten. De leerlingen wisten al het een en ander van elkaar door de contacten die eerder dit jaar werden gelegd via brieven en de eTwinningwebsite. Toch bleek het voor iedereen een spannend moment om elkaar voor het eerst in het echt te ontmoeten. Tijdens het nuttigen van een drankje en een hapje leerden ze elkaar door middel van diverse spelvormen beter kennen. Vervolgens was er een taaltraining voorzien om de leerlingen wegwijs te maken in de specifieke woordenschat die ze de volgende dagen nodig zouden hebben.

Na deze activiteiten was het tijd om naar huis te gaan om kennis te maken met de rest van het gastgezin. Onze gasten draaien de volgende dagen mee in een nieuw gezin en voelen zich hopelijk al snel thuis.

 

 

Bekijk de foto's: https://www.hhartbree.be/leven-op-school/fotoalbum/?album=6520524681935955953

Gerelateerde berichten