MOSlogo Met MOS willen we van onze school een milieuvriendelijke en duurzame schoolomgeving maken. Wij geloven dat we samen kunnen leren om duurzame keuzes te maken voor de planeet.
Wat ooit startte als een milieugroepje is ondertussen uitgegroeid tot een gezondheidsgroepje. Het gezondheidsgroepje organiseert elk schooljaar enkele duurzaamheidsacties i.s.m. GoodPlanet Belgium.
Naast milieu en gezondheid dragen we ook veiligheid hoog in het vaandel.
In de presentatie hieronder kunnen jullie zien welke acties we allemaal op poten zetten.

 

MOS
 

Moslogos
Hieronder volgen een aantal projecten die we stimuleren en steunen:

penneninzameling dopjesactie1 Klembord01
Penneninzameling Dopjesactie Inzameling
kroonkurken
GSM-inzamelactie

Een greep uit de activiteiten van MOS:


Een maand geleden organiseerden we – samen met partnerschool Leuze – een heuse dikketruienweek. Het thema van dit jaar was “Hou het poolijs koel.” Het poolijs op de Noord- en Zuidpool smelt aanzienlijk door de menselijke activiteit. Daardoor functioneert de ‘airco’ van onze planeet minder goed, warmt het klimaat op en kan de zeespiegel ook bij ons stijgen. SAMEN willen we werken aan een gezonder milieu. In onze school en onze partnerschool werden er allerlei energietips opgehangen in het Nederlands én in het Frans. Zo konden onze leerlingen hun Frans bijspijkeren en de leerlingen van Leuze hun Nederlands. Op dinsdagmiddag organiseerden onze leerlingen van de werkgroep een tabletquiz over het milieu. Lucas Leroy won de quiz en kroonde zich dan ook als beste milieukenner. In Leuze maakten de leerlingen filmpjes waarin ze medeleerlingen aanspoorden om beter zorg te dragen voor het milieu. Op vrijdagmiddag – de officiële dikketruiendag – werd er ’s middags onder begeleiding van de leerkrachten LO een heuse dikketruiendans georganiseerd op beide scholen. Van Laïs tot Henkie, op alles werd gedanst. Ondertussen hebben de energietips een volledige maand tegen de ramen, deuren, pc's, lichtknopjes, ... gehangen. Er is echter nog veel werk aan de winkel, zowel bij leerkrachten als bij leerlingen 😉
21-03-17
 


Voorbije maand organiseerde Energieproducent EDF Luminus een wedstrijd voor scholen. De opdracht was simpel: maak een tekening of knutselwerk dat een project voorstelt om de school groener te maken. De twee origineelste ontwerpen werden beloond met de installatie van een smartflower. Ondertussen zijn de winnaars bekend geraakt: een school in Kortrijk en één in Waremme. Onze school werd getrakteerd op een troostprijs: een aandeel in de windmolen coöperatieve Wind Together ter waarde van 125 EUR.
21-02-17
 


Een tijdje geleden organiseerden we een heuse pennenactie in het kader van zero-afvaldag. Deze actie kwam tot stand met behulp van een werkgroep ‘pennenactie’ en het bedrijf Terracycle. Onze leerlingen verzamelden alle lege schrijfwaren die ze thuis en op school konden vinden. Vaak belanden deze schrijfwaren in de vuilbak, terwijl ze perfect gerecycleerd kunnen worden. Onze school ontvangt een kleine vergoeding per doos van 20 kg ingeleverd schrijfmateriaal. Op deze manier steunen we niet alleen het milieu, maar ook onze school. Voorgaande jaren werden o.a. de projecten van de B-stroom gesponsord en hebben we spelmateriaal aangekocht. Benieuwd wat deze keer de opbrengst is? Met de actie zamelden we maar liefst 4433 pennen in, goed voor 88,66 EUR. De klas met het grootste aandeel hierin was klas 1Ab. Zij werden dan ook getrakteerd door de Sint. Het artikel kan je hier terugvinden We blijven ons als school verder inzetten voor het milieu. Lege schrijfmaterialen kunnen nog steeds in de pennendoosjes in de klassen, of in de pennendoos aan het secretariaat gelegd worden. Hopelijk redden we op deze manier nog vele pennen van de afvalberg!
 

10-12-2016 Zero-Afvaldag

In november nemen we steevast deel aan zero afvaldag. Een dag waarop we extra aandacht besteden aan afvalvermindering. De gemiddelde Belg produceert jaarlijks zo'n 500 kg huishoudelijk afval. Om al deze spullen en verpakkingen te maken, zijn er heel wat grondstoffen en energie nodig. Het afval moet ook verwerkt worden door verbranding of recyclage. Dit alles heeft een grote impact op ons leefmilieu en op onze maatschappij. Onze leerlingen willen we daarom motiveren om minder afval te produceren én beter te sorteren. Geen gemakkelijke opdracht! Daarom organiseerden enkele leerlingen van onze school een heuse klassenwedstrijd. In elke klas wordt er elke dag geschreven, gemarkeerd en correctieroller gebruikt. Dit zou normaal allemaal bij het REST-afval verdwijnen, maar dit is materiaal dat perfect gerecycleerd kan worden! Daarom kreeg elke klas een pennenbak. De klas die de meeste schrijfwaren uit de REST-afvalbak redde, kreeg een leuke prijs van Sint en piet. Zo werd 1Ab (6,5 kg) dan ook terecht getrakteerd op een chocolademannetje. Uiteraard blijven de pennenbakjes aan het secretariaat en in de klassen staan. Leerlingen kunnen hierin nog steeds lege schrijfwaren deponeren. Zo blijven we verder onze afvalberg verkleinen. Ook in de eetzaal doen we een extra inspanning om zoveel mogelijk afval te sorteren en laten we blikjes en aluminiumfolie thuis.
2016-12-08 ZeroAfvaldag
 

13-10-2016 Veggieweek

De veggieweek zit erop! Een week lang was er in de school en op Smartschool van alles te bespeuren rond de internationale veggiedag die plaats vond op 1 oktober 2016. Cartoons hingen in de gangen, weetjes en tips werden geprojecteerd in de eetzaal én de leerlingen konden deelnemen aan de veggiequiz. Maar liefst 95 leerlingen hebben zich hieraan gewaagd! De eerste 10 leerlingen met de beste score werden beloond met een kookworkshop tijdens de middagpauze. Zij maakten een lekkere koude pasta die ze met smaak hebben opgegeten.Maar niet getreurd voor de niet-winnaars! Ook zij kregen lekkers tijdens de middagpauze! Tijdens onze 'donderdag=veggiedag' kregen de leerlingen groenten voorgeschoteld in de eetzaal die ze lekker bij hun boterhammen (zonder vlees?!) konden opeten!
2016-10-12 Veggieweek
 

07-06-2016 Oogsten

De radijsjes zijn zo mooi geworden dat zelfs de vogeltjes er niet aan kunnen weerstaan. Om zelf ook nog wat van de radijsjes te kunnen genieten, hebben we de plantjes maar terug binnen gezet. De eerste radijsjes die geoogst werden, zagen er perfect uit. Maar hier en daar bleek er ook een langwerpig radijsje tussen te zitten. Aan smaak echter geen gebrek! Lekker pittig!
2016-06-03 Oogsten



De basilicumplantjes hebben mooie wortels gemaakt en de tomatenplantjes groeien uit hun potjes.
TIJD OM TE VERPOTTEN! We profiteerden van het zonnetje en hebben onze werktafel buiten gezet. Een beetje potgrond in de potjes, voorzichtig de plantjes losmaken en ... planten maar! Een basilicumstekje staat zo zielig, dus namen we allemaal nog enkele stekjes van de moederplant om ze over een tweetal weken weer te kunnen verpotten. De radijsjes werden wat dieper ingeplant, want ze waren iets te ondiep gezaaid. We moesten heel voorzichtig met de steeltjes zijn, want eenmaal een steeltje gekwetst, betekent dat dat er geen radijsjes meer gevormd worden. De slaplantjes zagen er goed uit...nog eventjes en we kunnen beginnen oogsten!
2016-05-07 Tijd om te verpotten


04-05-2016 De eerste kiemen

Zoals jullie konden lezen, hebben we vorige vrijdag sla, radijs... gezaaid. De potjes hadden we afgedekt met plastic folie, omdat de grond zo minder snel uitdroogt. Vandaag zijn dan ook de eerste slaplantjes ontkiemd. Het potje van Ardjun is de winnaar, want bijna alle zaadjes zijn kleine plantjes geworden. Hoe komt dit? Het potje van Ardjun heeft meer zonuren gekregen dan de andere potjes, omdat het potje wat verder naar de zuidkant stond. Ook bij de slaplantjes van Fien waren er al enkele kiemen te zien. Van de radijsjes is Bram de winnaar met al 2 gekiemde zaadjes. Hopelijk volgen er nog wat kiemen! Het potje van Ardjun zal nog enkele dagen zonder plasticfolie binnen blijven staan, zodat de plantjes wat groter zijn. Daarna zal het slapotje naar buiten verhuizen, zodat we geen lange en schrale slaplantjes krijgen. Van de tomaatjes was nog geen enkel zaadje gekiemd, maar niet getreurd! Dit duurt wat langer! Wil je meer? Volg ons, like ons, of deel ons artikel via onze "Zie ze groeien"-website: klik hier
2016-05-04 De eerste kiemen


02-05-2016 Zaaien

Vorige week hebben we terrastomaatjes, radijsjes en sla gezaaid. Iedereen mocht kiezen wat hij/zij wilde zaaien. Sommigen kozen voor mesclun-sla, sommigen voor rucola en anderen dan weer voor tuinkers. We maakten ook naamkaartjes van satestokjes. Hierop staat de plantennaam en onze naam. Zo kunnen we deze week heel goed zien wie zijn plantjes nog water moet geven, of wie dat niet vergeten is.Wil je meer? Volg ons, like ons, of deel ons artikel via onze "Zie ze groeien"-website: klik hier
2016-05-02 Zaaien



Onze eerste tuinopdracht werd: basilicum scheuren. Voor de paasvakantie bezorgde mevrouw Verdonck (de mevrouw die heerlijk kan koken) de overschot van de basilicumplantjes aan ons. We hebben de plantjes "gescheurd" en over verschillende potjes uitgeplant. In een potje van de supermarkt zitten al die plantjes namelijk als haringen in een ton. Tijdens de paasvakantie heeft mevrouw Gielen de plantjes goed verzorgd, zodat ze groen en gezond terug naar school konden komen NA de vakantie. De eerste week na de paasvakantie was het dan ook onze taak om wat nieuwe stekjes te maken van deze planten. Zo kunnen we de oude en kale planten vervangen door nieuwe volle plantjes en kunnen we altijd verse basilicum gebruiken in de leerlingenkeuken! Wil je meer? Volg ons, like ons, of deel ons artikel via onze "Zie ze groeien"-website: klik hier
2016-04-21 Basilicum stekken



In februari ontvingen we onze groeidoos. Het is de allereerste keer dat we deelnemen aan dit project, dus het was wel spannend om te weten welk materiaal we allemaal in onze groeidoos zouden vinden. We gaan dit jaar starten met een pottentuintje (klein beginnen, ook omwille van de beperkte ruimte door de verbouwingen). Sommige zaden die we in de groeidoos terugvonden, kunnen we dus niet gebruiken, maar daar hebben we iets op gevonden! We ruilden enkele pakjes voor het zaad van rucola, terrastomaatjes, tuinkers, basilicum, peterselie... allemaal ideale plantjes om in potten te kweken. Dankzij enkele ijverige leerkrachten konden we ook gratis plantenpotjes op de kop tikken. Leve de recyclage! Wil je meer? Volg ons, like ons, of deel ons artikel via onze "Zie ze groeien"-website: klik hier.


Onze middenschool is een school met een hart voor elk talent.  Zo ook voor leerlingen die graag de handen uit de mouwen steken. We zullen op school een kleine pottentuin verzorgen: zaaien, stekken... maar natuurlijk ook al dat lekkers oogsten. We zullen groenten kweken, met oog voor het milieu: zo gebruiken we gerecycleerde potjes, zorgen we zelf voor het zaad, gebruiken we geen pesticiden... Onze leerlingen maken kennis met de natuur en leren er dan ook met volle teugen van genieten! Wil je meer? Volg ons, like ons, of deel ons artikel via onze "Zie ze groeien"-website: klik hier. MOS-Ziezegroeien


24-02-2016 Dikketruienweek

Deze week heeft het gezondheidsgroepje de ‘Dikketruienweek’ georganiseerd in onze school. Nu hoor ik jullie al denken: “Wat is dikketruienweek?” en vooral: “Waarom houden we een dikketruienweek?” Jullie kennen allemaal wel dikketruiendag. Op deze dag wordt de verwarming enkele graden lager gezet. Op deze manier willen we iedereen herinneren aan de afspraken van het Kyotoprotocol om energie te besparen en CO2-uitstoot te verminderen. Door de verwarming een hele week minder te zetten, besparen we pas echt op onze uitstoot. Het zonnetje zorgde er dit jaar voor dat dikketruienweek een lekker warme week werd. De warming-updans ’s morgens werd niet zo gesmaakt, maar de middagdans op vrijdag was een immens succes! Bedankt aan de leerkrachten LO en de WG Sport die alles in goede banen geleid hebben!Naast de warming-up dans werden er overal in het gebouw energiebesparingstips opgehangen door Wolly (het schaap), toffe klasfoto’s gemaakt en lekker warme chocomelk aangeboden in de eetzaal. Hopelijk blijven onze leerlingen én leerkrachten in de toekomst rekening houden met al de tips die ze van “Wolly” kregen. Dan is onze dikketruienweek pas echt een succes!
2016-02-19 Dikketruienweek


13-01-2016 Let's go fluo!

Dag 5 Vandaag werden alle fluofietsers beloond met een fluostrip die ze aan hun boekentas, rond hun arm, of aan hun fiets kunnen bevestigen. De winnaars die weer en wind in fluo trotseerden en dus ook met een lekker broodje verwend zullen worden zijn:
  • 1A: Bram J, Aïsha R, Laure P, Rhune V, Wout P, Lore C
  • 1B: Axana B
  • 2A: Lucas H, Senne V, Dries T, Hugues C
Zij worden op maandag 18 januari om 12u00 verwacht in de eetzaal. Er zal daar een fluo-VIP-tafel met lekkere broodjes voor hun klaarstaan. De fluoweek zorgde ervoor dat maar liefst 16x zoveel fietsers als gewoonlijk in het fluo naar school kwamen!! Fluofietsers, doe zo voort en motiveer anderen om ZICHTBAAR naar school te komen! VEILG NAAR SCHOOL KOMEN IS BELANGRIJK!! BLIJF OOK VOLGENDE WEEK DE FLUOTREND VOORTZETTEN!!!!
2016-01-17
Dag 4 Morgen is het zover... dan kunnen alle volle spaarkaarten in de tombola-doos gestoken worden. Wie van jullie heeft er allemaal een gadget bijeen gespaard? Wie zal er die heerlijke broodjesmaaltijd winnen? Het antwoord op deze vragen krijgen jullie morgen! Morgen zal ook de laatste dag zijn dat onze helpers om 8u al post zullen vatten op school. Heel erg bedankt aan onze vroege vogels: Dorien, Marie, Dries, Vincent, Rune, Mireille, Amy, Luna en alle leerkrachten die meegeholpen hebben om een oogje in het zeil te houden: mevr. Houben A., mevr. Verdonck, dhr. Depireux, mevr. Bosmans, dhr. Lemmens, dhr. Rigas, mevr. Katrien, mevr. Joachims, mevr. Grobben en onze directeur. Dag 3 Vandaag strooide de regen wat roet in het eten. Vele fietsers kozen voor het openbaar vervoer of voor taxi mama/papa. Toch zagen we dat enkele van deze leerlingen hun fluo-gehalte niet verloren hadden... Zo hoort het: "Safety first!!" als je nu voetganger bent of fietser, zichtbaarheid op de weg blijft belangrijk!
2016-01-13 Fluo3
Dag 2 Ook op dag twee zagen we heel wat veilige fietsers passeren! Er was zelfs meer fluo te zien dan gisteren! VOLHOUDEN GEBLAZEN!! Ook zagen we nog steeds enkele leerlingen die zonder licht fietsten, of die hun boekentas voor hun licht plaatsten... Er is dus nog werk aan de winkel!!
2016-01-12 Fluo2
Dag 1 Vandaag werd de aftrap gegeven voor de  “Let’s go fluo”-week. Deze week werd gehouden, naar aanleiding van het donkere winterweer, de verminderde zichtbaarheid tijdens deze periode en de bijhorende gevaren.Om de leerlingen zelf te laten ondervinden dat fietsers zonder of met onvoldoende licht vaak niet zichtbaar zijn voor automobilisten, kregen ze filmpjes te zien tijdens een SA-les. Daarnaast kregen ze ook wat ideetjes voorgeschoteld om hun zichtbaarheid te verbeteren: felle kleuren dragen, lichtjes of reflectoren te bevestigen aan de kledij, ….Om de theorie in de praktijk om te zetten, organiseert het gezondheidsgroepje van de leerlingenraad deze week “Lets go fluo”. Elke leerling kan sparen voor een leuk gadgetdoor elke dag in fluo naar school te fietsen.  Hiervoor ontvangen ze dan een stempel op hun stempelkaart.Vandaag werden dan ook de eerste stempels uitgedeeld. We houden jullie op de hoogte!
2016-01-11 Fluo1



Tijdens de "Europese Week van de Afvalvermindering" heeft het gezondheidsgroepje van de leerlingenraad een Zero Afvaldag georganiseerd. Op deze dag werd er tijdens de middag speciaal een Recycle-workshop georganiseerd: oud kaarsenvet werd gesmolten en leerlingen maakten er mooie vaasjes van. Dankzij de hulp van Marijke en Vera, werd dit een leerrijke en plezante workshop! Daarnaast werden ook nieuwe sorteeraffiches voorzien in de eetzaal, zodat het sorteerproces nog beter zou verlopen. Niet enkele leerlingen werden gemotiveerd om hun afval te beperken. Alle leerkrachten en ouders kregen ook een mail van het gezondheidsgroepje met tips om hun voedselafval te beperken. Samen gaan we voor een afvalarme toekomst!
2015-12-01 Zeroafval


28-10-2015 Appelactie

Wij waren één van de meer dan 350 scholen die vorige vrijdag smulden van seizoensfruit van eigen bodem. Probeer zo veel mogelijk van lokale groenten en fruit te blijven smullen! Als je Belgische appels blijft verkiezen boven appels uit bijvoorbeeld Zuid-Europa, bespaar je jaarlijks zo’n 1,8 kg CO2. Als alle Belgen dat zouden doen, besparen we jaarlijks 19.800 ton CO2. Dat komt overeen met een wagen die 2900 keer rond de aarde rijdt. Vergelijk je met een appel uit bijvoorbeeld Zuid-Afrika, dan bespaar je nóg veel meer CO2. Steun dus onze (lokale) boeren en spaar het milieu door -zeker in de fruitmaand oktober - appels uit België te eten.
 

08-10-2015 Veggiekookworkshop

Tijdens de veggieweek konden de leerlingen deelnemen aan een quiz over duurzame voeding. De 10 winnaars werden beloond met een veggie kookworkshop. Er lag een heerlijk recept van wraps met groenten op hen te wachten. Nadat ze de groenten met veel zorg en liefde hadden klaargemaakt, was het tijd om de smaakpapillen te verwennen met ons heerlijk vegetarisch gerecht. Smullen maar!
2015-10-02 Veggie workshop



Vorig schooljaar organiseerden we vele activiteiten rond het jaarthema 'ECO? Logisch!'. Voor het behalen van ons 3de logo hebben we vooral gewerkt rond het thema 'Energie'. Op dinsdag 25 september 2012 hebben de leden van het bestuur van de leerlingenraad het MOS-logo 3 officieel in ontvangst genomen in Vilvoorde. Samen met de leerlingen van de andere secundaire scholen hebben ze de theatervoorstelling 'Wapenland' bijgewoond en het lied van de actie 'Sing for the climate' uit volle overtuiging meegezongen.
2012-09-25 Uitreiking MOS



Tijdens de projectweek hebben de leerlingen de Zuid-Willemsvaart verkend. Aan boord van de Milieuboot hebben ze het traject Bree-Eisden afgelegd. Aan dek hebben ze het leven en de natuur op en rond het water geobserveerd. In het laboratorium bepaalden ze de waterkwaliteit. Hiervoor deden ze een onderzoek van een zelfgenomen waterstaal. De opdrachten in het ruim peilden naar hun kennis over oorzaken en gevolgen van watervervuiling, de werking van een rioolwaterzuiveringsinstallatie en de relatie tussen de opwarming van de aarde en de waterlopen.
2012-06-05 Milieuboot



De leerlingen van het beroepenveld Decoratie hebben gewerkt met gerecycleerde materialen (afgedankte geluidscassettes en vinyl langspeelplaten). Zij hebben al hun vaardigheden en technieken aangewend om een prachtige retro lampenkap te maken. De resultaten mogen gezien worden in de tentoonstellingsruimte van de hal van de school.
2012-06-04 Lampen Deco



Op dinsdag 22 mei organiseerden we het project Horizontaal voor de leerlingen van 2A met de opties Moderne Wetenschappen en Techniek-wetenschappen. Ze verdiepten zich in het thema 'Milieu en ecologie', ook passend binnen ons jaarthema 'Eco'logisch. De leerlingen mochten kiezen voor de opdrachten/beroepen: afvalverwerker, bio-ingenieur, natuurfotograaf, dierenverzorger/ornitoloog, verkeersdeskundige en natuurparkwachter. De leerlingen observeerden, onderzochten, analyseerden en presenteerden hun resultaten.
2012-05-22 Projectdag: project Horizontaal: milieu & ecologie



Tijd voor uitrusten was er niet want de leerlingen moesten onmiddellijk gaan sporten. Ook hier waren er verschillende activiteiten: een oriëntatieloop, hockey, handbal, en een heel nieuw spel met een pluimpje dat wij nog niet kenden.

Nadien kregen de leerlingen de kans om de uitwisselingsweek te evalueren aan de hand van gerichte vragen (Welke boodschap wil je nog meegeven aan je gastgezin? Wat vond je van het bezoek aan Le Pass? Noem één positief punt, één verbeterpunt.) op negen grote rode affiches. Het was voor de meeste leerlingen een toffe en leerrijke ervaring.  

Na een kommetje soep was het tijd om te vertrekken richting Bree. Home sweet home. De partners uit Leuze liepen met ons mee naar het station. Hier en daar werd een traantje weggepinkt… 

2012-04-20 Uitwisseling Bree-Leuze dag 4
 



We gaan naar Frammeries, naar ‘Le Pass’, een wetenschapscentrum dat je kan vergelijken met Technopolis. Iedereen kan er actief op ontdekkingstocht gaan, en naar hartelust experimenteren. Het Pass is gelegen op de site van een oude steenkoolmijn die in ere werd hersteld door de architect Jean Nouvel en is uniek in België. Er zijn 10 interactieve tentoonstellingen, een tv-studio, ‘Missie Antarctica’(aan de hand van een groot bordspel voeren leerlingen proeven en experimenten uit over het broeikaseffect, het smelten van de gletsjers, thermische uitzetting van het water, …).

2012-04-19 Uitwisseling Bree-Leuze dag 3

Maar eerst starten we in het ‘Beeldenpaleis’: we zitten rustig in een kubusvormige zaal. Plotseling worden we ondergedompeld in overweldigende beelden van 100m² die links, rechts, op de grond, op het plafond en op de wand voor ons worden geprojecteerd. Voeg daarbij nog eens het geluid uit 18 luidsprekers. Je begrijpt meteen dat deze beeldenreis een erg grote indruk op ons gemaakt heeft. H2O! De film zorgt voor bewustwording van het probleem van water op wereldschaal. De aarde heeft een overvloed aan water, maar één op drie mensen op onze blauwe planeet heeft geen toegang tot zuiver water.

Daarna volgen de leerlingen in drie groepen een verschillend parcours. Wij gingen de terril beklimmen, een expeditie om deze ‘afvalberg’, gebouwd door de mens en een overblijfsel van het mijnverleden van deze streek,de Borinage, te ontdekken en te begrijpen. De terril is tegenwoordig een beschermd ecosysteem. 

Er bleef nog tijd over om zelfstandig één of andere interactieve tentoonstelling te ontdekken, om op de verhalenzolder langs te gaan, om ons lunchpakket te verorberen alvorens naar Mons te gaan, de stad van Elio Di Rupo. Daar namen we een andere bus naar een golfcenter. Om deze activiteit aan hun Vlaamse partners te kunnen aanbieden, hebben de leerlingen van Leuze honderden ‘cookies’ gebakken en op school verkocht. Dat verdient een warm applaus. Heb jij al ooit golf gespeeld in het donker? Heel bijzonder met al dat black light!

Rond 17u kwamen we terug aan op school en gingen de leerlingen terug naar hun gastgezin voor de laatste avond samen. 




In het CESP (=Centre Educatif Saint-Pierre) verwachten ze de leerlingen om 8u20. Vroeg uit de veren dus! De hele voormiddag werken de leerlingen in tien groepjes onder leiding van een dame van de Franstalige tegenhanger van Kleur Bekennen. De opdracht is om per groep een werkvorm te ontwerpen voor kinderen van 6 tot 12 jaar om hen meer bewust te maken van de gevolgen van hun gedrag op onze planeet Aarde. En maar tekenen, knippen, plakken, overleggen, herbeginnen, … Een creatieve voormiddag. Om  11 u presenteerden ze het schitterende resultaat: een ladderestafette, een reis rond de wereld, een mini-containerpark, memory, ganzenbord, een winkeltje, … Ze leerden heel wat nieuwe woorden en vooral veel weetjes over het milieu. Wist jij dat een blikje dat je achteloos weggooit 1000 jaar nodig heeft om te vergaan. Duizend jaar!

De woensdagnamiddag vulden de Waalse leerlingen met ludieke, rustige of luidruchtige, sportieve activiteiten zoals bowling, laserschieten, karaoké, fietsen, … dat alles speciaal georganiseerd voor hun Vlaamse partners. 

 
2012-04-18 Uitwisseling Bree-Leuze dag 2



Een verslagje van Mevr. Geutjens & Mevr. Peeters van dag 1 in Leuze:

We zijn goed aangekomen in Leuze-en-Hainaut, waar het bitter koud is en regent ... We werden echter warm verwelkomd met een fair trade drankje, cake en yoghurt 'du terroir' . Dat kaderde allemaal binnen het thema Ecologique / EcoleO. De coördinator lichtte het programma toe en gaf meteen een uitdaging mee voor elke dag. Fruit in plaats van chips of snoep meebrengen, een ecologische badge maken, water van de kraan in je 'gourde' (drinkbus),... Daarna zaten de leerlingen in workshops in 'La Chapelle': activiteiten zoals ganzenbordspel, een affiche ontwerpen, een sketch in mekaar steken, goede en slechte gewoontes voor het milieu bedenken "un jour, un geste pour ma planète". De leerlingen hebben zelfs een 'contrat d'engagement pour l'énergie' ondertekend.

Om half vier stonden onze leerlingen te popelen van ongeduld om naar hun gastgezin te kunnen vertrekken.

Klik HIER voor meer informatie over het uitwisselingsproject. 

2012-04-17 Uitwisseling Bree-Leuze dag 1

 




Aan het einde van het tweede trimester sloten we af met een solidariteitsactie: "Fietsen voor water".

De dag werd gestart met een bezinnend moment in de klas, gevolgd door een sober ontbijt. Daarna trok elke klas erop uit voor een gesponsorde fietstocht van ongeveer 20 kilometer.

De opbrengst van dit jaar is bestemd voor een nieuwe waterput bij het weeshuis in Saint-Michel de l’Attalaye. Enkele personeelsleden van onze school hebben het weeshuis in Haïti bezocht en de voorbije jaren zijn er dan ook vele persoonlijke communicatiekanalen ontstaan zodat we uitgebreid op de hoogte worden gehouden van de vorderingen van het project. Regelmatig kunnen we de leerlingen teksten laten horen en beelden tonen van de weeskinderen ginds, iets wat onze leerlingen ten zeerste kan boeien en motiveren om hun solidariteit te tonen. Zo hoorden we vele positieve reacties toen we de leerlingen de Haïtiaanse weeskinderen konden laten zien met de fietsen waarvoor we vorig jaar actie voerden. Meer info over het project vind je op hun website www.osjosma.be.

Hartelijk dank aan alle leerlingen, personeelsleden en vrijwilligers voor hun inzet tijdens de voorbereiding van de dag en als ‘mobiliteits’begeleider van de groepen fietsende jongeren.

2012-03-30 Solidariteitsactie



In het kader van het project Schoolloopbaanbegeleiding kregen de tweedejaars van de A-stroom de kans om via een doorschuifsysteem nader kennis te maken met de verschillende domeinen van wetenschappen. We konden rekenen op diverse 'gastdocenten'. Enerzijds hebben studenten van de lerarenopleiding KHLim onze leerlingen proefondervindelijk laten kennismaken met wetenschappelijke inzichten. Voor hen is deze samenwerking een uitstekende oefenkans in hun opleiding voor toekomstige leraar wetenschappen. Anderzijds verdiepten onze leerlingen hun inzichten in een aantal wetenschappelijke studierichtingen in een aantal scholen van de scholengemeenschap Sint-Michiel.  Oud-leerlingen, begeleid door vakleraren, stelden de studierichtingen Biotechnische wetenschappen van het Biotechnicum in Bocholt en Economie van het Sint-Augustinusinstituut in Bree voor op een interactieve manier.

In het kader van ons MOS-project was de wetenschappelijke uitleg van het project 'Energiehuis' door een stafmedewerker van het Technisch Instituut Sint-Michiel in Bree zeker een meerwaarde. Op basis van metingen met de infraroodcamera, toegepast op de maquette van het energiehuis, konden de leerlingen ervaren hoe belangrijk het is om bij het bouwen en renoveren van een woning bepaalde energiezuinige technieken en materialen toe te passen.




De leerlingen van 1B maakten een fietstocht langs het fietsroute netwerk. Doel van hun tocht was het natuurhulpcentrum in Opglabbeek. Ze kregen er een rondleiding met een blik achter de schermen.
2012-03-29 Natuurhulpcentrum



De leerlingen van het BVL zijn voor hun projectdag naar 't Heempark geweest in Genk. De leerlingen konden uit drie workshops kiezen: brood bakken, confituur maken of een nestkastje maken.

Ze hebben zich goed ingezet met schitterende eindresultaten tot gevolg. Deze mochten ze allemaal mee naar huis nemen.

2012-03-29 BVL Heempark



De rode draad van de projectwerking met onze school in het Zuiden is ons jaarthema: ECO? Logisch!. Op deze Wereldwaterdag waren de Zambiaanse bezoekers gastsprekers voor de leerlingen van BVL tijdens hun project ‘De wereld en ik’. Samen met mevr. Peeters als vertaler sensibiliseerden zij de leerlingen voor het waterverbruik bij de productie van voedsel. Ook berekenden ze digitaal hun individuele voedselvoetafdruk.

Het Scholenbanden Noord-Zuid project wordt financieel ondersteund door de VVOB. In de namiddag werd er druk vergaderd samen met de coördinatoren van de organisatie in Vlaanderen en Zambia.

’s Avonds werden alle gasten ontvangen in een gastgezin om de dag af te sluiten met een typisch Belgisch gerecht: frieten met stoofvlees.

 
2012-03-22 Zambia Wereldwaterdag



 
Op p. 12 vinden jullie een artikel over de Dikke-Truiendag, georganiseerd door het themawerkgroepje ‘Milieu’ van de leerlingenraad, begeleid door mevr. A. Gielen



Miljoenen mensen moeten elke dag gemiddeld 6 kilometer wandelen, gewoon om het water te halen voor hun basisvoorzieningen.

De leerlingen van de B-stroom gingen tijdens deze wereldwaterdag op pad om aan den lijve te ondervinden wat dat betekent. Tijdens de wandeling waren er spelletjes en opdrachten om de leerlingen te sensibiliseren voor het wereldwijde waterprobleem.

We ontvingen bijgevoegde dankbrief en een 'waterschakelspel' van de MOS-coördinator van de Vlaamse Overheid.

2012-03-22 Walk for water


13-03-2012 Open School

 

Onze jaarlijkse Open School kon weer rekenen op massale belangstelling. Heel wat basisschoolverlaters kwamen een kijkje nemen om hun keuze te kunnen maken uit onze ruime keuzemogelijkheden. In het eerste leerjaar A doen we immers een aanbod van 9 unieke pakketten. Ook onze toekomstige tweedejaars keken vol interesse rond, zij kunnen immers kiezen uit 3 basisopties in 2A of 2 beroepenvelden in het BVL.

Dankzij de inzet en medewerking van leerlingen, ouders, ouderraad en personeel kregen de bezoekers een echte 'school in werking' te zien.

In het lokaal van Frans was er een quiz. Aan de hand van het grondplan van onze school moesten vragen opgelost worden. Toon Vandermeulen werd de gelukkige winnaar en mag zijn prijs, een cadeaubon van de toeristische dienst, komen afhalen.

In alle vaklokalen werd er een MOS-hoekje voorzien waarin de vakgroepen hun ‘MOS-les’ visueel voorstelden.

2012-03-11 OpenSchool

 




Onze natuursporters hebben vandaag bewezen dat de natuur hen nauw aan het hart ligt. Ze hebben zich vol overgave ingezet om een proper straatbeeld te creëeren in de buurt van de school. Enthousiast hebben ze het afval opgeruimd dat ze langs de kant van de straten vonden. Ze verdienen dan ook allemaal een dikke pluim voor hun inzet!

2012-03-09 Natuursporten Proper Straatbeeld



De leerlingen van het Talentenuur MultiMedia ontwerpen per twee digitale stripverhalen. Met de webcam maken ze eerst een foto, zodat ze zelf de hoofdrol kunnen spelen.

De opdracht was een boekje te maken om anderen op een speelse manier te sensibiliseren voor het jaarthema. De resultaten werden gepubliceerd op de schoolsite, Smartschool en hun persoonlijke website.

ECOlogisch britt en lien by lienbroekx | Make your own at www.toondoo.com




 
Tijdens deze laatste dag van de taaluitwisseling willen we de leerlingen bewust maken van leefgewoonten die minimale negatieve gevolgen hebben voor het milieu en het klimaat. De leerlingen maken kennis met 'voedselkilometers' en ze exploreren de wekelijkse markt in Bree, op zoek naar lokale en seizoensgebonden groenten en fruit. Omstreeks het middaguur vatten de Waalse leerlingen de terugreis aan richting Leuze.

 

 

-->meer lezen over MOS-activiteiten tijdens de taaluitwisseling Leuze in Bree

2012-02-17 Taaluitwisseling Dag 4



In november hebben we reeds geschreven en getekend om de aandacht te vestigen op het feit dat er minder broeikasgassen uitgestoten moeten worden om het klimaat te redden. De Dikke truiendag herinnert ook aan de afspraken van het Kyotoprotocol om energie te besparen en CO2-uitstoot te verminderen. Op donderdag 16 februari 2012 neemt onze school met een ludieke actie deel aan de Dikke truiendag. Deze actie werd uitgewerkt door de leerlingen van het gezondheidsgroepje van de leerlingenraad.  De leerlingen van de taaluitwisseling werkten mee aan de thematische aankleding van de hal. Ben je benieuwd naar de winnende klas? Ziehier de resultaten.

2012-02-16 Dikke truiendag


15-02-2012 Energieproject

2012-03-20 Weerstation Kabwe

 




  • Workshop: ontwerp decoratie hal schoolgebouw voor Dikke Truiendag
  

Mevrouw Peeters heeft de vragenlijst en de watertabel gebruikt om de deelnemers van de taaluitwisselingsactiviteit te sensibiliseren voor de ecologische gevolgen van de keuze van hun voedsel.




In het kader van ons jaarthema 'ECO? Logisch!' en ons streven naar het 3de MOS-label, hebben de leerlingen van 5 STW samengewerkt met leerlingen van het 2de jaar, basisoptie Techniek-wetenschappen. De leerlingen van 5 STW hebben onze leerlingen eerst geïnformeerd over duurzame energie, voeding en mobiliteit. Na hun presentaties hebben de leerlingen van SAB een spelactiviteit begeleid. In elke spel werden kennisvragen geïntegreerd over de deelthema's.
Tijdens het 1ste trimester werd dit samenwerkingsproject opgestart voor leerlingen van de B-stroom.
 

In december werd dezelfde activiteit georganiseerd voor de leerlingen van de B-stroom. De leerlingen van SAB ontwierpen de volgende presentaties om onze leerlingen te sensibiliseren voor duurzaamheid: voedingafvalenergie

2012-02-08 Ecologische voetafdruk

 




De leerlingen van Natuursporten hebben zich actief ingezet bij de boomplantactie, georganiseerd door de stad Bree. De aanplantingen zijn om een bufferbos te creëren rond de uitbreidingszone van het industrieterrein Kanaal-Noord te Bree. Onder begeleiding van leden van Natuurpunt, hebben zij “planten van hier” aangeplant.  Hiermee helpen ze de biodiversiteit een handje en zetten ze tevens ons jaarthema ‘Eco-logisch?’ extra in de kijker.  De leerlingen zijn tevreden dat zij de natuur een handje hebben kunnen helpen.
Boomplantactie NS

 




Ook onze leraren leren van elkaar om inspiratie op te doen voor hun MOS-les. De vakgroep godsdienst vertelt over de aanpak en de inhoud van hun lessenreeks over ‘De ark van Noach’. 

 




De leerlingen van Natuursporten hebben gewerkt rond het millenniumdoel 'Een duurzaam leefmilieu'. Nadat ze een filmpje hebben bekeken over de waterproblemiek in Peru, konden ze zich creatief uitleven. Eerst werd er een slogan met een boodschap bedacht om de medeleerlingen alert te maken op de waarde van water. Daarna lieten ze hun acteertalenten de vrije loop tijdens een zelfbedachte sketch. Ook hier was het doel om het 'recht op zuiver water' onder de aandacht te brengen. De leerlingen hebben zich vol overgave ingezet met prachtige eindresultaten.
Project water NS

 




ECO-woordzoeker in onze schoolkrant: op p. 5, 6 en 7 van onze eerste schoolkrant vinden jullie een overzicht van alle MOS-activiteiten die we uitvoerden tijdens het 1ste trimester. Kan jij de tekst  vervolledigen met de woorden uit de lijst?
Ook de leraren werden geïnformeerd over alle MOS-activiteiten en resultaten en conclusies i.v.m. de mobiliteitsacties tijdens de personeelsvergadering in december.



08-12-2011 Fruitactie

De leden van het themawerkgroepje ‘Milieu’ van de leerlingenraad  hebben alle leerlingen en leraren die op school lunchen een gezonde en ecologisch verantwoorde versnapering aangeboden, met een lage watervoetafdruk. 
2011-12-08 Fruitactie



Studenten van de lerarenopleiding KHLim – vak Informatica – begeleiden onze leerlingen van het Talentenuur Multimedia tijdens de ICT-tools maand. De studenten leren onze leerlingen Glogsters – digitale posters – en stripverhalen ontwerpen met het jaarthema als inhoud. 

Glogster 1

Glogster 2

Glogster 3

2011-10-13 Toolmaand KHLim
   

 



18-11-2011 Schrijfactie

Op 17 november werden leerlingen en leraren uitgenodigd om een brief te schrijven voor de ‘Schrijf/teken-voor-het-klimaat-actie’.  De leerlingen van BVL van het beroepenveld Decoratie, hebben stripverhalen ontworpen voor deze actie. De strips werden samen met de 70 brieven verstuurd naar minister Schauvliege.  Zij woont de conferentie in Durban in Zuid-Afrika bij. Hier worden afspraken over het milieu vernieuwd: om het klimaat te redden moeten er minder broeikasgassen uitgestoten worden.

We ontvingen bijgevoegde dankbrief van Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur, Mevr. Schauvliege.

2011-11-18 Schrijfactie



Op woensdag 12 oktober was er een coachingsnamiddag voor de leden van de leerlingenraad. Na de kennismakingsronde was het de hoogste tijd om de hongerige magen te stillen. De lekkere pizza deed z'n werk.

Daarna werden er spelenderwijs gespreksvaardigheden getraind. De namiddag werd afgesloten in drie deelgroepen. De eerste groep ging aan de slag met de organisatie van de dagen van de jeugdbeweging. De tweede verzorgde de spelletjesactiviteiten tijdens de middagpauze. De laatste groep hield het heel gezond en werkte aan een fruitkraampje voor heel binnenkort. Hou vanaf nu de kalender dus goed in de gaten!

2011-10-12 Coachingsnamiddag leerlingenraad
 



Tijdens de projectweek 'Veiligheid' in de B-stroom, gingen de leerlingen van 1B op pad met twee Breese politieagenten. De leerlingen verkenden, samen met de twee agenten, de gevaarlijkste punten in de schoolomgeving. De politieagenten stopten regelmatig om de kennis van de leerlingen te testen, maar ook om hun extra informatie te geven over de borden, verkeersregels én over gevaarlijke verkeerssituaties. Zo leerden de leerlingen dat ze binnen de bebouwde kom met 2 langs elkaar mochten fietsen, maar buiten de bebouwde kom niet. Ook de betekenis van 'haaientanden' en het verschil tussen een 'fietspad' en een 'fietssuggestiestrook' kwamen aan bod. Wisten jullie trouwens dat jullie over het zebrapad moeten oversteken als jullie je op minder dan 30 meter van het zebrapad bevinden? Of dat je als voetganger eigenlijk geen rekening moet houden met het verkeerslicht voor fietsers? De leerlingen van 1B hebben het allemaal geleerd vandaag!

De leerlingen van het 1ste leerjaar A gingen niet op pad met de politie. Zij werden door de politie over veiligheidsaspecten geïnformeerd op basis van een presentatie. Zij vulden een enquête in over hun woon-/schoolverkeersgedrag (resultaten schoolvervoersplan). De politie voerde tevens een veiligheidscontrole van de fietsen uit (resultaten fietscontrole)

2011-10-03 Project 1B veiligheid Politie

 




de eerstejaars verkenden de omgeving van de school en voerden een biotoopstudie uit. Via de opdrachten werd hun aandacht gevestigd op positieve en negatieve invloeden van de mens op het milieu en op het belang van milieuorganisaties. 
2011-10-06



In de lessen plastische opvoeding werden door alle leerlingen logo's bij het jaarthema ontworpen. Vijf tekeningen werden genomineerd. Iedereen van onze school kon via onze digitale leeromgeving Smartschool stemmen en meebeslissen over de uiteindelijke winnaar. Het ontwerp van Louis Brenard kreeg een duidelijke meerderheid van stemmen.



Personeelsvergadering: Situering jaarthema – ECO? Logisch! – in het VOET-beleidsplan en voorstelling MOS-actieplan – logo 3 – thema ‘Energie’


05-09-2011 Startviering

Op maandag 5 september kwamen we in de kerk van de Vostert samen. "Goed geluk(t)" was het thema van deze viering. We stelden het jaarthema centraal vanuit het evangelieverhaal " de onvruchtbare vijgeboom". De klavertjes 4 gaven onze goede voornemens weer hoe we dit schooljaar Eco?Logisch aan de slag gaan. Het was een mooie viering. Dus " op GOED GELUK(T) het schooljaar in.
2011-09-05 Startviering


03-09-2011 Onthaalproject

Onthaalproject: MOS-actie voor alle klassen: opstellen van milieucharter in een klavertje 4 – inventaris acties


 

 



Tijdens de tweede dag van het onthaal werkten de tweedejaars aan een project rond de Millenniumdoelen. Na een informatieronde in de klas werden de leerlingen, op basis van een persoonlijkheidstest, verdeeld over meerdere workshops. Er waren ook getuigenissen van mevrouw Reumers en mevrouw Peeters die tijdens de zomervakantie een bezoek brachten aan Zambia en aan onze scholenband partnerschool. De eindproducten van de verschillende workshops werden aan de andere leerlingen van de klas gepresenteerd.

 

 
 

Home