Dag1: “In Flanders Fields the poppies blow between the crosses, row on row”

Het was even schrikken toen we om 7u in het ochtendnieuws hoorden dat er een onaangekondigde treinstaking was, vooral in Wallonië. Toch zijn we – met slechts 5 minuutjes vertraging – in Leuze aangekomen rond het middaguur. Een feestelijk verzorgde tafel met fair trade fruitsapjes en een heerlijk stukje cake stonden  klaar om ons te verwelkomen. Voor deze namiddag kregen de leerlingen alvast een kleurrijk werkboekje. De 8 groepjes kregen groepsnamen als Compiègne, Ypres, la Somme, … belangrijke plaatsen tijdens “la Grande Guerre”. We deden een speurtocht door de school en de stad, van de snack naar de kapel, het stadhuis, enzovoort. Als de leerlingen flink hun best deden om de moeilijke vragen over WOI op te lossen, verdienden ze een aantal woorden, overeenkomstig met hun inspanningen. Met die woorden konden ze de tekst ‘Résumé’ aanvullen: een korte samenvatting van de belangrijkste feiten van WOI. De 8 ateliers gingen over: de kaart van Europa voor en na de oorlog (dur! dur!), de veldslagen, de gebruikte wapens, de slachtoffers, dieren tijdens de oorlog en een fotoquiz. Hoe komt het – vraag je je misschien af – dat de klaproos symbool is geworden van WOI? Wij weten het nu!

En dan is het – al gauw – tijd om de bagage op te halen in de ‘infirmerie’ en naar de gastfamilie te vertrekken …

wordt vervolgd …

2014-04-22 Bree in Leuze
Dag2:

Vanmorgen hebben we een extra leerling uit Bree verwelkomd. Soyez la bienvenue, Eline. En dan … de activiteiten van deze woensdag voormiddag waren:

1. Een dame met veel verhalen

In het cultureel centrum van Leuze vertelde een enthousiaste dame uit Leuze, Madame Mahieux van de heemkundige kring in Leuze, hoe het was in ’14-’18 onder Duitse bezetting te leven, Wat betekende die bezetting voor het leven van alledag? Aan andere groepen vertelde zij het bizarre verhaal van de Nieuw-Zeelander die – na vele avonturen – uit de gevangenis in Leuze ontsnapte. In 2011, bijna honderd haar later, kwam zijn zoon op 80-jarige leeftijd met de motorhome en de hele familie uit Nieuw-Zeeland naar België in de sporen van zijn vader.

2. Joyeux Noël

De leerkrachten van Leuze werkten knappe kijkopdrachten uit voor de film ‘Joyeux Noël’, een wonderbaarlijk verhaal over een kerstfeest aan het front in 1914.

3. Manneken  Peace 

Ons nationaal symbool, Manneke Pis, werd door al onze ontwerpers, stylistes en modistes onder handen genomen. De voorziene modeshow van al deze creaties had als thema PEACE. Vrede/ La paix. Sjalom.

“Peace does not mean the absence of war, peace means the presence of harmony, love, satisfaction and oneness. Peace means a flood of love in the world peace.”

Après-midi en Wallonie 

En hoe hebben jullie lieve zonen en dochters  deze woensdagnamiddag doorgebracht?

Wait and see …

2014-04-22 Bree in Leuze
Dag3: Brusseldag 

Als hoofdstad van België en Europa is Brussel de plaats bij uitstek om de Eerste Wereldoorlog te herdenken. Een treinreis van een uurtje plus vijf minuutjes stappen door de straten van onze hoofdstad et bien, voilà … daar staan we op één van de mooiste marktpleinen ter wereld: de Grote Markt van Brussel.

In het museum van ons aller Manneken Pis vernemen we dat de Manneken-Pisfontein in de voorbije eeuwen in de eerste plaats diende om de stad van water te voorzien. We gaan op zoek naar de vele legendes over Manneken Pis en vervolgens trekken we op ontdekkingstocht in de goed gevulde kleerkast van ons nationaal symbool. Heb jij ook een kniebroek, een kanten jabot, een rokjas en ribkousen in je kleerkast voor speciale gelegenheden?

De leerlingen werkten in duo (‘ en binôme’) de foto-opdrachten af: grappige, typisch toeristische, ‘wiskundige’, originele foto’s maken in Brussel. Zo’n opdracht vinden onze leerlingen leuk, zelfs als het regent. Een selectie van de resultaten verschijnt volgende week op onze website.

In vijf minuutjes zijn we met de metro in het Jubelpark. In het Sky Café nemen we een natje en een droogje om onze honger te stillen. Niet te geloven! We zitten met ons lunchpakket  te midden van vliegtuigen uit de voorbije eeuw.

Daarna worden we ondergedompeld in de Groote Oorlog op de expo: ’14 – ’18. Dit is onze geschiedenis. Deze tentoonstelling moet ons er aan herinneren dat de hele Europese geschiedenis van de 20e eeuw uit de Groote Oorlog is voortgekomen. Via uiteenlopende objecten en panelen wordt het Europa van begin 20e eeuw in beeld gebracht. We zien levensgroot echt beeldmateriaal en films uit die tijd. Die maken een diepe indruk op de vele bezoekers. Van de mooie zomer van 1914 gaat het naar Franz-Ferdinand, over het Duitse ultimatum, de met voeten getreden neutraliteit, duizenden vermoorde burgers, vernielde dorpen en steden als Leuven, Luik, Mons, Dinant, …, tot de Duitse bezetting van bijna het hele land op de Westhoek na. Je ziet gewoon hoe ellendig de omstandigheden waren waarin de soldaten moesten vechten en leven. ‘Zovelen van hen zijn verdwenen, zovelen hebben alleen anoniem graf gekregen, ze zijn niet meer dan een naam op een muur. Niemand heeft ooit afscheid van hen kunnen nemen.’ We hebben ook gezien hoe de Eerste Wereldoorlog de eerste moderne oorlog werd. Nieuwe machinegeweren, tanks, mosterdgas, vlammenwerpers, vliegtuigen. Vooral de verschrikkelijke balans van deze oorlog heeft ons getroffen. Om maar één voorbeeld te geven: per oorlogsdag vielen gemiddeld 5770 doden, en dat gedurende 365 dagen, vijf oorlogsjaren lang! “Van alle miljoenen gemobiliseerde soldaten is er wellicht niet één die ongeschonden naar huis is teruggekeerd”, lezen we op een infopaneel.

Wat overblijft van ’14 – ’18 zijn deze getuigenissen, brieven, dagboeken, objecten, verhalen, filmpjes, gedenkmonumenten en honderden begraafplaatsen…de ontelbare littekens van ons verleden. Daarom is het ook nodig dat we over deze Groote Oorlog blijven vertellen. Omdat je ook beter beseft waarom we die soldaten, die miljoenen slachtoffers moeten herdenken.

2014-04-24 Bree in Leuze dag 3
2014-04-24 Bree in Leuze dag 3
2014-04-24 Bree in Leuze dag 3
Dag4: Un vendredi à Leuze: “Au revoir, les enfants”

Een soldaat heeft een goede conditie nodig om in de oorlog zijn mannetje te staan en in de verschrikkelijke loopgraven te kunnen overleven. Vandaar de volgende sportieve activiteiten op ons programma op vrijdagochtend: ’parcours – relais’ in turnzaal A, ‘handbal plinth’ in turnzaal B, hockey in zaal C en oriëntatieloop buiten op de uitgestrekte terreinen van het Centre Educatif Saint-Pierre. Als goede soldaten hebben de leerlingen zich helemaal gegeven en gesport alsof hun leven er van af hing. Een warm applaus en het decoreren van de winnaars met eretekens of medailles, dat alles mocht niet ontbreken.

Als laatste activiteit hebben de leerlingen de taaluitwisseling geëvalueerd bij een kommetje heerlijke kippensoep. Kusje hier, kusje daar, au revoir en en toute vitesse nog twee minuutjes de tijd nemen voor een groepsfoto. Tenslotte ging het op een drafje naar het station van Leuze voor de terugkeer van de Breese ‘troepen’ naar het thuisfront.

2014-04-25 Bree in Leuze dag 4