Project: met de Bee naar Zee

Dag 4: Het loopt hier op zijn einde… Het laatste project werd afgewerkt, maar gelukkig was er ook tijd voor ontspanning en inspanning. Een laatste duik in het zwembad en een leuke sportnamiddag werden gevolgd door een heuse casinoavond. De leerlingen konden elkaar en de leerkrachten uitdagen om zoveel mogelijk geld te verdienen om allerlei lekkers bij elkaar te spelen. Uiteraard gebeurde dit alles in een gepaste outfit.
Net zoals de voorgaande dagen werden onze leerlingen in verschillende groepen ingedeeld. Sommigen werkten verder aan de verfprojecten terwijl andere leerlingen gingen winkelen en koken. Twee van de drie projecten waren door het harde zwoegen dan ook al vlug voltooid. Tijd voor ontspanning! Na drie dagen flink werken was het tijd om te genieten van een heerlijke duik in het zwembad.
Na een rustige nacht kregen we een stevig ontbijtbuffet voorgeschoteld. Ideaal om de eerste werkdag aan te vatten! In groepjes werkten we aan drie projecten terwijl enkele leerlingen een heerlijke lunch maakten. Gelukkig was er na de middag ook wat tijd voor ontspanning tussen het harde labeur door. ’s Avonds vertrokken we met de hele bende per tram naar het strand van De Haan en kregen de leerlingen wat vrije tijd om te kuieren langs het strand, een ijsje te eten, pootje te baden … Vergezeld van een prachtige zonsondergang keerden we terug voor een welverdiende nachtrust. Dag 1: De dag begon spannend aan het station van Genk: bijna waren we met één leerling minder vertrokken, maar gelukkig kon ze nog op de trein springen en konden we met z’n allen richting kust sporen. In Blankenberge namen we de tram en na een korte wandeling waren we in Sunparks De Haan. In kleine groepjes verkenden onze leerlingen het park. Daarna konden we onze huisjes inrichten en was het tijd voor de eerste activiteit: een affiche maken voor elk huisje. De warme maaltijd kwam welgekomen en ten slotte was het tijd voor de avondactiviteit: bowlen!

Knelpuntendossier in de prijzen

Onze leerlingen maakten een analyse over de verkeers(on)veilige punten in de schoolomgeving. Onze analyse was zo grondig dat het kabinet van Minister van Mobiliteit Ben Weyts onze school feliciteerde met een eerste plaats en 250 pakjes spaakreflectoren. Onze leerlingen werden dan ook uitgenodigd op de vergadering van de verkeerscommissie in Bree om hun dossier toe te lichten. Onze school is lid van XIU vzw (= ik zie u). Zij willen, net zoals onze school, de zichtbaarheid van jongeren in het verkeer verbeteren. Daarom organiseerde de leerlingenraad ook onze Let's go fluo-week een tijdje geleden. We konden vele mooie prijzen uitdelen dankzij XIU. Om het mooie prijzenpakket van deze organisatie te mogen ontvangen, kregen we wel een opdracht: "Breng alle verkeersonveilige punten in de schoolomgeving in beeld en stel mogelijke oplossingen vooraan de Minister van Mobiliteit." Onze leerlingen van de leerlingenraad hebben alle knelpunten die we ontvingen van klasgenoten & leerkrachten geanalyseerd, de meest voorkomende problemen geselecteerd en er oplossingen voor bedacht. Met deze presentatie trokken we samen naar de verkeerscommissie van Bree. Zij luisterden aandachtig naar ons, stonden open voor suggesties en dachten zelf ook mee aan mogelijke oplossingen. Het resultaat van het harde werk kunnen jullie hier bewonderen:

Dikke proficiat aan: Yusri, Sterre, Wout, Matiz, Anne-Constance, Lotte, Amber, Julie, Lander, Luka en juffrouw An!

Open School 2018

Op zondag 6 mei werd onze school geopend voor iedereen. Een uitgelezen kans om onze school eens te verkennen. Heel wat ouders en leerlingen waren dan ook van de partij om kennis te maken met ons keuzepakket. Tussendoor kon men genieten van muziek van onze leerlingen. Het was een zonnige en gezellige dag. Dank je wel aan alle bezoekers, leerlingen en personeelsleden. Inschrijven voor volgend schooljaar kan nog tijdens de schooluren of na afspraak.

City Run Bree

Afgelopen zaterdag werd in Bree de 2de editie van de CITY RUN georganiseerd. Ook de leerlingen van Middenschool Heilig Hart zetten hun beste beentje voor en legden het parcours met succes af. Het was een leuke gelegenheid om op een sportieve manier een bezoekje te brengen aan o.a. het stadhuis, de cinemazaal, het oude ziekenhuis, het Sint Augustinusinstituut… Volgend jaar zijn we weer van de partij!

Dossier XIU

DOSSIER XIU Zoals jullie weten, zijn we ingeschreven bij vzw XIU (=ik zie u). Zij willen, net zoals onze school, de zichtbaarheid van jongeren in het verkeer verbeteren. Daarom organiseerde de leerlingenraad ook onze Let's go fluo-week een tijdje geleden. We konden vele mooie prijzen uitdelen dankzij XIU. Om het mooie prijzenpakket van XIU te mogen ontvangen, kregen we wel een opdracht:
  • Breng verkeersonveilige punten in de schoolomgeving in beeld en stel mogelijke oplossingen voor aan de Minister van Mobiliteit.
  • Maak een beknopte PowerPoint (max. 10 slides) voorstelling van je knelpunten-dossier en je oplossingen.
  • Stuur je dossier samen met een beknopte omschrijving van één A4 naar XIU
Onze leerlingen van de leerlingenraad hebben alle knelpunten die we ontvingen van klasgenoten & leerkrachten geanalyseerd, de meest voorkomende problemen geselecteerd en er oplossingen voor bedacht. Het resultaat van het harde werk kunnen jullie hier bewonderen:

Curieuzeneuzen

Onze school is één van de 20.000 gezinnen, verenigingen, bedrijven en scholen die de kans krijgen om de luchtkwaliteit te meten. Hiervoor moeten we gedurende een volledige maand een eenvoudige meetopstelling plaatsen aan een raam, want zo wordt de concentratie van stikstofdioxide in de lucht gemeten. Stifkstofdioxide (NO2) is een belangrijke indicator van luchtverontreiniging die veroorzaakt wordt door het verkeer. Dit onderzoek zal duidelijk maken in welke mate we worden blootgesteld aan NO2. Zo kunnen we beter inschatten wat de gevolgen zijn voor onze gezondheid. Dat dergelijke metingen op zo’n grote schaal worden uitgevoerd, is een internationale primeur. Belangrijke data Zaterdag 28 april installeren mevrouw Reumers en mevrouw Gielen de meetset en start de meting. Zaterdag 26 mei stopt de meting en sturen we de meetbuisjes op voor onderzoek. Meer weten? - Hoe gebeuren de metingen? -Waarom meten we stikstofdioxide? - Hoeveel stikstofdioxide bevindt zich in jouw regio? - Website curieuzeneuzen

Talentenuur STEM: de slimme trein

De leerlingen van het talentenuur STEM onderzoeken tijdens het project “de slimme trein” de verschillende soorten sturingen. Stapsgewijs programmeren ze de trein zodat deze veilig op de rails rijdt. Automatische verlichting, aangepaste snelheden instellen, wisselen van sporen, wachtblokken, reageren op obstakels op de rails,… het zijn maar enkele voorbeelden van de uitdagende problemen waarvoor de leerlingen een logische oplossing moeten zoeken. Wie slaagt, ontvangt het brevet ingenieur 13!

Infoavond basisschoolverlaters groot succes

Dinsdag 24 april konden de leerlingen die volgend jaar de stap zetten naar het middelbaar onderwijs, samen met hun ouders een bezoek brengen aan Middenschool Heilig Hart. En dat deden ze massaal. Terwijl de ouders in de zaal uitgebreid geïnformeerd werden door de directie over de doelen van de middenschool, het uitgebreide keuzeaanbod en nog veel meer werden de basisschoolverlaters opgevangen door de leerlingen van de middenschool. Zij kregen een rondleiding met een zoektocht doorheen het gebouw en de leerlingen vertelden hen op hun eigen manier over het leven op de middenschool. Nadien was er mogelijkheid tot inschrijven. Je kan nog een bezoek brengen aan onze school tijdens de opendeurdag op zondag 6 mei.

Middenschool Heilig Hart krijgt eTwinning School Label

Sinds kort mogen we ons samen met slechts 9 andere Belgische scholen een eTwinning-school noemen! Dit label houdt in dat wij erkend werden als pioniers op vlak van innovatief en grensverleggend leren. Om deze erkenning extra in de kijker te zetten kozen we ervoor om vanaf volgend schooljaar het talentenuur 'European Projects' om te dopen tot ‘eTwinning’. Deze naam omvat beter wat we effectief doen tijdens de lessen: via eTwinningprojecten kennismaken met leerlingen uit andere Europese landen. Inhoudelijk zullen er ook een aantal zaken veranderen. We willen nog meer inzetten op de kennismaking met moderne vreemde talen. Zo springen we op de CLIL-kar (Content and Language Integrated Learning) en zullen er tal van activiteiten in het Engels worden aangeboden. Bovendien gaan de leerlingen ook hun eerste woordjes leren in de Spaanse taal. Verder behouden we graag wat reeds sinds vele jaren goed gaat. De leerlingen zullen nog steeds leren gebruik maken van een brede waaier aan ICT-tools en communiceren via de digitale weg. Ook de culturele component blijft sterk ingebed in het talentenuur 'eTwinning'. We willen het blikveld van onze deelnemers verruimen en hun tot een actief wereldburgerschap brengen.

Taaluitwisseling Bree in Leuze

DAG 4 Aan alle mooie liedjes komt een eind want de vierde en laatste dag is ondertussen alweer aangebroken. ’s Morgens namen onze leerlingen al afscheid van hun gastgezin en trokken ze gepakt en gezakt een laatste keer naar school. Ter compensatie van onze lange treinrit genoten we in de voormiddag nog van een actief spelletje ‘Paintball’. Weliswaar een iets minder pijnlijke variant maar toch was de spanning op het scherpst van de snede. ’s Middags kregen we nog een lekkere tas soep aangeboden om met een volle maag terug koers te zetten richting Bree. Op het plaatselijk station namen onze leerlingen een laatste maal afscheid van hun partner. Sommigen moesten hier en daar zelfs even een traantje wegpinken. Dit bewijst nog maar eens wat voor wat voor een sterke band jongeren op enkele dagen kunnen opbouwen los van taal- en cultuurverschillen!
DAG 3 Eén ding is zeker: de weergoden zijn ons uitermate goed gezind deze week. Ook deze morgen vertrokken we onder een stralende zon richting Doornik. Vanuit Leuze hooguit 10 minuten met de trein. Eens aangekomen werden we in 3 groepen verdeeld en kregen we opnieuw enkele verrassende activiteiten voorgeschoteld. Zo genoten we van een oorlogsmuseum met authentieke voorwerpen uit WO1, waren we onder de indruk van een adembenemend zicht vanuit het belfort en maakten we kennis met het indrukwekkende verhaal van stadsheldin Gabrielle Petit. Namiddag konden we onze resterende energie kwijt in het trampolinepark Air Jump. Een ideale activiteit om deze prachtige dag af te sluiten!  
DAG 2 Na een eerste spannende nacht in hun gastgezin werden we ’s morgens terug verwacht op onze Waalse partnerschool. Geen normale woensdag voor de leerlingen want de zesdejaars vierden vandaag hun Chrysostomos. Ook de eerste graad mocht mee genieten van dit circus want om 11.00u stopten alle lessen voor hun show op de speelplaats. De voormiddag was opnieuw goed gevuld voor onze leerlingen. Zo konden we genieten van verschillende workshops in een doorschuifsysteem. Van T-shirts werden bewerkt met vredesboodschappen tot krachten bundelen tijdens een quiz op tablets. Namiddag vonden er geen activiteiten plaats op school maar gingen onze leerlingen op stap met hun partner op verschillende locaties.
DAG 1 Met het ontbijt nog maar net achter de kiezen werden we deze morgen om 7.50u verwacht op school. Stipt 8.00u vertrokken we met de bus richting Genk station voor het eerste deel van onze trip richting Leuze. Na een vlotte aaneenschakeling in Brussel Zuid kwamen we omstreeks 12.15u op onze partnerschool Centre Educatif Saint-Pierre aan. Onze leerlingen werden warm onthaald door hun partners. De 100-jarige herdenking van Wereldoorlog 1 stond ook tijdens deze uitwisseling centraal. Zo kregen we vooraf een korte introductie omtrent de laatste maanden van deze aangrijpende periode en gingen we naderhand zelf aan de slag. Met de smartphone in de hand ontdekten we in kleinere groepjes de stad Leuze. Aan de hand van de app Actionbound kregen de leerlingen (doe-)vragen voorgeschoteld die ze tot een goed eind moesten brengen. Omstreeks 15u30 zat de schooldag erop en was het spannende moment aangebroken om voor het eerst kennis te maken met het gastgezin. Een moment waar veel leerlingen al de hele dag naar uitkeken!

Wedstrijd PI-dag

Op 14/03 vierden we zowel de internationale Pi-dag als de geboortedag van Albert Einstein. Op SmartSchool verscheen dan ook een wiskundewedstrijd bestaande uit vijf vraagstukken. Tal van eerste- en tweedejaars werkten ijverig aan het ontcijferen van deze meerkeuzevragen. Graag willen we al deze harde werkers bedanken voor hun inzet. Uiteindelijk kwamen er twee waardige winnaars uit de bus: Lotte Arits (1Ab) en Evan Schouteden (2Ae). Zij ontvingen elk een cadeaubon om te smullen van een lekkere Pi-zza. SMAKELIJK!!!

Straat.NET 2018

Ook dit jaar neemt onze school deel aan Straat.net. Samen met 155 andere scholen en 468 verenigingen gaan we de strijd aan tegen zwerfvuil. Zwerfvuil in onze bermen blijft jammer genoeg een groot probleem. Niet enkel langs drukke invalswegen maar ook in landelijke omgevingen langs weiden en landbouwgronden treffen we zwerfvuil aan. Dit zwerfvuil zorgt echter niet alleen voor vervuiling maar verstoort ook onze voedselketen. Tijdens het maaien van gras of andere gewassen kan dit afval in het voer van dieren terechtkomen wat na consumptie de dieren verwondt en de dood tot gevolg kan hebben. Dweilen met de kraan open Na 10 jaar Straat.net stellen we helaas vast dat een jaarlijkse opruimactie voor zwerfvuil slechts een druppel op een hete plaat blijft. Om zwerfvuil op een structurelere manier aan te pakken, doen we ook onder andere ook mee aan de ACTIE PROPER op mooimakers.be. HIER kan je onze opruimacties opvolgen en supporter worden van onze actie (klik op ‘Steun deze claim’) HIER kan je onze engagementsverklaring bekijken.

Infoavond horizonverruiming scholengemeenschap

Op dinsdag 17 april organiseerde de scholengemeenschap Sint-Michiel een infoavond horizonverruiming voor alle tweedejaars van de scholen uit Bree, Bocholt, Meeuwen en Peer. Na een algemene inleiding over de leertrajecten en de studierichtingen konden de ouders en leerlingen vrij de 20 aangeboden studierichtingen bezoeken. De studierichtingen werden voorgesteld door leraren uit de bovenbouwscholen die zelf lesgeven in deze richtingen. Een unieke kans dus voor alle aanwezige ouders en leerlingen om info te vergaren. Aansluitend kunnen de ouders en leerlingen alle scholen in Bree en Bocholt bezoeken op de opendeurdag van 6 mei.

Inschrijvingen 2018-2019

We bepalen voor schooljaar 2018-2019 de capaciteit voor 1A en 1B op 300 leerlingen. Voor meer info, klik HIER. We vestigen de aandacht op volgende data: Op dinsdag 24 april 2018 organiseren we een infoavond voor alle basisschoolverlaters om 19.00 uur voor zowel de leerlingen als de ouders. Op zondag 06 mei 2018 is er onze jaarlijkse Open School. Hier kunt u van 12.00 tot 17.00 uur terecht voor info over onze schoolwerking. Aansluitend op de infoavond en tijdens Open School is er ook de mogelijkheid tot inschrijven.

Project 1B: Beelympics

De tweede projectweek 'Beelympics' voor de leerlingen van 1B zit erop. Ze hebben er een sportieve week opzitten waarin ze gewerkt hebben aan een gezonde geest in een gezond lichaam. Er werd heel wat gesport en er werden ook spellen gespeeld, zoals 'Lach je gezond', een bosspel, kangoeroebal, viking kubb, laddercompetitie en ze maakten ook een gezondheidswandelingetje. De leerlingen werden op KCA hartelijk onthaald en daar kregen ze een uurtje tennisles. Tijdens zo'n drukke sportweek mag ook een beetje ontspanning niet ontbreken. Daarom was er ook een lesje relaxatie ingelast. De week opende met een openingsceremonie, zoals dat bij elke olympische spelen het geval is, waarin de olympische vlag werd opgehangen en ook het olympisch vuur werd ontstoken. Tijdens de slotceremonie werden de winnaars van de week gehuldigd en kregen zij een medaille en een cadeautje. Ondanks dat het weer ons niet altijd gunstig gezind was, hebben de leerlingen er toch een toffe, sportieve en leerrijke week op zitten.

Kennismaking beroepenvelden BVL

In het kader van de keuze die de leerlingen van 1B moeten maken voor het volgende schooljaar mochten zij een namiddag proeven van de beroepenvelden Verzorging-voeding en Decoratie. Bij VV kregen ze een duidelijk beeld van de drie vakken waaruit dit beroepenveld bestaat, nl. personenzorg, zorg voor leef- en woonomgeving en zorg voor voeding. Bij personenzorg konden ze hun handen en nagels laten verzorgen. Zelfs de jongens vonden dat hun nagels wel een likje nagellak konden gebruiken. Bij zorg voor leef- en woonomgeving leerden ze de beginselen van het strijken en bij zorg voor voeding maakten ze lekkere pudding. Bij Decoratie leerden ze een mandala tekenen en die inkleuren met bij elkaar passende kleurencombinaties. Daar kwamen enkele technieken aan te pas, zoals het juist tekenen van cirkels, het spuiten van een mooie rand en het netjes uitknippen. Al de activiteiten werden gedaan onder de deskundige leiding van de leerlingen van het BVL. De leerlingen van 1B hebben zeker en vast een goed beeld gekregen van wat de beide beroepenvelden inhouden.

Goede Vrijdagviering

Goede Vrijdag was vandaag een echte Goede Vrijdag voor onze school. De kruisverering in de kerk van de Vostert kreeg voor onze school een extra dimensie door het plotse overlijden van onze geliefde leerling Zara Braeken uit klas 2Ah. Niet alleen het lijden en sterven van Jezus, maar het lijden in het leven van mensen kwam voor de school erg dichtbij. Met de foto van Zara in ons midden zochten we steun in de stilte, in woorden, in muziek ... We wensen iedereen toe dat de komende paasvakantie de nodige rust mag brengen, momenten om te genieten en mooie herinneringen op te halen. Zalig Pasen aan iedereen.

Bezoek basisschoolverlaters

Op vrijdag 23 maart bezochten de basisschoolverlaters van Bree en Opglabbeek TISM en de middenschool Heilig Hart. De leerlingen van het zesde leerjaar staan immers op het punt om een nieuwe stap in hun jonge leven te zetten. Door het bezoek aan de Breese scholen willen we hen helpen om een gerichte keuze te maken. Leerlingen konden kennismaken met de keuzepakketten voor 1A van beide scholen, via workshops en keuzeactiviteiten. In TISM kregen de leerlingen 3 workshops aangeboden, waarin duidelijk werd wat het aanbod voor TISM in 1A is. In de middenschool Heilig Hart kregen de leerlingen de kans om kennis te maken met 3 van de 8 keuzemogelijkheden, om zo te ontdekken waar hun interesses liggen. Het bezoek was een succes en de leerlingen waren enthousiast. We hopen dat ze na vandaag een gerichte keuze maken, die aansluit bij hun talenten en mogelijkheden. Op de opendeurdag van 6 mei kunnen ze samen met hun ouders beide scholen verder verkennen.

Middagactiviteit CreaClub: Handlettering

Onze Creaclub zat weer bomvol. Dit keer voor het populaire handlettering. Ze kregen een zelfgemaakt oefenboekje waarin de basis van handlettering aan hen uitgelegd werd, én waarin voldoende plaats was om alles uit te proberen. Bovendien konden ze er gemakkelijk blaadjes aan toevoegen om nog meer kunst te maken met letters. Ze mochten van mevrouw de directeur zelfs alle koffietassen uit het leraarslokaal opsmukken met onze tien waarden! Nu zijn onze creatievelingen bezig met het maken van Dreamcatchers met oude CD's en nagellak. Benieuwd? Hou dan zeker onze site in de gaten!

Basisoptie TW: experimenten

De leerlingen van TW mochten voor hun laatste les zélf een experiment verzinnen met als basis chocomelk en een kristalsuikerstokje. Enkele proeven: welke chocolade smelt nu het snelst: witte, bruine of zwarte? En wat zou hier de oorzaak van zijn? Wanneer we gebruik maken van gekleurde suikerkristallen, hoe zal je dit merken aan de chocomelk? Is er een verschil in smelttempo bij slagroom uit een bus of zelf geklopte slagroom? Een leuke afsluiter van een interessant trimester!

Middagactiviteit Muzische Club: La La Land

Met de ijzige temperaturen van de afgelopen weken konden de leerlingen tijdens de middag vrijblijvend genieten van een filmvoorstelling in de Muzische Club. Om binnen het thema te blijven kozen we voor de musicalfilm 'La La Land'. In deze film acteren én zingen Emma Stone en Ryan Gosling de pannen van het dak. Met 14 oscarnominaties op zak ging deze kaskraker zelfs de geschiedenisboeken in als een van de meest succesvolle films aller tijden!

Talentenuur Muzisch Atelier: musical "Join the Circus"

Over enkele maanden is het zover: de nieuwe musical van de leerlingen Muzisch Atelier "Join the Circus". We kregen vandaag extra hulp bij het voorbereiden van onze show. Onze leerlingen kregen de unieke kans om samen te werken met Joran Custers, beter bekend als goochelaar Jahon. Voor de enkelingen die hem nog niet kennen, een korte introductie. Jahon is een full-time goochelaar met een eigen visie. In zijn acts worden goochelen en theater samengevoegd tot een uniek concept. Met zijn acts was Jahon o.a. te zien in Bobbejaanland, kinepolis,... en is hij de huisgoochelaar van VTM K-zoom. Hij speelt in heel Nederland en Vlaanderen, op scholen, in theaters, op festivals,... Hij is de eerste prijs winnaar op het kampioenschap van Vlaanderen. Dus ja, wij zijn ontzettend fier en blij dat we met hem kunnen samenwerken! Noteer alvast in jullie agenda: Vrijdag 1 juni 2018, een dagje om naar uit te kijken!

Pommelientje

Op dinsdag 06 maart was Het Belang van Limburg te gast bij ons op school. Met een mega grote selfiestick maakte de fotograaf een groepsfoto van iedereen. In ruil kregen we maar liefst 400 kg appels! En daar zijn we heel blij mee! Want appels zijn lekker gezond en het ideale tussendoortje. De lekkere, sappige, krakende appels zijn dan ook heel geliefd bij onze leerlingen en het personeel, want na 2 speeltijden is de bodem al een beetje zichtbaar. Op vrijdag 16 maart stonden we in een bijlage van Het Belang van Limburg te pronken met onze groepsfoto, waarin Pommelientje zich verstopte. Kan jij haar vinden?

Basisoptie MW: Handzeep maken

Binnen de optie MW wordt er 2x per jaar door de leerlingen aan project gedaan. Binnen het vak SEI wordt er dan het economische luik bekeken en binnen WW gaan we de experimentele toer op. Dit tweede project "Handzeep maken" staat in het kader van de studiekeuze waarbij de leerlingen hun interesses kunnen ontdekken. Zo gaan de leerlingen hier binnen WW zelf handzeep maken, de effecten van de verschillende oliën opzoeken, het ontstaan van schuim bekijken, effect van bruisballen op water onderzoeken enz. Binnen SEI heeft men dan over het reclame maken van deze producten, de prijsbepaling, de resultaatbepaling na verkoop, ...

2A Basisoptie Latijn: Romeins etentje

In het kader van de cultuurles “Eten en drinken bij de Romeinen” werden de leerlingen Latijn van 2A door hun leerkrachten verrast op een Romeins etentje in hun geïmproviseerde taberna. De recepten waren gebaseerd op het kookboek De re coquinaria van Apicius, een steenrijke smulpaap uit de eerste eeuw na Chr. Als voorgerecht mochten de leerlingen proeven van moretum, een kruidenmoes op basis van kaas. Het smaakte heerlijk bij het brood en de druiven. Tussendoor kon er nog gesnoept worden van kaas, worst, olijven en noten. Als hoofdgerecht stonden er isicia op het menu, gehaktballetjes met honing en rozijnen. Ook deze werden gretig naar binnen gewerkt, samen met de cucumeres, gemarineerde komkommers met sla en radijsjes. Als dessert volgden nog dulcia oftewel zoetigheden: dadels, vijgen, abrikozen, druiven en noten met rozijnen. De leerlingen maakten op deze manier niet alleen kennis met typische Romeinse gerechten en ingrediënten, maar leerden meteen ook de Romeinse tafeletiquette. Zo mochten ze voor één keer met de hand eten (met de rechtse, zeker niet met de linkse!) en sommige leerlingen wilden zelfs aanliggen als echte Romeinen! Een leerrijke en vooral ook lekkere ervaring!

Middagactiviteit Muzische Club: Ukelele

Het dj-materiaal uit de vorige sessie was nog maar net opgeborgen of de ukelele’s lagen al klaar! Onder leiding van meneer Goossens en meneer Das leerden de leerlingen op enkele middagen tijd de basis om dit schattig gitaartje de baas te kunnen. Na een kort theoretisch luik vlogen we er direct in met een 4-tal akkoorden in de vingers te krijgen. Hiermee konden we al talrijke popsongs begeleiden gaande van Little Talks van Of Monsters and Men tot de zomerse hit Rude van Magic! Aangezien er al een laagje eelt verscheen op onze vingertoppen gooiden we er nog enkele akkoorden bij met het oog op ons finalestuk: Count on Me van Bruno Mars. Enkele leerlingen tonen hier met trots ons eindresultaat!

Talentenuur 1A: ijshockey

Op het einde van de leerlijn “schaatsen-zaalhockey-ijshockey” bevinden we de natuursporters zich in de Maaslandse Wintertuin. De schaatstechniek werd in grote lijnen aangeleerd, het hockey hadden de Breese sportievelingen ook onder de knie. Twee doeltjes, twaalf ijsbijters met een stick en één puck: helemaal klaar voor een partijtje ijshockey!

Schrijfwedstrijd

Tijdens de middagpauze van maandag 19 maart werden de winnaars bekend gemaakt van onze jaarlijkse schrijfwedstrijd 'Schrijf het van je lijf.' Alle leerlingen van onze middenschool kregen de kans om hieraan deel te nemen. Tijdens de lessen Nederlands werd het winnende opstel van vorig schooljaar (‘De duik’ van Martha Boosten) voorgelezen. Op die manier werden de leerlingen warm gemaakt om zelf een opstel te schrijven rond het jaarthema van dit schooljaar, namelijk ‘HarT boven harD’. Heel wat leerlingen gingen deze uitdaging aan. Er werden dan ook meerdere opstellen ingeleverd die grondig beoordeeld werden door onze interne jury. Deze bestond uit mevrouw de directeur, de leraren Mevr. Peeters en Mr. Depireux, juffrouw An van het ondersteunend personeel en het bestuur van de leerlingenraad Matiz, Sanne, Wout, Luka en Amber. Na wijs beraad werden de drie beste opstellen gekozen. Op plaats 1: Yassmina (klas 2Ac) met als titel 'De laatste dag' Op plaats 2: Febe (klas 1Af) met als titel 'HarT boven HarD' Op plaats 3: Quinten (klas 2Ab) ook met de titel 'Hart boven hard' De drie winnaars mochten leuke prijzen in ontvangst nemen. Ook de deelnemers die niet in de prijzen vielen, kregen een presentje en ook de juryleden werden niet vergeten. Ben jij, net zoals ons, benieuwd naar een volgende editie? Hou je dan klaar voor een nieuwe wedstrijd volgend schooljaar!

Projectdag 2

Op donderdag 22 februari 2018 stond onze tweede projectdag op het programma. Voor de leerlingen van het eerste jaar (1A en 1B) was deze dag opgedeeld in twee dagdelen. Eén dagdeel bestond uit de jaarlijkse CreActieve dag waarbij leerlingen workshops naar keuze konden volgen: cupcakes maken, textiel bewerken, handlettering, gedichten schrijven, boetseren met klei, creatief met hout, stop-motion, ICT, dans, muziek… Het andere dagdeel werd aangevuld met de wetenschapscarrousel in het teken van hun studiekeuze naar het tweede jaar. Ze verkenden de wetenschappen en ook SEI, in samenwerking met studenten van de UCLL te Hasselt. Voor de tweedejaars zoomde de projectdag dieper in op twee thema's die tijdens de aardrijkskundelessen bestudeerd werden/worden: landbouw en toerisme. De reeds behandelde leerstof omtrent het thema landbouw werd via een ervaringsuitstap naar de boerderijen Broekxhof en Kruiskenshove tastbaar voor onze tweedejaarsstudenten. Het contact met de dieren, de verhalen van de boer en de boerin en de intense arbeid op de boerderij maakten indruk. Daarnaast deed een zoektocht doorheen het recreatiepark Erperheide te Peer hen reeds proeven van de te behandelen leerstof binnen het thema toerisme. Het werd de leerlingen duidelijk dat achter het vertier van de bezoekers een uitgebreid marketingsplan en een geöliede economische machine schuilt. Aanvullend deed elke klas iets actiefs om kilometers in te zamelen voor de solidariteitsactie voor Haïti.

Bednet: Pyjamadag

Op 09 maart was het de jaarlijkse "Pyjamadag" georganiseerd door Bednet. Bednet zorgt ervoor dat kinderen en jongeren die tijdelijk niet naar school kunnen, de les in hun klas live kunnen volgen, van thuis uit. Leerlingen die langdurig of regelmatig afwezig zijn door ziekte, operatie, ongeval of zwangerschap, zijn zo mee met de les en blijven in contact met hun vrienden. Ook op onze school hadden verschillende leerlingen hun pyjama aangehouden nadat ze zijn opgestaan uit bed.

Damiaanactie 2018

De opbrengst van de Damiaanactie was € 860. Dit geld gaat rechtstreeks naar de verzorging van lepra- en tuberculosepatiënten in Nigeria. Hiermee kunnen ze instaan voor de volledige verzorging van 17 patiënten. We danken alle leerlingen en leraren die deze mensen een warm hart toedroegen door het kopen van één of meerdere stiftjes. Ook een dikke pluim voor de leerlingen die spontaan geholpen hebben bij de verkoop.

Talentenuur STEM-Digitale Technologie

De afgelopen weken hebben de leerlingen van het talentenuur STEM - Digitale Technologie complexe opdrachten opgelost met behulp van robotica. In groepsverband brainstormden zij over potentiële oplossingsstrategieën om daarna via programmeerblokken de robot de correcte handelingen te laten uitvoeren. Op deze wijze leren onze leerlingen de vaardigheden die een ingenieur van de toekomst moet beheersen. Dit thema stimuleert het analytisch denkvermogen en het probleemoplossend redeneren.

Talentenuur Natuursporten: Tafeltennis

Tafeltennis te Meteor Bree Zoals ieder schooljaar verleende tafeltennisclub ‘De Meteor’ te Bree haar accommodatie aan onze leerlingen om kennis te maken met het spelletje. In een eerste fase werd het idee achter tafeltennis toegelicht. Aansluitend kwamen de spelregels aan bod. Uiteindelijk speelden de leerlingen, na een oefenfase waarin enkele technieken aangeleerd werden, enkele kleine tornooitjes.

Talentenuur Natuursporten: Fitness

Fitness te FitPoint Bree Na de behendigheidsspelen wilde de leraar natuursporten zijn leerlingen kennis laten maken met het sportcentrum, ‘de fitness’. Bij het betreden van de zaal gaven de sportievelingen hun ogen de kost en na een korte toelichting van de fitnessinstructeur konden ze zich, volgens een aangepast schema (leeftijd en lichaamsbouw*), uitleven op de fitnesstoestellen.  * Het trainen met gewichten, met spieropbouw als doel, kan enkel vanaf een leeftijd van 16 jaar en een haast volgroeide lichaamsbouw. Aangezien beide vereisten niet voldoen bij deze leeftijdsgroep werd de conditie en behendigheid getraind.

SVS:Bronzen volleybalmeisjes!

Na vlot doorlopen van de kwalificaties maakte de damesvolleybalploeg van Middenschool Heilig Hart Bree zich op voor de finaleronde van SVS Volleybal Limburg. De wedstrijden vonden plaats op de sportpleinen van de sporthal te Kuringen. Met een ruime overwinning tegen de Paalse meisjes en een nipte nederlaag tegen de volleybalsters uit Lummen namen onze sportievelingen een derde plek in. Goed voor een bronzen medaille in de regio Limburg! Proficiat, meisjes!

Talentenuur Europese Projectwerking: Prezi

Students made a PREZI presentation for their partners in which they located our country. They also gave information about several other cultural topics like: flag, climate, capital, population, religion, landscape, food and drinks, favourite sports, significant people, monuments… You can click on the link down below to watch our presentations. ElineLiezeMerle - Lies'lEmmaFaeJoshaMaiteEsméeDieteGizenLotte- JihaneTimoErika

BVL: ervaringsdag

Projectdag 2 staat voor de leerlingen van het BVL zoals elk jaar in het teken van bezoeken aan 3 bovenbouwscholen, nl. het Agnetencollege in Peer, het Biotechnicum in Bocholt en TISM in Bree. Tijdens het 3de trimester bezoeken de leerlingen Sint-Augustinus in Bree nog. In het Agnetencollege maakten de leerlingen kennis met de studierichting Haarzorg. Ze mochten genieten van een verwenmoment waarin hun haar onder handen genomen werd door leerlingen van het 6de jaar. Daarna konden ze zelf aan de slag onder de deskundige leiding van de leerlingen van het 4de jaar. Ze probeerden zelf allerlei technieken uit, zoals föhnen, vlechten... Als laatste kregen de leerlingen nog een algemene uitleg over de studierichting. In het Biotechnicum leerden de leerlingen meer over de studierichting Plant, dier en milieu. Ze kregen een algemene uitleg en daarna verkenden ze de boerderij waar ze nog wat meer uitleg kregen over het verzorgen van kleine boerderijdieren zoals konijnen en cavia's. Ook de grotere dieren zoals koeien kwamen aan de beurt. Daar kregen ze uitleg over de automatische melkmachine. Als laatste namen ze een kijkje bij de landbouwmachines waarmee de leerlingen leren omgaan. Onze laatste stop voor de dag was TISM. Hier kregen de leerlingen een goede kijk op de studierichtingen Hout en Basismechanica. In de houtafdeling maakten ze een gsm-houder. In de studierichting Basismechanica stond vooral het lassen in de kijker. De leerlingen mochten daar dan ook zelf aan de slag en lasten een ijzeren mannetje in elkaar en maakten kennis met de lascomputer. De leerlingen hebben heel wat opgestoken over de verschillende studierichtingen van onze scholengemeenschap waaruit zij naar het volgende schooljaar toe een keuze kunnen maken. Het was een leerrijke dag.

Talentenuur Atelier

Onze leerlingen van het optievak Talentenuur Atelier zijn begonnen aan een kleine initiatieopdracht rond architecturale vorming. Ze zijn na de nodige uitleg zelf aan de slag gegaan met 2-vluchtpuntperspectief. Deze opdracht wil hun ruimtelijk inzicht verder ontwikkelen.

1B: eTwinning

eTwinning: Belgie- Zweden. Onze leerlingen van 1B zijn gedurende dit schooljaar gekoppeld aan een leerling uit een school van Zweden.  Ze schrijven brieven naar hun partner in het Engels en gisteren hebben we een Skype-sessie gedaan.  Leerlingen mochten eerder deze week hun vragen voorbereiden en nu dus in 'real life' stellen.Het was een zeer leuke Skype-sessie en we zijn veel te weten gekomen over onze partnerschool. See you in june Sweden 🙂

SVS: schoolsport

 
Op woensdag 21 februari vond de jaarlijkse MHH pro mountainbiketour op het SVS-programma. Na een korte initiatie reden we richting de bossen van Opitter en Gruitrode waar we genoten van toffe beklimmingen en steile afdalingen. Af en toe werden de leerlingen op de proef gesteld met een technisch parcours in combinatie met verschillende hindernissen zoals een omgevallen boomstam of een diepe waterpoel. Moe maar voldaan keerden we terug naar school.  
Op woensdag 7 februari heeft onze school deelgenomen aan het zaalvoetbaltornooi van onze scholengemeenschap. 16 sportieve jongens, verdeeld over 2 ploegen, gaven het beste van zichzelf in 6 spannende wedstrijdjes tegen leerlingen van Peer en Bocholt. Met een verdienstelijke 4de en 2de plaats in het eindklassement keerden de jongens met opgeheven hoofd huiswaarts. Het was een leuke en sportieve namiddag!  
Op 24 januari 2018 speelde de basketbalploeg van Middenschool Heilig Hart Bree in de evenementenhal van Zonhoven. Op het programma stonden drie wedstrijden genoteerd. Onze sportieve jongens en meisjes keken scholen uit Dilsen, Hasselt en Heusden in de ogen. Met één ruime overwinning (35-15) en twee nipte nederlagen (28-33 en 31-33) heerste voornamelijk teleurstelling. Maar... Niet getreurd! Onze basketballers mogen fier zijn! Ze hebben gestreden en drie mooie partijen gespeeld. Op naar een nieuw tornooi in het volgende schooljaar!  
 

Infoavond scholengemeenschap

Op maandag 19 februari organiseerde de scholengemeenschap Sint-Michiel een infoavond voor de ouders van alle basisschoolverlaters uit de brede regio. Na een algemene inleiding door de coördinerend directeur stelde elke directeur de eerste graad van de eigen school voor. Tot slot konden de aanwezige ouders op een interactieve manier vragen stellen die dan door de directies beantwoord werden. Op de infoavonden en opendeurdagen van de scholen zijn alle ouders en basisschoolverlaters welkom om de scholen echt in werking te zien. Alle info hierover is terug te vinden op www.sg-sintmichiel.be.

eTwinning - OUR CROSS-BORDER EXPERIENCE

Vorig schooljaar startten onze leerlingen uit de B-stroom een eTwinning-project op samen met onze partnerschool in Amsterdam. Binnen dit project stond het verschil tussen een wereldstad als Amsterdam en het platteland van Bree centraal. Dankzij Buurklassen kreeg dit project dit jaar een vervolg met als kers op de taart een wederzijdse tweedaagse uitwisseling. Afgelopen week was het de beurt aan de Amsterdammers om koers te zetten richting het landelijke Bree. Voor onze leerlingen het ideale moment om hun partner eindelijk in levende lijven te kunnen ontmoeten! Na een vlotte busreis werden de leerlingen uit Amsterdam warm onthaald in Bree. Onze leerlingen bereidden vooraf alvast enkele kennismakingsspelletjes voor om het ijs meteen te breken. Verder op het programma stond een bezoek aan enkele lokale hoeves waarin ze ondergedompeld werden in het boerenleven. Als afsluiter van deze eerste dag konden alle leerlingen samen genieten van een warme maaltijd om terug op krachten te komen. De leerlingen uit Amsterdam installeerden hun slaapplek op school terwijl onze leerlingen huiswaarts keerden om alvast hun eerste ervaringen te delen. Dag 2 begon met een stevig ontbijt. Dit was zeker geen overbodige luxe want doorheen de voormiddag werden er vier verschillende activiteiten aangeboden in een doorschuifsysteem. Zo moest elk duo elkander aanvullen in een Belgium/Netherlands-quiz maar leerden ze ook de krachten te bundelen in een ‘One for all, and all for one!’. Ook de verschillende schoolculteren werden vergeleken en tot slot maakte iedereen een VOKI (digitale avatar) van zijn of haar partner. Na een gezamenlijke middaglunch was het jammer genoeg al tijd om afscheid te nemen. We kijken alvast reikhalzend uit naar eind mei wanneer onze trip richting Amsterdam gepland staat!

Winnaars gedichtenwedstrijd

Naar jaarlijkse gewoonte werd ook dit jaar op de laatste donderdag van januari gedichtendag gevierd. Deze dag is de start van de poëzieweek. Tijdens de lessen Nederlands zijn alle leerlingen dan ook 'in hun pen gekropen' en hebben ze hun fantasie de vrije loop gelaten. De schrijfsels die daaruit gekomen zijn, waren heel divers van stijl, onderwerp, lay-out... Per klas werd het leukste, mooiste, grappigste... gedicht uitgekozen voor een wedstrijd. Op deze geselecteerde gedichten kon gestemd worden via smartschool. De winnaars van deze wedstrijd zijn: op de eerste plaats Lien Vangerven en Maïte Timmermans uit 1Ae (zij schreven samen het winnende klasgedicht), op de tweede plaats Jorien Stoel uit 1Aa en op de 3de plaats Valerie Donné uit 2Ae. Zij mochten dan ook een gepaste prijs in ontvangst nemen.

Start vastenactie 2018

Op vrijdag 9 februari mochten alle leerlingen en personeelsleden verkleed naar school komen. De hele school ging deze uitdaging aan als start van de vastenactie. Deze staat dit jaar in het teken van het weeshuis Osjosma in Haïti. Het doel is om samen voor het einde van de actie de 7518 kilometer van Bree naar Haïti te verzamelen. Dit doen we zowel met de klas, de hele school of individueel. Er waren vandaag 411 leerlingen en personeelsleden verkleed. Dat leverde dus 411 kilometer op op de teller. Onze directie besliste om dit te verdubbelen, er was immers heel wat inzet bij het verkleden en tijdens de middagpauze werd er enthousiast gedanst. Als kers op de taart lootte de directie ook nog een prijs uit voor origineelst verkleedde leerling en collega: David Vanderstukken uit 2Ag, mevr. Schalley en mevr. Jansen. De stand van de kilometerteller kan je steeds volgen op onze schoolsite.

Taaluitwisseling Leuze in Bree

 
Dag 4 De laatste dag begon met een quiz en een evaluatie. Veel leerlingen en leerkrachten waren nauwelijks te herkennen met hun carnavalskleren aan. Gezamenlijk trok de stoet naar de markt om een bezoek te brengen aan de oorlogsmonumenten van Bree. De week werd ten slotte afgesloten met een soepmaaltijd en een groepsfoto. Het afscheid is gelukkig maar tijdelijk want in mei is het onze beurt om een weekje door te brengen in Leuze.
Dag 3 Donderdag begon met een dilemmaspel op onze school. De leerlingen kropen in de huid van historische personages uit de Eerste Wereldoorlog en kregen in vier rondes dilemma’s voorgeschoteld. Wie kon de meeste voedselbonnen winnen en wie kwam in de gevreesde loterij terecht? Vervolgens vertrok de hele bende te voet naar Bree om het stadsspel actionbound te spelen. Hiervoor mochten de leerlingen per uitzondering gebruik maken van hun smartphone om zo een route te volgen met onderweg allerlei opdrachten. In de namiddag werden er bussen ingelast om te gaan schaatsen in Maaseik. Ook de sportieveling komt deze uitwisseling aan zijn of haar trekken. Voorzichtig zijn is wel de boodschap want gebroken enkels en polsen kunnen we missen als kiespijn!  
Dag 2 Woensdag stond er ook heel wat op het programma. Het eerste uur was er een gastspreker die de leerlingen meenam in een virtuele reis naar de Groote Oorlog. Dit hele project staat immers in het teken van de honderdjarige herdenking van de Eerste Wereldoorlog. Het thema is: ‘Respect: een brug tussen oorlog en vrede’. We leggen de focus vooral op communicatie. Verder was er een interactieve speurtocht waarbij de leerlingen aan de hand van filmpjes, voorwerpen, afbeeldingen… een raadsel moesten oplossen. Voor de echte speurneuzen onder ons was het geen probleem om de juiste oplossing te vinden. Na de pauze konden de leerlingen proeven van verschillende workshops die eveneens gekaderd waren binnen het centrale thema. Iedereen kon zijn creativiteit botvieren tijdens een muzikaal samenspel, een masterclass drama, een artistieke interpretatie van communicatiemiddelen of een multimediaal werkstukje. In de namiddag gaat iedereen weer zijn eigen weg samen met het gastgezin. Daar worden activiteiten voorzien zoals bowlen, zwemmen, een uitstapje...
Dag 1 Op dinsdag 6 februari was het eindelijk zover. ‘s Middags arriveerden onze gasten en werden ze welkom geheten door onze directrice en de leden van de werkgroep. De leerlingen mochten hierna samen met hun partner verder kennismaken in kleinere groepjes onder leiding van een aantal leerkrachten. De leerlingen wisten al het een en ander van elkaar door de contacten die eerder dit jaar werden gelegd via brieven en de eTwinningwebsite. Toch bleek het voor iedereen een spannend moment om elkaar voor het eerst in het echt te ontmoeten. Tijdens het nuttigen van een drankje en een hapje leerden ze elkaar door middel van diverse spelvormen beter kennen. Vervolgens was er een taaltraining voorzien om de leerlingen wegwijs te maken in de specifieke woordenschat die ze de volgende dagen nodig zouden hebben. Na deze activiteiten was het tijd om naar huis te gaan om kennis te maken met de rest van het gastgezin. Onze gasten draaien de volgende dagen mee in een nieuw gezin en voelen zich hopelijk al snel thuis.  
 

Fluoweek

Dag 5 Vandaag kregen we speciaal bezoek. Het dochtertje van mevrouw Nouters kwam onze "grote" leerlingen het goede voorbeeld geven. Iedereen die in fluo naar school kwam, kreeg van haar een lotje cadeau. We deelden vandaag maar liefst 106 lotjes uit. 's Middags heeft de leerlingenraad alle lotjes getrokken en supermooie prijzenpakketten samengesteld. Enkele prijzen die de deur uit gingen:
  • 4x een pakketje met 2 duotickets Kinepolis & 16 spaakreflectoren
  • 2 JBL GO-muziekboxen
  • 3 sets muziekoortjes
  • 2 powerbanks
  • 3x magnetische lampjes
  • vele fietslampjes
  • ...
Dag 4

Vandaag telden we 100 leerlingen met fluo. Gaan we morgen voor een piek?

Dag 3 

Vandaag telden we 93 leerlingen met fluo. Eén leerling had zich helemaal in fluo gewikkeld voor de klasfoto. Die extra inspanning leverde hem een duofilmticket op! Dikke proficiat aan Jelle Golkowski van 1Bb!

Dag 2 - dinsdag 30/01/2018

Gisteren kende onze fluoweek al een goede start met 79 fluo-hesjes die voorbij kwamen. Vandaag was er nog meer fluo te zien! Er werden maar liefst 98 lotjes uitgedeeld. Proficiat! Doe zo voort!

Dag 1 – Maandag 29/01/2018

De eerste dag na het weekend….voor velen toch nog een verrassing dat de fluoweek begonnen is. Eigenlijk zou het een gewoonte moeten zijn om een fluohesje aan te trekken, maar ondanks de vele reclame en folders zijn er toch nog veel leerlingen die in het donker arriveren. Zonder fluohesje, maar gelukkig met een werkend fietslicht! Toch mochten we vandaag 78 lotjes uitdelen aan fluofietsers en fluowandelaars. Dat is toch ongeveer 8% meer fluo dan vorig schooljaar!! Ook de eerste fluo-klasfoto’s werden gemaakt. Deze verschijnen één van de volgende dagen op de website.

Fluoweek van 29/01/18 – 02/02/2018

Deze week organiseert onze fluowerkgroep van de leerlingenraad een “Let’s go fluo” - week. Ze wordt gehouden naar aanleiding van het donkere winterweer en de bijhorende gevaren.  Als school delen we namelijk de grote bezorgdheid om onze jongeren op een veilige manier doorheen het verkeer te laten fietsen zodat ze dagelijks veilig thuis kunnen komen. Het aantal ongevallen met voetgangers en fietsers  piekt tijdens de avondspits in de winter en hangt sterk samen met vroegere schemering en verminderde zichtbaarheid tijdens deze winterperiode. De verkeersslachtoffers zijn vaak opmerkelijk jong. Om de zichtbaarheid tijdens deze donkere periode te vergroten, willen we jongeren ertoe aanzetten om meer fluo-materiaal te dragen op de fiets. Wetenschappelijke studies liegen er niet om: fluo en/of reflecterend materiaal kan het levensnoodzakelijke verschil maken! Samen met XIU – een vrijwilligersorganisatie die ijvert voor meer verkeersveiligheid bij jongeren – willen we fluo op een ludieke en creatieve manier onder de aandacht van onze leerlingen brengen. Daarom organiseert onze fluo-werkgroep een lotjestrekking voor alle fluo -fietsers en -voetgangers . De prijzen? Dat zijn natuurlijk fluo-prijzen J

BVL projectweek 'Achter de schermen'

De leerlingen van het BVL hebben net hun tweede projectweek 'Achter de schermen' achter de rug. Zoals het thema al aangeeft, zijn de leerlingen bij verschillende culturele organisaties achter de schermen gaan kijken. Ze namen een kijkje achter de schermen van TVL, de Versuz, Plopsa Indoor in Hasselt en Euroscoop in Genk. Zo kwamen ze op plekken waar een gewone bezoeker niet wordt toegelaten en kregen ze een idee van wat er allemaal gedaan moet worden om alle activiteiten in goede banen te leiden. Als kers op de taart schreven de leerlingen hun eigen klaslied op een bestaande melodie. Ze hebben dat lied ook opgenomen in een 'echte' opnamestudio. Daarna gebruikten ze de opname om er samen met de genomen foto's een filmpje van te maken met moviemaker. De leerlingen verdienen allemaal een dikke proficiat voor de eindresultaten, want die mogen zeker gezien en gehoord worden.

SVS volleybal

  Met 12 dames, verdeeld over 2 teams, zakte Middenschool Heilig Hart Bree op woensdag 17 januari 2018 af naar de sporthal van Kiewit. Op het programma stonden de poulewedstrijden van het damesvolleybal; een leuke namiddag beleven was het doel. Als kers op de taart wist één team zich te kwalificeren voor de kwartfinales. Proficiat aan alle sportievelingen!

Nederlands: Gedichtenweek

Dit schooljaar wordt de traditionele gedichtendag uitgebreid tot een heuse gedichtenweek. Onze leerlingen bezitten immers heel wat dichterlijk talent. In de les Nederlands werden heel wat dicht- en rijmvormen aangereikt als inspiratie. En dan was het aan de leerlingen om aan het schrijven te gaan. De leerlingen merkten dat een goed gedicht schrijven echt knutselen is met taal. Ze zochten naar de juiste woorden, schrapten alles en begonnen weer opnieuw tot het juist op papier stond. De schrijfsels het beste gedicht van elke klas wordt in de hal tentoongesteld. Hieruit wordt via een stemming op Smartschool het mooiste gedicht van de school gekozen.

2A Basisoptie TW: scheidingstechnieken

De leerlingen van TW zijn bezig over het onderwerp scheidingstechnieken. Hierbij leren ze over verschillende mengsels en hoe ze deze mengsels kunnen scheiden. Deze verschillende mengsels mogen ze natuurlijk ook maken. Een van de mengsels is een emulsie, een mengsel dat bestaat uit niet-mengbare vloeistoffen dat geen stabiel of homogeen uitzicht heeft. Voor het verkrijgen van zo’n emulsie wordt vaak een emulgator gebruikt. De leerlingen mochten mayonaise maken. Hierbij hadden ze azijn en olie nodig (2 stoffen die niet mengen) en als emulgator eigeel. Wat was dat lekkere mayonaise! Deze kregen de leerlingen mee naar huis om hun ouders van hun zelfgemaakte emulsie te laten proeven!

MHH@Sneeuwklassen

45 leerlingen en 3 leerkrachten staan te popelen om zondagavond de bus te nemen richting Italië om een week de boekentas te ruilen voor skilatten. Ze gaan het skigebied Klausberg onveilig maken. Sneeuw ligt er alvast genoeg! Jullie kunnen dag per dag volgen via hun blog! Hier alvast de link: http://goo.gl/a3RnNy. We wensen hun heel veel plezier!

Talentenuur Atelier: 3D-dieren

De leerlingen van Atelier zijn bezig aan hun eerste nieuwe opdracht van 2018.  Een dier in 3D uitwerken. De basis is een wijnfles.  Met behulp van karton,  krantenpapier en afvalmaterialen krijgt het gekozen dier vorm. Nu wordt deze verder beplakt met papier maché.  Daarna volgt de uitwerking en de verdere afwerking nog.  Deze resultaten zullen snel getoond worden op de website

1B: project "Feesten in december"

De leerlingen van 1B hebben hun eerste projectweek achter de rug. Deze projectweek had als thema 'Feesten in december'. Ze hebben o.a. een bezoek gebracht aan Sint-Vincentius is Bree en aan Winterland in Hasselt. In Winterland hebben ze kunnen genieten van een ritje op de 'Crazy Mouse' en kunnen proeven van allerlei winterse en feestelijke lekkernijen. Ze hebben ook een mooie kerstkaart in elkaar geknutseld. Die is ondertussen opgestuurd naar hun eTwinningpartner in Amsterdam. Ze hebben de schaatsen aangebonden en enkele rondjes geschaatst op de schaatsbaan op het Vrijthof van Bree. Om de week af te sluiten hebben een receptie met hapjes en drankjes georganiseerd. De hapjes hebben ze zelf gemaakt en aan elkaar gepresenteerd. Ze waren superlekker!

Middagactiviteit: CreaClub

Afgelopen donderdag legden onze creatievelingen de laatste hand aan hun vrolijke slingers van WC-rolletjes, in de laatste Creaclub van dit jaar - gelukkig niet dit schooljaar, want het is zo leuk! In januari beginnen we gewoon weer met een nieuwe Creaclub, waarin we zullen proeven van het populaire handlettering! Maar voorlopig kunnen jullie nog even genieten van de prachtige resultaten van deze sessie.

Talentenuur European Projects: Christmas

The pupils of European Projects created Christmas cards from an installed template in Publisher. They made a few changes and wrote a sweet wish for their partners from abroad. We also received letters and cards from Germany and Slovakia as you can see on the picture. 2017 draws to a close. Best wishes to all of you. This period ends on a cheerful note and makes way for a fresh and bright New Year.

Muzische Club: DJay!

De afgelopen weken kon je bij de Muzische Club terecht om te leren hoe je van elk feest een succes maakt. Allereerst gingen we met tablets aan de slag en leerden we meer over beatmatching. Aan de hand van de app DJay kregen de leerlingen de taak om een ketting te maken van verschillende songs zonder pauzes in te lassen. Vervolgens reisden we af naar het computerlokaal om zelf een dancetrack in elkaar te steken met Soundation. Sommige leerlingen stonden in hun gedachten al op Tomorrowland!

Talentenuur Europese Projectwerking

The pupils of the talent based course European Projects are introducing the class group to their partners. They learned to use the online webtool 'Thinglink' and edited their own digital image. You can see the product of each student by clicking on the link.   Lies'l: Thinglink -Erika: thinglink -Lieze: thinglink -Merle: thinglink -Gizen: thinglink -Maite: thinglink -Josha: thinglink -Emma: thinglink -Lotte : thinglink -Esmée : thinglink -Timo: ThingLink -Jana:Thinglink  -Eline:ThingLink

Taaluitwisseling

Vandaag was een belangrijke en erg spannende dag voor de deelnemers van onze jaarlijkse taaluitwisseling. Ze kwamen immers te weten wie hun partner wordt tijdens de intensieve en leerzame weken in Bree en in Leuze-en Hainaut. Na de officiële bekendmaking mochten ze voor het eerst contact leggen met hun vriend of vriendin van over de taalgrens. De leerlingen schreven kerstkaartjes en voegden hier een gezinsfoto aan toe. Het startschot is gegeven... nu is het zaak van de contacten, vanaf het begin, goed te onderhouden. Wordt vervolgd!

Post uit Duitsland

Tijdens het laatste differentiatie-uur Frans van dit trimester was er post uit Duitsland voor 2Aa. De leerlingen van de Duitse school hadden voor elke leerling een pakketje met lekkere streekprocducten voorzien. Ook stuurden ze infobrochures van hun streek in het Frans. Voor elke leerling was er ook nog een zelfgemaakte kerstkaart. Hoog tijd voor ons om ook weer in actie te schieten dus. De leerlingen zijn begonnen aan een reportage met het fotomateriaal van hun eTwinningsactiviteiten. Na de ST's en de Kerstvakantie werken we hieraan verder. Wordt vervolgd...

Een Spaanse gastlerares in de klas

Op vrijdag 8 december was Ana Ortiz Torres gastlerares in onze school. De uit Almería afkomstige Ana neemt deel aan een buitenlandse stage in het kader van het Erasmus programma. Als taalassistente en 'native speaker' ondersteunt ze de leraar van het optievak Spaans in het Bernarduscollege in Oudenaarde. Via de eTwinning ambassadeur van het college konden we Ana uitnodigen om in onze school de leerlingen van de Spaanse club van mevrouw Philippe authentieke Spaanse taal en cultuur op te laten snuiven. Zo heeft ze de leerlingen verteld dat de Spanjaarden onze Sinterklaas niet kennen. Zij vieren een maand later, op 6 januari, het feest van de 3 Wijzen/Driekoningen. Bovendien heeft Ana enthousiast samengewerkt met meneer Goossens om het refrein van de hit van Louis Fonsi 'Despacito' aan te leren aan 2 klassen tijdens de lessen muziek. Luister maar naar het resultaat...

Solidariteitsmarkt 2017

De start van de Advent valt voor onze school al jaren samen met de solidariteitsmarkt ten voordele van de Sint-Vincentiusvereniging ‘De kleine drempel’. Zoals deze vereniging van vrijwilligers willen ook onze leerlingen en leraren mensen in Bree en omgeving, die het moeilijk hebben om de touwtjes aan mekaar te knopen, een warm hart toedragen. Tijdens de middagpauzes van donderdag 30 november, vrijdag 1, maandag 4 en dinsdag 5 december ging alle aandacht naar de markt op de speelplaats. Om een zo aantrekkelijk mogelijk ‘winkeltje’ op poten te zetten werd er vooraf per klas intens vergaderd, gebakken, geknutseld, verzameld…. enz.. Met dank ook aan ouders en grootouders die achter de schermen meehielpen. De worstenbroodjes en andere lekkernijen werden weer erg gesmaakt, evenals het ‘Rad van fortuin’ en andere raadspelletjes. Meneer Goossens zag de slagroom wel van erg dichtbij. Ook dit jaar mogen we weer fier zijn op zoveel actieve betrokkenheid. Binnenkort zullen we te horen krijgen welk kerstgeschenk we met onze actie ‘De kleine drempel’ mogen aanbieden. Proficiat!

Adventskalenders voor Duitsland

De leerlingen van 2Aa werken tijdens het differentiatie uur van Frans aan een Etwinningsproject met een Duitse school. Ze overleggen, wisselen ideeën uit en zo kwam ook het idee om een adventskalender voor elkaar te maken. In groepjes hebben ze eerst overlegd over hoe de kalender er uit moet zien en op welke manier ze er Franse tekst in kunnen verwerken. Daarna gingen ze aan de slag. Dankzij een goede taakverdeling lukte het om er samen iets moois van te maken. De resultaten mogen zeker gezien worden! Franse quotes, weetjes over de streek, mopjes, weetjes over Kerst,...het kwam allemaal aan bod. En nu aftellen naar Kerst.

BVL: projectweek "Smaakmaker"

De leerlingen van het BVL hebben hun eerste projectweek van het schooljaar achter de rug. Die week stond in het teken van de smaak en heet dan ook toepasselijk 'Smaakmaker'. De leerlingen maakten kennis met goede tafelmanieren en een juiste tafelschikking, ze keken achter de schermen van Greenyard (vroegere Noliko), ze leerden spaghetti maken op zijn Frans, ze bestudeerden hoe onze smaakpapillen precies werken en welke smaken er zijn. Bovendien werd er veel tijd gestoken in het voorbereiden van de spaghettiavond. De leerlingen van VV maakten de vegetarische spaghettisaus en ook de tiramisu zelf. Tezelfdertijd zorgden de leerlingen deco voor de tafeldecoratie, de placemats en de aankleding van de eetzaal. Ook de presentatie die in de eetzaal getoond werd, maakten de leerlingen zelf. Tijdens de spaghettiavond zelf hebben de leerlingen dan ook nog eens flink de handen uit de mouwen gestoken en heel goed geholpen met het rondbrengen van spaghetti en de mensen voorzien van de nodige drank. Het was zeker en vast een geslaagde week.

First Lego League regiofinale

Op vrijdag 24 november namen 2Aa en 2Ag deel aan de First Lego League regiofinale in Hasselt. Liefst 60 verschillende teams uit Limburg streden voor de felbegeerde FLL-trofee en het ticket naar de Benelux finale. Zowel het team Hydropro (2Aa) als de Waterstofzuigers (2Ag) hebben hun uiterste best gedaan tijdens de verschillende jurymomenten en de missies maar ze grepen naast het ticket voor de Benelux finale. Echter, we keerden niet met lege handen huiswaarts, want team Hydropro werd beloond met de publieksprijs "het sympathiekste team van Limburg". Aan alle leerlingen van beide klassen een dikke proficiat voor hun inzet!

TW: labo wateronderzoek

De leerlingen brachten water van uit hun buurt mee (bv leidingwater, vijver, kanaal, aquarium). Hier hebben we de voorbije lessen allerlei testen op uitgevoerd: pH, hardheid, nitraat, nitriet en ammonium gehalte. We leren wat deze stoffen/waarden betekenen en hoe ze in het water komen.

Talentenuur Atelier

Een groepswerk met als titel 'de leerlingen van Atelier 2017'' geeft veel inspiratie. Enkele grote panelen worden in een 60- tal vlakken ingedeeld. De leerlingen gaan aan de slag met verschillende technieken en werken de vlakken uit in verschillende thema's. Het eerste thema was rond 'woorden uit deze tijd'. Denk maar aan de afkortingen en sms taal. Deze worden in 3D uitgewerkt met karton. Acrylverf en een breekmes zijn hiervoor nodig. Dit werd gevolgd door het thema: 'Lievelingseten en drinken'. Hiervoor werden de kunstwerken uit de pop-art besproken. Enkel de hoofdkleuren (met acrylverf) mogen gebruikt worden. Als afwerking werd een zwarte stift gebruikt. Het 3de thema: werk je hobby of talent uit met een linosnede. Dit is een druktechniek Gutsen zijn nodig om de figuur uit te snijden. Nu zijn we tot slot bezig met een waarneming van het oog. De uiteindelijke uitwerking is met veel fantasie en verschillende technieken afhankelijk van de stijl van de leerling. Dit werk zal snel te zien zijn in de nieuwe eetzaal in de D-blok.

Nelson en Luther in de les NW

Deze week waren de dwergkonijntjes Nelson en Luther op bezoek tijdens de lessen natuurwetenschappen. Hun aanwezigheid kaderde binnen de lessen over de uitwendige bouw bij gewervelde dieren. Zo konden de leerlingen de leerstof meteen toetsen aan de werkelijkheid. Zoals je op de foto's kan zien genoten Nelson en Luther volop van de aandacht die ze kregen van de leerlingen uit 1A.

Middagactiviteit: Muzische Club gaat van start

Net als vorig schooljaar kunnen de leerlingen die nog meer muzikaliteit hebben dan ze kwijt kunnen in het wekelijks uurtje Muzikale Opvoeding zich vrijblijvend uitleven in de Muzische Club. In deze middagclub gaan de leerlingen samen met dhr. Goossens muzikaal aan de slag in de ruime zin van het woord. Zo hebben ze in de eerste sessie hedendaagse popsongs (die met dezelfde akkoordprogressies begeleid worden) aan elkaar gebreid tot één lange medley. Bovendien zijn ze zelfs aan de slag gegaan met een meertalige canon in teken van de Europese Dag van de Talen!

SVS voetbal: PROVIL Lommel - MHH Bree

18 oktober 2017: het zonnetje schijnt, de bladeren vallen en de grasmat staat strak als het doek van een biljarttafel. Ideale omstandigheden dus voor de voetbalploeg van Middenschool Heilig Hart Bree om PROVIL Lommel in de tweede ronde in de ogen te kijken. Met ijver, wilskracht en honger om te winnen vatten onze voetballers de wedstrijd aan en speelden deze ook op deze manier uit. In de tussentijd brachten ze mooi voetbal -een hoge positionering op het veld, verzorgde passing, loopbewegingen zonder bal...- en schilderden ze een 1-8-eindstand op het scorebord. Proficiat aan onze stijlvolle voetballers! Op naar de kwartfinale!

Dag van de jeugdbeweging

Vandaag konden alle leerlingen die bij één of andere jeugdbeweging zitten hun uniform dragen op school. We waren verrast door de grote opkomst in de kleuren rood, blauw, groen en geel! Van leerlingen met een sjaaltje tot leerlingen in volledige outfit! De regen was gelukkig maar van korte duur waardoor tijdens de middag vele leerlingen te vinden waren op het sportveld. We speelden er Dikke Bertha, zaklopen met big bags en naar jaarlijkse gewoonte was er "The battle" touwtrekken. De leukste battle was natuurlijk de strijd tussen leerlingen en leraren. De foto's spreken boekdelen!

eTwinning: "Le voyage vers l'inconnu"

Tijdens het Differentiatie-uur voor Frans in 2A heeft klas 2Aa een etwinningproject opgestart. Tijdens een eerste les hebben de leerlingen een profiel aangemaakt op de twinspace. Ze hebben ook al eens gekeken naar de profielen van de leerlingen van de andere school in Duitsland. De bedoeling van het project is dat de leerlingen zelf het onderwerp bepalen. Zij beslissen dus zelf de inhoud. De leerlingen van de Duitse school hebben hun voorstellen al laten weten. Tijdens de tweede les hebben de leerlingen eerst afspraken gemaakt die noodzakelijk zijn voor een goede samenwerking. Ze denken eerst zelf na, overleggen dan in deelgroepen en komen tot klasafspraken. Op dezelfde manier bekeken ze de voorstellen van onderwerpen van de Duitse leerlingen en kwamen ze tot een top 3 die ze zeker willen doen. Daarna moesten ze zelf nadenken wat ze willen doen tijdens het project en met welke landen ze eventueel nog willen samenwerken. Al dit voorbereidend werk dient om een eerste skypesessie vlot te laten verlopen.

eTwinningawards 2017

Op 11 oktober 2017 ontvingen we de 'prijs voor leerinhouden' - 1000 EURO - voor het eTwinning project "Our cross-border bridge". Onze leerlingen van de B-stroom hebben samengewerkt met leeftijdsgenoten van de Hubertus-Berkhoff Culinaire vakschool voor Brood & Banket in Amsterdam. Ze vergelijken hun eigen leer- en leefomgeving met die van jongeren in een wereldstad. Tijdens dit schooljaar verdiepen we de samenwerking via een wederzijdse 2-daagse ontmoeting in beide scholen. Onze leerlingen kijken uit naar hun 'cross-border experience'.
 Ook aan ons taaluitwisselingsproject van de A-stroom "Gezond actief, ook in oorlogstijd - WOI" werd het nationaal kwaliteitslabel toegekend. Onze Waalse partners keerden met hun aanmoedigingsprijs tevreden terug naar Leuze.

Informatieavond eSafety

Op dinsdag 17 oktober organiseerde onze scholengemeenschap Sint-Michiel een informatieavond rond eSafety voor ouders en leerkrachten. Deze infoavond kadert in het project “Kijk, ik kan zonder schermtijd!” waar alle scholen aan deelnemen met de eerstejaars en de vierdejaars. Er waren een 90-tal aanwezige ouders, leerkrachten en opvoeders, die concrete tips kregen aangereikt door een medewerkster van de Gezinsbond en Child Focus. Op een interactieve manier werd duidelijk waar onze leerlingen dagelijks mee bezig zijn en vooral hoe zij omgaan met de sociale media. De getuigenissen van zowel jongeren, ouders als experts waren verhelderend en gaven alvast stof tot nadenken...

 

Good Planet Challenge nr 1

Onze eerste challenge van Goodplanet hebben we tot een goed einde gebracht!! Eet lokaal is... Kiezen voor lokale en seizoensgebonden groenten en fruit.Waarom? Omdat producten die uit verre landen worden ingevoerd of in verwarmde serres worden gekweekt voor heel wat vervuiling en een hoog energieverbruik zorgen. Bovendien zijn seizoensgroenten en -fruit van bij ons lekkerder en geef je zo de lokale producenten een duwtje in de rug. Van waar komen onze appels? Dankzij de ouderraad kwamen we terecht bij Paul Fransen uit Overpelt. Hij leverde 50 kg lokaal geteelde appels die goed gesmaakt werden! Vele leerlingen genoten van de lekkere, dikke en sappige appels. Mjammie!!! Wie verdient een bedankje? De ouderraad en Paul Fransen voor het regelen van de levering appels. 17 Leerkrachten, 4 opvoeders, 1 directeur en de vele leerlingen van de leerlingenraad, die ervoor zorgden dat alle appels gewassen, geschild en uitgedeeld werden. Ook de leerkrachten die nog geholpen hebben met de afwas, verdienen een extra pluimpje.